Transfer i København

Chezza

Newcomer
Transfer i København

Hei!

Jeg helder på å kjøpe billetter til Zürich til Juleferien (23.12-03.12) fra Haugesund via Oslo til Zürich. Fram til Zürich er det veldig greit å reise via Oslo, men når jeg skal returnere så må jeg via København en flyplass jeg aldri har besøkt før. Flyet fra Zürich til København (med Swiss) lander i København klokken 14:05. Flyet til Haugesund fra København (med Widerøe) tar av klokken 15:35. Vil jeg få nok tid til å rekke flyet til Haugesund fra København (transfer)? Som sagt har jeg aldri vært på flyplassen i København, og jeg vet ikke hvor stor den er. Jeg må vel kanskje også ta i betrakting at det er slutt på ferien, og folk reiser vel hjem fra verdens hjørner. På SAS sine sider (der jeg bestiller billettene) står det at begge flyene lander/tar av fra terminal 3.

Jeg kan nevne at jeg har tenkt å prøve meg på å skrive en tripreport på flyprat etter reisen. Så får vi se hva resultatet blir :)

Skal bli en flott og litt annerledes jul i år :)

Takk!

Med vennlig hilsen

Last edited:
Re: Transfer i København

For transfer er hele CPH for "en terminal" å regne. (Med fare for å skape forvirring, trodde jeg Swiss hadde innsjekk i Terminal 2?)

Som regel vil vel Swiss parkere ved Pier A, og Widerøe går vel stort sett fra fjernpark fra Pier B/bussgatene mellom B og C. I verste fall kan jeg vanskelig tenke meg at det tar lenger enn femten minutter å gå mellom utgangene. Med halvannen time transfer er du med andre ord godt innenfor. (Innbiller meg minimum connection time er 40 minutter -- du har mer enn dobbelt av dette!).

Jeg ser ingen problemer -- god tur!

God tur -- ingen fare!

For transfer er hele CPH for "en terminal" å regne. (Med fare for å skape forvirring, trodde jeg Swiss hadde innsjekk i Terminal 2?)

Som regel vil vel Swiss parkere ved Pier A, og Widerøe går vel stort sett fra fjernpark fra Pier B/bussgatene mellom B og C. I verste fall kan jeg vanskelig tenke meg at det tar lenger enn femten minutter å gå mellom utgangene. Med halvannen time transfer er du med andre ord godt innenfor. (Innbiller meg minimum connection time er 40 minutter -- du har mer enn dobbelt av dette!).

Jeg ser ingen problemer -- god tur!

God tur -- ingen fare!

Mange takk :)) Da er det bare til å bestille!

Edit: Det stemmer at Swiss har innsjekk i terminal 2.
Link: http://www.swiss.com/countries/SE/local_content/our_airports/Pages/copenhagen_airport.aspx

Last edited:

Dette er uansett generelt ikke noe du trenger å bekymre deg for på sammenhengende bestilling. Du skal aldri bli tilbudt en billett med connection time som er kortere enn den minste tillatte. Om du likevel mister et fly er det flyselskapets ansvar å få deg fram til destinasjonen uten ekstra kostnad.
De eneste tilfellene hvor du trenger å bekymre deg er:
1) Hvis du har connection mellom to forskjellige bookinger
2a) Lav frekvens på connecting flight som gjør forsinkelsen svært lang
2b) Juletilstander hvor alle fly er fullbookede

Dette er uansett generelt ikke noe du trenger å bekymre deg for på sammenhengende bestilling. Du skal aldri bli tilbudt en billett med connection time som er kortere enn den minste tillatte. Om du likevel mister et fly er det flyselskapets ansvar å få deg fram til destinasjonen uten ekstra kostnad.
De eneste tilfellene hvor du trenger å bekymre deg er:
1) Hvis du har connection mellom to forskjellige bookinger
2a) Lav frekvens på connecting flight som gjør forsinkelsen svært lang
2b) Juletilstander hvor alle fly er fullbookede

Takk for god og nyttig informasjon!

Jeg er litt bekymret for nettopp det med juletilstander. Jeg reiser lille juleaften, så det er kanskje noen ekstra reisende på de ulike flyplassene i verden. Det andre jeg er bekymret for er flyplassen på Zürich og forsinkelser der. Reiser 2 til 3 ganger i året til Zürich, siden søsteren min bor der. Hver eneste gang har flyet mitt blitt forsinket 15-20 minutt. Om det er uflaks eller om det er vanlig på Kloten vet jeg ikke. Og i tillegg er det jul/nyttår tider. Turen hjem til Norge kan bli litt spennende. Noen erfaringer jeg ihvertfall har tatt med meg er at KLM er helt elendige på løsningen Bergen - Amsterdam - Zürich. Jeg har reist to ganger med KLM, og begge reisene var dårlige opplevelser. Men, jeg bytta til Haugesund - Oslo - Zürich i fjor, og det fungerer utmerket. Swiss og SAS er to meget gode selskap. Swiss/SAS (Star Alliance) er litt dyrere enn KLM, men hver eneste krone var verdt å bytte til Star Alliance. Det skal bli spennende å se hvordan Zürich - København - Haugesund fungerer. Er litt spent på Widerøe, siden jeg ikke har flydd med Widerøe på år og dag. Også blir det spennende å se hva jeg får til med tripreporten jeg skal skrive. Det er litt synd at det ikke er direkte rute mellom Bergen og Zürich. Men det er vel mer enn personlig sak. Uansett så gleder jeg meg utrolig mye :)

Du vil som nævnt ikke under normale omstændigheder have noget problem med at nå din connection i CPH.
Glæder mig til trip rapporten! ;)

Dessuten er både SAS og Norwegian flinke til å vente på transferpax når innkommende fly er litt forsinket. Regner med det gjelder Widerøe óg :)

Da var reisen bestilt :) Det var en ganske grei pris på 3500 kroner :))) Kunne spart en tusenlapp hvis jeg hadde valgt KLM, men jeg tror det var verdt å gi en ekstra tusenlapp. Ikke minst var det verdt pengene pga. venting og flyselskap (Swiss) :))

Da er det bare til å vente i spenning i en måned :))

Last edited:
Back