Transfer og om OSL (flyplass, lounger etc)

Torsdag ettermiddag fløt det bedre enn på lenge. Tror ikke man kunne kalle det kø en gang.

PÅ BGO skylder man på at rullebanen er stengt fram til 0700, når køen står nesten ut døren kl 0730.

Kort oppsummert er jo det tidvise kaoset på OSL denne våren, noe man har kunnet forbinde med BGO og ikke OSL i moderne tid.

Last edited:
"Årsaken er sykefravær og opplæring av vektere i sikkerhetskontrollen.."
Tidenes bulshitbortforklaring. Årsaken er ikke noe annet enn gnitenhet i kombinasjon med dårlig planlegging. Den forklaringen der er på linje med WinAirs "Når mange skal ut å reise samtidig blir det veldig mange mennesker på flyplassen".

Kaotiske tilstander i dag også, i følge Dagbladet.

https://dinside.dagbladet.no/reise/lange-koer/83138050

- Vi er inne den travleste timen, og det ser verre ut enn det er. Det er rundt 20 minutters ventetid nå ved 8.30-tida og vi håper at det vil bedre seg ganske snart, sier Helene W. Jensen, pressevakt i Avinor til DinSide.

Hvordan er det egentlig på morgen der oppe? Min far skal med morgenavgangen til SN neste uke og ble uroet over hvor tidlig han nå måtte være på plass etter å ha lest artikkelen.

Last edited:
Man får det man betaler for, og det er vel ikke å strekke strikken ved å si at Avinor her skal spare penger. Det er vel en markedsundersøkelse som sier at 20 minutter er akseptabel ventetid :spin

Hvordan er det egentlig på morgen der oppe? Min far skal med morgenavgangen til SN neste uke og ble uroet over hvor tidlig han nå måtte være på plass etter å ha lest artikkelen. ��

Ikke ille. Maks 10 min (trolig maks 5) med mindre noe spesielt dukker opp akkurat den dagen

Det er vel også blitt spart litt på maskineriet. Opplevd flere ganger siste månedene at det var trøbbel i den gamle sikkerhetskontrollen, der bagasje hopet seg opp for gjennomlysning mens folk stod og ventet. Senest nå på torsdag opplevde en kompis det samme, full stopp i ene slusen i lang tid fordi noe ikke fungerte.... er maskinene der så mye dårligere enn de på den nye delen?

Mitt inntrykk er at når de kjører automatisk sjekk av bilder (og ikke mennesker ved skjermene) så går VELDIG mye til manuell kontroll, som de bare kikker på og sender til passasjeren uten å åpne. Så de har laget seg en flaskehals der. Når det eks. er to bags som må åpnes som tar litt tid så hoper det seg opp så hele båndet stopper opp og så er man i gang med kø og venting som bare bygger seg opp

Var gjennom her tirsdag morgen og det var som vanlig i fasttrack, så helle rikke voldsomt ut i vanlig kø. Torsdag ettermiddag var det kø for å komme inn gjennom BP-sjekken og de jeg snakket med sa 10-15 minutter (nye delen). Fast-track hadde null kø.

Back