• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trafikktall Norwegian november 2018

Yield utviklingen har hele tiden fulgt Rask mer eller mindre slavisk hos DY helt siden 2017. Dette begynte å snu nå i oktober. Antagelig startet DY å øke prisene da. Vi skulle forvente at yield også denne gangen
skulle følge rask ned og havne på ca -4% som Rask. Istedenfor endte den på +2%. Altså en bedring på 6% mot "forventet". Loadfaktor er ned 5%, så det skulle vel bli en liten netto forbedring? (Med forbehold om at det ble altfor sent igår)

Samtidig så er cask på vei nedover og ligger rundt 10% under fjorårets nivå som tallene sammenlikner med og det kan vi vel forvente at den fortsatt ligger rundt der eller lavere.

På kort sikt har DY problemer, fullpriser, motorproblemer og likviditet, men jeg mener at det underliggende bildet
ser OK ut pr idag og at det handler om å komme seg over kneika så vil ting løsne. Vi må ikke glemme at også de andre selskapene
snart må sette opp prisene sine pga fuel også, noe som vil bli en fordel for DY. Motorproblemene som har kostet 1 milliard er vel også ventet å løse seg på nyåret.

Å sammenlikne DY med andre LCC som ikke har longhaul eller vokser i samme takt er vel heller tvilsomt. Ei heller legacy.. Dy er Dy..
 

Attachments

  • Skjermbilde 2018-12-09 kl. 15.28.32.jpg
    Skjermbilde 2018-12-09 kl. 15.28.32.jpg
    45.3 KB · Views: 448
  • Skjermbilde 2018-12-09 kl. 15.09.56.jpg
    Skjermbilde 2018-12-09 kl. 15.09.56.jpg
    53 KB · Views: 447
Jeg tror du har et viktig og godt poeng @Wahoo om at DY er DY og kombinasjonen LCC shorthaul og LCC longhaul ikke lett lar seg sammenligne statistisk med andre selskaper, WestJet er vel det som kommer nærmest, men de har en lavere vekst.
Det som jeg håper å se fra DY er at de forlater tanken om at forretningsreisende forsvinner (Kjos har uttalt dette i mange media), her er det en mulighet for å øke inntjening om man også aksepterer at dette er en meget stort marked i mange av de nye vekst områdene til DY både short og longhaul.
 
Å sammenlikne DY med andre LCC som ikke har longhaul eller vokser i samme takt er vel heller tvilsomt. Ei heller legacy.. Dy er Dy..



I stor grad enig og Norwegian bør sammenlignes med Norwegian.

Ingen, eller i hvertfall få, selskaper er like, slik at sammenligne enkelte faktorer fort gir et relativt unøyaktig bilde
 
Back
Top