• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Traffiktall Norwegian oktober 2019

Nå gjelder jo ikke dette bare Norwegian, men har trolig en effekt på mellom-/kortdistanse for de fleste europeiske flyselskap: Men nå man ser bedringen i yielden: Hvor mye skyldes at Norwegian [eller sett inn et annet flyselskap] opererer lurere og klarer dermed få mer kroner per pasasjer, kontra hvor mye av yield-forbedringen skyldes groundingen av MAX har ført til noe lavere kapasitet innen Europa?
 
Nå gjelder jo ikke dette bare Norwegian, men har trolig en effekt på mellom-/kortdistanse for de fleste europeiske flyselskap: Men nå man ser bedringen i yielden: Hvor mye skyldes at Norwegian [eller sett inn et annet flyselskap] opererer lurere og klarer dermed få mer kroner per pasasjer, kontra hvor mye av yield-forbedringen skyldes groundingen av MAX har ført til noe lavere kapasitet innen Europa?

Hovedårsak til yield-bedringen er den duopol i Norden med SAS. MAX grounding har trolig hjulped mye med at Norwegian lever forsatt. Man ble tvunget å kutte ned ulønnsomme ruter og fikk det gjennomført uten store oppslag.
I Europa - total sett - så stiger kapasitæten forsatt. Noen områder mer, andre mindre. Økningen har blitt mindre enn planlagt i begynnelsen av året.

Fremover vil vi se at alle aktører vil bli langt mer forsiktig med sine vekstplaner. Økonomisk vekst har i mange steder i Europa flattet ut eller gått over til stagnasjon. Det er mer eller mindre Øst-Europa som vokser forsatt og her pumpes det inn mye mye kapasitæt fra flere aktører...
 
Back
Top