Trafikkutviklingen på Notodden

Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Det er ikke mulig. Da vil den dø med en gang.

For at en flyplass skal kunne overleve da må den ha masse kunder (som allerede flyr i dag).

Da er du nok ved sakens kjerne[emoji6]

Det er ikke mulig. Da vil den dø med en gang.

Nettopp.

Virker som markedet aldri går tom for investeringsvillige kapitaleiere som har lyst til å kaste bort litt cash på dårlige luftfartsideer.

Nettopp.

Virker som markedet aldri går tom for investeringsvillige kapitaleiere som har lyst til å kaste bort litt cash på dårlige luftfartsideer.

Her er det vel også noen som forsøker få tak i offentlige penger?

Jeg tror dette blir misforstått av mange her. Det er Ikke ment som noen stor satsing. Vi snakker om en rute til Bergen og på slikt en rute til en hub type København/Amsterdam. Itilegg til vinter charter med Ski turister en gang eller to i uken. Med fly med type 40- 100 seter.

Last edited:

Jeg tror dette blir misforstått av mange her. Det er Ikke ment som noen stor satsing. Vi snakker om en rute til Bergen og på slikt en rute til en hub type København/Amsterdam. Itilegg til vinter charter med Ski turister en gang eller to i uken. Med fly med type 40- 100 seter.

Det er en del kostnader forbundet med dette. Brann- og redning, terminalplass, security, politi/toll .... Så det skal litt til å få det opp på break even.

Da er du nok ved sakens kjerne[emoji6]

Det vet jeg. Men tenkte fra hvilke byer/områder vil folk komme fra.
Alle i Buskerud og eventuelt Sogn og fjordene vil nok bruke Notodden flyplass til f.eks. Bergen.

Jeg det er helt utrolig. Og Someone har nok et poeng han også.

Det vet jeg. Men tenkte fra hvilke byer/områder vil folk komme fra.
Alle i Buskerud og eventuelt Sogn og fjordene vil nok bruke Notodden flyplass til f.eks. Bergen.

Hvorfor skal folk fra Sogn og Fjordane dra til Notodden for å fly til Bergen??

Hvorfor skal folk fra Sogn og Fjordane dra til Notodden for å fly til Bergen??

Nei, jeg mente København eller Amsterdam.
Jeg ser at Buskerud er et stort fylke i område.

Nei, jeg mente København eller Amsterdam.

Så hvorfor skal folk fra Sogn og Fjordane rote seg til Notodden for å fly til København eller Amsterdam når det er mye lettere for de å komme seg til Bergen hvor det går flere fly til både København og Amsterdam?

Så hvorfor skal folk fra Sogn og Fjordane rote seg til Notodden for å fly til København eller Amsterdam når det er mye lettere for de å komme seg til Bergen hvor det går flere fly til både København og Amsterdam?

Så da er det vel ikke noe kunde grunnlag for en flyplass i Notodden. For jeg regner vel ikke med at noen fra Vestfold vil reise til Notodden.

Så da er det vel ikke noe kunde grunnlag for en flyplass i Notodden. For jeg regner vel ikke med at noen fra Vestfold vil reise til Notodden.

Heller fra Vestfold enn fra Sogn og Fjordane, i hvertfall.

Her kommer folk med mye rart. Notodden lufthavn er i dag en flyplass med betydelig aktivitet, flyskole, flere flyverksted, seilflyging, veteranfly, sjøfly, militær aktivitet, flyshow osv. Brann og redning er allerede etablert på flyplassen.
Det har mer eller mindre i alle år vært etablert rute til både Bergen, Stavanger. Men med små maskiner og sinnssyke priser.
Industrien i Kongsberg og Notodden er primær grunnlaget for noe som helst rute fra Notodden. Det er industrien som har presset på for rutetrafikk. Derfor er rute til Bergen åpenbart førstevalg. Det er ingen som hevder eller tror det er grunnlag for ruter fra Notodden ut i fra befolknings grunnlag.

Last edited:

Her kommer folk med mye rart. Notodden lufthavn er i dag en flyplass med betydelig aktivitet, flyskole, flere flyverksted, seilflyging, veteranfly, sjøfly, militær aktivitet, flyshow osv. Brann og redning er allerede etablert på flyplassen.
Det har mer eller mindre i alle år vært etablert rute til både Bergen, Stavanger. Men med små maskiner og sinnssyke priser.
Industrien i Kongsberg og Notodden er primær grunnlaget for noe som helst rute fra Notodden. Det er industrien som har presset på for rutetrafikk. Derfor er rute til Bergen åpenbart førstevalg. Det er ingen som hevder eller tror det er grunnlag for ruter fra Notodden ut i fra befolknings grunnlag.

Jeg tror du glemmer at industrien du refererer til i området er syklisk. Mesteparten av industrien der over lever av olje - og gass industrien. Her hos oss går det som kjent opp og ned til tider. Det har preget trafikkgrunnlaget for BAT som fløy mellom BGO og Notodden tidvis tidligere. Ikke mye å satse på i fremtiden for de som vil investere gryna sine.

Enig i det, men virker som mange tror dette baserer seg på ferie og fritids reisende mellom Bergen og Notodden.
Jeg tror også dette er dristig satsing, og vi får se om det blir noe i det hele tatt.
Men det er Ikke så spinvilt som noen prøver å lage inntrykk av. Det er en noenlunde fornuftig, og nøktern tanke bak det slik jeg tolker det.

Siste passasjer reiste i 2019, det var ikke passasjergrunnlag nok til Beech 200. Pilot flyskole har også lagt ned på Notodden. En populær kro ved flyplassen skal rives, ironisk nok på grunn av et sertifiseringskrav til flyplassen. En satsing på rute eller charter her blir nok ikke lønnsom eller langvarig. Forutsetningene er ikke bedre enn de var for Dagali, Fagernes, eller Geitryggen.

Fra offentlig dokument om Notodden; "Den mest arealkrevende virksomheten vil være en fremtidig Pilot flyskole med inntil 400 studenter, og behov for hangarer og undervisningslokaler, samt parkering." Særlig

Last edited:

Pilot flyskole er Ikke lagt ned, Men grunnet få studenter er alt av studenter samlet på Torp. Selskapet sier selv dem skal tilbake til Notodden fra 2023.

Oppholdet i ruteflygingen er også midlertidig i følge det selskapet selv sa ;)

Pilot flyskole er Ikke lagt ned, Men grunnet få studenter er alt av studenter samlet på Torp. Selskapet sier selv dem skal tilbake til Notodden fra 2023.

Ser ut som de har snudd her, i dag har de annonsert at de legger ned på Notodden og alt flyttes til Sandefjord. i forbindelse med at AAP Aviation kjøper opp Pilot Flyskole

Bak betalingsmur:
https://www.dn.no/luftfart/aap-avia...orste-eier-i-pilot-flight-academy/2-1-1202782

For å få lavere kostnader fremover, har AAP Aviation bestemt at skolens virksomhet på Notodden legges ned. Studentene på Notodden flyttes til Sandefjord.

Back