Trafikkutviklingen på Notodden

Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Da kan det se ut som Widerøe er aktuell aktør for ruteflyging fra Notodden. Tar det som en selvfølge at Bergen er den mest aktuelle destinasjonen muligens også Stavanger.

Bak betalingsmur:

https://www.telen.no/orforeren-om-flyplassen-seriose-selskaper-ser-til-oss/s/5-75-567106.

Kort utdrag: Ordføreren gjorde det kjent at Widerøe er ett av flere selskaper det nå pågår samtaler med.

– Det var ikke presse til stede og jeg valgte å fortelle at Widerø er i samtaler om flyplassen fordi vi som kommune jobber med denne saken som også er viktig for hele regionen, sier Fuglestveit.

Da kan det se ut som Widerøe er aktuell aktør for ruteflyging fra Notodden. Tar det som en selvfølge at Bergen er den mest aktuelle destinasjonen muligens også Stavanger.

Bak betalingsmur:

https://www.telen.no/orforeren-om-flyplassen-seriose-selskaper-ser-til-oss/s/5-75-567106.

Kort utdrag: Ordføreren gjorde det kjent at Widerøe er ett av flere selskaper det nå pågår samtaler med.

– Det var ikke presse til stede og jeg valgte å fortelle at Widerø er i samtaler om flyplassen fordi vi som kommune jobber med denne saken som også er viktig for hele regionen, sier Fuglestveit.

Samtaler koster ingenting , jeg har mine tvil om Widerøe er aktuell som operatør ut fra Notodden.

Samtaler koster ingenting , jeg har mine tvil om Widerøe er aktuell som operatør ut fra Notodden.

De flyr kanskje hvis kommunen betaler, men at det kan gå rundt av seg selv er utenkelig. Det finnes mange offentlige prosjekter som holdes liv i så lenge noen har "lovende samtaler" som kan berge jobben...

intensjonsavtale med widerøe. mulig oppstart i 2024

https://www.flynytt.no/wideroe-har-inngatt-intensjonsavtale-med-notodden-lufthavn/124340

Widerøe har inngått en intensjonsavtale med Notodden lufthavn om å starte flyvninger der fra april 2024.
Må få terminalbygning

- I avtalen står det at det avhenger av vår kapasitet, og at vi forventer avklaring av anbudet på høsten 2023, bekrefter kommunikasjonsrådgiver i Widerøe, Lina Lindegaard Carlsen, til Flynytt.

Last edited:

Det er jo tre ganske solide forbehold som tas:

- Lufthavnen må ha en terminal dersom en rute skal bli en realitet. Dersom dette kommer på plass, og vi ser at vi har tilgjengelige fly – og at markedet er godt, kan dette bli en spennende mulighet i 2024, sier Carlsen.

Terminal, tilgjengelige fly og godt marked. Så jeg holder ikke pusten akkurat.

Det er jo tre ganske solide forbehold som tas:

Terminal, tilgjengelige fly og godt marked. Så jeg holder ikke pusten akkurat.

Og ikke minst: hvem skal sponse dette?

Tviler på at WF går inn her uten en viss form for garanti eller lokal sponsing

Widerøe har trukket intensjonsavtalen. Kun betalartikler
c0d47de06403fe16d65833d6fc7de7f6.jpg

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Widerøe har trukket intensjonsavtalen. Kun betalartikler
c0d47de06403fe16d65833d6fc7de7f6.jpg

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Den siste passasjeren reiste for fem år siden for det var ikke grunnlag for noen rute.
Likevel skal det fylles mer ut i Heddøla for å utvide, for det kommunale selskapet mener utslippene blir lavere per passasjer (!) med fly med ca 100 seter. Skulle tro det var kødd, men er skrevet i dokumenter for noen måneder siden.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...AQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw0QozwLGZFI5yBeV8g1p98m

Var også en annen artikkel i Telen som omhandler flyplassen.

Ingress:
Her har det ikke landet, eller lettet, et rutefly på fem år. Likevel bruker staten og Notodden kommune titalls millioner kroner her – år etter år. I 2024 er statstilskuddet på 18,5 millioner kroner og et kommunale driftstilskuddet 4 millioner.

Lite utdrag:
Det må skje noe nå. Og det haster, sier kommunestyremedlem Torgeir Fossli – som i år etter år har vært med på å bevilge flerfoldige millioner kroner til en flyplass uten rutetrafikk.

– Hvorfor har dere gjort dette i alle år, Fossli?

– I de siste årene, siden 2018/2019 er statstilskuddet økt betraktelig. Og så lenge det kommunale tilskuddet, som altså er 4 millioner i 2024, utløser et statstilskudd på 18,5 millioner kroner, er dette trolig lønnsomt for Notodden kommune. Med all den aktiviteten som er der, flyverkstedet og et par andre bedrifter. Og noe av det kommunale tilskuddet får jo Notodden kommune tilbake i form av kjøp av kommunale tjenester.

Bak betalingsmur: https://www.telen.no/notodden-lufthavn-det-ma-skje-noe-na-og-det-haster/s/5-75-737782

Hva er forresten egentlig status på flyplassen, bortsett fra at det kastes bort skattepenger? Da jeg passerte Notodden sist uke, så det ut som rullebanen var sperret av, der hvor veien krysser, med noe som på avstand lignet på betongblokker?

Ja det stemmer det. De sperrer den med betongblokker til vanlig. Det er nok på grunn av veien over Reshjem. Betongblokkene blir tatt vekk når de har flystevne der i begynnelsen av september. Skulle det nå en gang komme rutefly til Notodden som krever hele rullebanen blir de nok tatt bort. Det er vel noe GA trafikk til Notodden, men ikke noe rutetrafikk. Tidligere hadde Pilot Flight Academy også virksomhet der, men jeg tror den er flyttet til Torp i sin helhet. Men de er nok noen turer oppom Notodden under trening tipper jeg.

Back