Transfer og om OSL (flyplass, lounger etc)

Dette er kanskje ikke helt riktig tråd men jeg prøver. Jeg tenkte å leie en elbil fra OSL. Den skal jo da som en bensinbil med full tank komme tilbake med fullt batteri. Er det en grei lademulighet i nærheten av OSL? Jeg finner kun informasjon om p-plasser med lading.

Cirkle K på Gardermoen har flere ladere med 300kW kapasitet

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer)

Torsdag 19 desember skal jeg fly med Lufthansa fra Oslo til Munchen med flyet som går kl 0600. Hvor tidlig kan jeg sjekke inn på Gardermoen?

Er det noen kiosk/spisested som er åpent så tidlig etter sikkerhetskontroll? Eventuelt når åpner taxfree og selger de brus?

Hva er det Avinor tester på OSL som tydeligvis skaper lange køer i sikkerhetskontrollen?

https://www.vg.no/nyheter/i/4Bgmp9/gardermoen-lange-koeer-foer-sikkerhetskontrollen

Det er dessverre en del kø i sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn nå. Vi har stor samtidighet på avganger i ettermiddag, og vi har også lavere bemanning i sikkerhetskontrollen denne uken grunnet en pågående test av passasjerprosesser, skriver pressevakt Carita Storm Røsaasen i Avinor i en SMS til VG.

Kom det frem noe svar på hva som var den praktiske årasken til kaoset?

Oppfattet det slik på en nyhetssending at det var en ukontrollert kontroll av rutinene i sikkerthetskontrollen?

Skal et tilsyn foere til slikt kaos?

Jeg tipper de har vært underbemannet i utgangspunktet (ikke oppdekket sykdom og slikt), la oss si at de har kunnet hatt 5 av 10 sluser åpne. Så krever inspeksjonen kanskje at 2 sluser skal granskes, og da bindes kanskje både bemanningen der samt ytterligere ansatte opp. Da ender man kanskje opp med 2-3 sluser som fungerer normalt.

Er det Avinor som plutselig har kjøpt inn litt liten kapasitet eller er det noen form for skjulte aksjoner der ute? Det er jo ikke noen vesentlig endringer i trafikken som skulle tilsi at det plutselig ble lange køer langt oftere.

Er det Avinor som plutselig har kjøpt inn litt liten kapasitet eller er det noen form for skjulte aksjoner der ute? Det er jo ikke noen vesentlig endringer i trafikken som skulle tilsi at det plutselig ble lange køer langt oftere.

Forstod det var kø igjen i dag. Da jeg sist var på tur for to uker siden var det veldig mye bagasje som ble tatt ut til ekstra sjekk. Dette var også tema i lunsjen forrige uke, men vet ikke om det var noen aksjon. Selv hadde jeg glemt ipad i bagasjen så jeg var skyldig.

Er det når de har automatisk deteksjon i scanneren? Jeg syntes ofte den plukker ut alt for mye som gjør at det stopper opp på baksiden.

Er det når de har automatisk deteksjon i scanneren? Jeg syntes ofte den plukker ut alt for mye som gjør at det stopper opp på baksiden.

Det er min erfaring også. Skulle til å spørre det samme.

Hei!

Skal til LHR med SAS i slutten av april, flyr SAS Plus. Lander på OSL 13.45 og skal videre til TOS kl. 20.20.

LHR-OSL og OSL-TOS er separate bestillinger, så må sjekke inn bagasje på nytt.

Er det sånn at jeg må helt ut for å sjekke inn bagasjen på nytt eller kan jeg få sjekket inn bagasjen inne i transferområdet?
Vil jeg, siden jeg har loungetilgang på OSL-TOS, få tilgang til utenlandsloungen når jeg ankommer?

Er det sånn at jeg må helt ut for å sjekke inn bagasjen på nytt eller kan jeg få sjekket inn bagasjen inne i transferområdet?

Det er ikke noe transferområde, så du må helt ut. Bagasjen kommer på det vanlige bagasjebåndet for din flight, og du må ut gjennom tollen, og deretter opp til avgang og sjekke inn igjen der.

Hei!

Skal til LHR med SAS i slutten av april, flyr SAS Plus. Lander på OSL 13.45 og skal videre til TOS kl. 20.20.

LHR-OSL og OSL-TOS er separate bestillinger, så må sjekke inn bagasje på nytt.

Vil jeg, siden jeg har loungetilgang på OSL-TOS, få tilgang til utenlandsloungen når jeg ankommer?

Du kunne kanskje forklart deg inn i utenlandsloungen ved ankomst siden du har plus på begge flyvninger. Men ettersom du må ut å sjekke inn bagasjen på nytt er det ikke å anbefale da bagasjen blir liggende på båndet og vente på deg. SAS’ innenlandslounge er uansett like bra som utland, vil jeg si.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Avinor ville ikke ta noe ansvar for de rundt 80 som ville ha kompensasjon etter mistet flyet i de lange køene. En inspeksjon skulle da aldri ha ført til dette. Ansvarsfraskrivelse.

Back