Trafikkutviklingen på Notodden

Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Helt utrolig at det får det til.
Er jo forholdsvis ok reisedistanse til Skien og Torp flyplasser.
 
Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Som nevnt over så utgjør mesteparten av trafikkgrunnlaget bedriftene på Kongsberg som f.eks. Kongsberg Gruppen og FMC.

Avstander fra Kongsberg:
Notodden 3 mil
Torp 10 mil
OSL 13 mil
 
Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Notodden har planer om å bli internasjonal flyplass med flere ukentlige avganger til Liverpool, Amsterdam og Göteborg. Jeg var sikker på at dette var en aprilspøk, men artikkelen er datert 2. april.

«Sikter inn mot høsten 2023

16. mars ble søknaden om internasjonal status sendt til Luftfartstilsynet. Oppstart av kommersiell drift vil skje på høsten 2023 hvis alt går som planlagt.

Notodden lufthavn AS arbeider med å utvikle Notodden lufthavn til en regionallufthavn for Kongsberg-Notodden-Øvre Telemark -regionen. Det er et uttalt ønske fra privatpersoner, reiselivsnæringen og industrien i regionen at det blir mulig å reise til og fra både Schengenland og stater utenfor Schengen-samarbeidet, innledes det i søknaden.»

Artikkelen er for abonnenter, men er tilgjengelig med aID.


https://www.laagendalsposten.no/tvi...n-er-en-formalitet/s/5-64-1129248?hideLimbs=1
 
Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Er det i det hele tatt noe trafikk der i dag?

Og hva slags fly kan bruke flyplassen i dag, uten alt for store investeringer?
 
Re: Trafikkutviklingen på Notodden

AirLeap så vel på en rute til Bergen fra Notodden…
 
Trafikkutviklingen på Notodden

Braathens har vært på Notodden med 737, men vet ikke om så store fly kan brukes på regulær basis. Har vært flere som har prøvd seg på Bergen, Air Leap hadde vel planer for oppstart i 2020. Men Corona osv… Ikke noen kommersielle ruter på Notodden nå.
 
Re: Trafikkutviklingen på Notodden

For å kunne fly kommersielt uten søknader og innvilgelser, må det etableres et terminalbygg. Her ligger ballen hos Notodden kommune. Når eierstatusen er i orden, regner han med arbeidet vil starte fortløpende. Notodden kommune eier, og lufthavnen leier.

Liverpool, Göteborg og Amsterdam er de mest aktuelle internasjonale destinasjonene. I starten er det trolig med en ukentlig frekvens på 1–2 rotasjoner. Samlet gir det ca. 150 – 300 landinger i året, som avhengig av benyttet flytype og belegg gir et estimert årlig passasjertall på 10 000–30 000. Ambisjonsnivået er selvsagt mye høyere, står det i søknaden.

https://www.telen.no/tviler-ikke-pa-internasjonal-status-soknaden-er-en-formalitet/s/5-75-561657
 
Last edited:
Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Air leap er ikke lenger aktuel,
Lufthavnsjefen er likevel optimist med tanke på å få til ruteflyging fra Notodden, men at det neppe er realistisk før i 2023.

- Underveis i prosessen med Air Leap har vi ikke avsluttet samtaler med andre selskaper, og vi har positiv dialog med flere andre. Det er selskaper som har tatt kontakt med oss, men det vil neppe bli aktuelt med ruteflyging før 2023.
 
Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Har de ikke fått erfaringsoverføring fra Rygge?!
Virker på meg som et drømmeslott!
 
Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Ja vi får se, blir Ikke overrasket om det aldri blir noe av. Men tror tanken er først å fremst myntet på charter henholdsvis Ski turister/ verdensarv til Rjukan/Gaustablikk/ og øvrige Telemark. Motsatt vei er det tiltenkte charter med fotball supportere til England. Også en beskjeden rutetrafikk til Bergen. Itilegg til København evt Amsterdam. Da myntet mye på olje/våpen industrien som er store både på Kongsberg og Notodden.
 
Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Fra hvilke flyplasser kommer Notodden lufthavn til å "stjele" kunder fra?
 
Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Kongsberg/Notodden/Rjukan definitivt Gardermoen. Midt Telemark er det nok fra Torp. Mulig det er noen slengere fra Grenland som også kan finne på å bruke Notodden.
 
Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Kongsberg/Notodden/Rjukan definitivt Gardermoen. Midt Telemark er det nok fra Torp. Mulig det er noen slengere fra Grenland som også kan finne på å bruke Notodden.


Mange fra Kongsberg som benytter Torp, både på jobbreiser og fritidsreiser. 3 mil kortere enn til OSL, ingen kø som gjennom Oslo og rimelig parkering.
 
Re: Trafikkutviklingen på Notodden

Ingen er min vurdering.

Det er ikke mulig. Da vil den dø med en gang.

For at en flyplass skal kunne overleve da må den ha masse kunder (som allerede flyr i dag).
 
Back
Top