Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Re: Norwegain og Asia

Mener å ha hørt at Norwegian kan fly så mye de orker over Russland, men på betingelse av at de flyr på LN- registrering og med norsk crew?

Det er bare en urban myth her inne på Flyprat.

Sibir-korridoren er stengt for DY, helt uavhengig av statsborgerskapet til crewet og flyets registrering. Kun åpen for SAS fra Skandinavia inntil man eventuelt klarer å få med russerne på nye forhandlinger. Men det kan ta sin tid fordi Igor og Dmitri er lite samarbeidsvillige for tiden.

Re: Norwegain og Asia

Det er bare en urban myth her inne på Flyprat.

Sibir-korridoren er stengt for DY, helt uavhengig av statsborgerskapet til crewet og flyets registrering. Kun åpen for SAS fra Skandinavia inntil man eventuelt klarer å få med russerne på nye forhandlinger. Men det kan ta sin tid fordi Igor og Dmitri er lite samarbeidsvillige for tiden.

Det er 100% korrekt, men samtidig kun 20% av hele bildet - de samme begrensingene over Sibir gjelder ogsaa for DY/D8 fra London, fra Paris, fra Barcelona og i fra Roma. Det som er viktig er aa faa satt i gang arbeidet med aa oppdatere Trafikkrettigheter i luften slik at det reflekterer den nye hverdagen, hvor Nasjonale Selskaper ikke lengre er alene - men hvor nye selskaps moenstre raskt endrer konkurranse og trafikk bildene. Men en kan ikke endre dette for man ser helheten - og jeg ser de samme diskusjonene rundt en av OSL stoerste konkurrenter anar det gjelder trafikk fra Asia - Vancouver med 11 byer i Kina og 2 nye aapner tidlig 2018.....utfordringene for YVR er ikke Sibir, men Kinesiske myndigheter og til tildels USA (YVR er en viktig Gateway - de har laget en skikkelig Transitt loesning - til/fra USA til mange av de 11 Kinesiske byene.

Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Hvorfor konkurrerer SAS mot Norwegian på USA fra OSL, når de kan fly alene over Sibir korridoren? En gylden mulighet for SAS å etablere varemerket sitt i Asia.

Hvorfor konkurrerer SAS mot Norwegian på USA fra OSL, når de kan fly alene over Sibir korridoren? En gylden mulighet for SAS å etablere varemerket sitt i Asia.

Nå har jo SAS operert til / fra Asia i noen år, fløy selv SAS til / fra Tokyo i 1967 så varemerket er på plass i den grad det betyr noe i disse nye tider - varemerket Norwegian betyr ikke så når de starter opp i Argentina. SAS konkurrerer kun med Go produktet mot Norwegian til / fra USA, pengene tjenes nok i større grad lenger frem i kabinen hos SAS.

Syntes det er merkelig av Norge og resten av scandinavia å inngå en avtale der russiske fly kan fly så mye de vill over scandinavia og samtidig la Russland begrense rettighetene for overflyging.
Kan vel ikke være verre enn å blokkere scandinavisk luftrom for russiske selskaper.
Da hadde det nok kommet en løsning etterhvert.

Syntes det er merkelig av Norge og resten av scandinavia å inngå en avtale der russiske fly kan fly så mye de vill over scandinavia og samtidig la Russland begrense rettighetene for overflyging.
Kan vel ikke være verre enn å blokkere scandinavisk luftrom for russiske selskaper.
Da hadde det nok kommet en løsning etterhvert.

Det har nok mer med at det ikke er en direkte avtale som regulerer kun Skandinavia og overflyvning av Sibir, Skandinavia er en del paragraf som er knyttet opp mot hoved paragrafer og dermed kan man ikke ta det man ikke liker vekk. Jeg har selv hatt disse avtalene som pensum og jeg mener absolutt at dette må reforhandles i retning av Open Skies rammene. Men det blir neppe Open Skies mellom kun Norge og Asia - det må minst opp på Europa - Asia nivå. Og en kan ikke blokkere - en legge begrensninger - men ikke blokade.

Dette går altfor sakte, og igjen det berører langt mer enn DY, se på Korean Airlines som kjøpte seg inn i CSA for komme rundt de samme begrensningene i avtalene.

Nå har jo SAS operert til / fra Asia i noen år, fløy selv SAS til / fra Tokyo i 1967 så varemerket er på plass i den grad det betyr noe i disse nye tider - varemerket Norwegian betyr ikke så når de starter opp i Argentina. SAS konkurrerer kun med Go produktet mot Norwegian til / fra USA, pengene tjenes nok i større grad lenger frem i kabinen hos SAS.

SAS er vel også muligens avhengig av å fylle Go-produktet, for å få lønnsomhet lenger frem i kabinen? På samme måte som Norwegian er avhengig av å fylle pluss-setene for å kunne selge Europa - USA for 999,-?

SAS er vel også muligens avhengig av å fylle Go-produktet, for å få lønnsomhet lenger frem i kabinen? På samme måte som Norwegian er avhengig av å fylle pluss-setene for å kunne selge Europa - USA for 999,-?

Å fylle flyene er ikke noe problem fra USA, her i Seattle har jeg ennå ikke sett D8 tur-retur Stockholm til under $ 1500.00 OKT - DES. Lufthansa har vært utsolgt flere ganger i uken i samme periode. Det samme med SAS fra SFO, fant noen OK priser med SAS og D8 LAX - ARN i Oktober

Å fylle flyene er ikke noe problem fra USA, her i Seattle har jeg ennå ikke sett D8 tur-retur Stockholm til under $ 1500.00 OKT - DES. Lufthansa har vært utsolgt flere ganger i uken i samme periode. Det samme med SAS fra SFO, fant noen OK priser med SAS og D8 LAX - ARN i Oktober

Når begynte D8 med SEA/LAX ? Når fikk de 787 ??
Flyr bare SWF BDL PVD fra Europa og JFK BOS FLL fra PTP og FDF meg bekjent....og de har kun 7M8 og 738

Når begynte D8 med SEA/LAX ? Når fikk de 787 ??
Flyr bare SWF BDL PVD fra Europa og JFK BOS FLL fra PTP og FDF meg bekjent....og de har kun 7M8 og 738

Mente Norwegian Long Haul

Mente Norwegian Long Haul

Sorry for å være pirkete, men her er true facts

Norwegian LongHaul aka NLH/DU opererer ikke noen ruter det gjøres av NAX/DY og NRS/DI (SIN), og det er ikke som wetlease.

NLH/DU er defacto ikke ett aktivt AOC og har ikke vært det på lenge....etter det jeg kan huske har NL/DU kun opererert en fligth. delivery av EI-LNA....NLH8A/DU8980.... Mulig jeg tar feil ...........

Norwegian LongHaul aka NLH/DU opererer ikke noen ruter det gjøres av NAX/DY og NRS/DI (SIN), og det er ikke som wetlease.

NLH/DU er defacto ikke ett aktivt AOC og har ikke vært det på lenge....etter det jeg kan huske har NL/DU kun opererert en fligth. delivery av EI-LNA....NLH8A/DU8980.... Mulig jeg tar feil ...........

Skulle ønske samme standard og nøyaktighet ble vist i forbindelse med det vi diskuterer her ;);) jeg vet Norwegian kan dette (jeg har sertifisert minst en av de ansatte i dette) men det blir så langt aldri fremstilt på en korrekt måte av Norwegian, men Internasjonalt avtaleverk er kanskje ikke så viktig....

Kan legge med at hvis man går inn på proff.no eller lignende sider så ser man at norwegian long haul har byttet navn til norwegian ground handling, et selskap jeg tviler på at kommer til å operere en eneste flygning;)

No shit sherlock...

Lavprisselskapet Norwegians nye avtale om Asia-flyginger over russisk luftrom til Bangkok kan være ugunstig for SAS.
Det mener Sydbanks analytiker Jacob Pedersen, ifølge Ritzau.

https://min.e24.no/a/gP0vaa

Frågan er jo om dette sakte men sikkert åpner for flere overflyvninger!

Back