Så er det vin i glasset (det har det vært et par ganger faktisk) og en nokså bra jobbdag er gjennomført her i Denver. Det er på tide å levere siste del av utreisen.
Det var j**lig kaldt i Minneapolis
Delta har jo blitt brå-aktuelt, må man kunne si, for alle SAS reisende der hjemme. Det har vært luftet mye frykt for både ditt og datt. Også for Delta, men jeg kan bare si at det er det siste dere behøver å bekymre der for. Delta er, i mine øyne, soleklart best av de 3 store her borte.
Jeg mellomlandet altså i Minneapolis. Valget sto mellom MSP, JFK og ATL så vidt jeg husker, og jeg valgte MSP ettersom den er mindre. Jeg virkelig hater køene på både inn- og utreise i USA. Jeg er skikkelig glad i USA, men flyplassene deres kan dere ha for dere selv. URK. Særlig uten mulighet for å få noen av de tingene som gjør livet verd å leve her. Sånn rent flymessig.
Immigration på MSP tok litt tid siden det var to Delta baljer fra AMS samtidig og kun 3 agenter som håndterte ESTA/VISA. Men det gikk uansett unna på 30 minutter.
Jeg var sjukt forsinket inn og hadde blitt booket om til et senere fly til DEN. Utrolig nok fortsatt i "First"... sug på den du, United. Jeg måtte få boardingkort manuelt, og det fikset en dame i re-check køen for bagasje. Så var det egen security for connections. Det tror jeg ikke jeg har sett andre steder i USA, og det var ihvertfall strååååålende. Det gjør det vesentlig lettere å velge MSP igjen neste gang.
Ikke nok med det, på vei igjennom kom jeg på at jeg hadde kjøpt en flaske vin på tax-free i Oslo. I sånn forseglet pose altså, men fryktet at det var en litt EU greie. Så jeg sa "beklager, jeg tenkte meg ikke om og kjøpte vin i Oslo, for der koster en flaske 9 dollar mens et glass koster 18 i USA". Det var null problem. Han klippet opp posen, tok ut flasken, stakk den inn i et hull i veggen i 10 sekunder. Så sa han at den var fin som snus, tapet den fast inni posen igjen og så var jeg igjennom.
Åpenbart at det er mye Skandinaver her når shoppingen heter "Hjem - Home"
Av alle ting SAS'ere trenger å frykte, så er Delta Lounges nederst. Dvs, dere kan frykte det at dere faktisk ikke slipper inn med mindre dere er på vei til eller fra long haul. Men utover det er det ingenting å frykte. I motsetning til United loungene har de alltid mye mat å velge mellom og den er utrolig nok oftest også god. Jeg gikk for slow roast chicken med spicy saus og potetstappe. Helt tipp topp etter long haul. Til det passet det jo supert med en hel masse øl.
DL1192 som jeg skulle videre var derimot ikke helt i form. Ikke noe MAX-kjør, men en A321. Jeg hadde sete 1D og alt lå til rette, men så begynte det å balle på seg. Overhørte han med tre streker komme ut i gate og hviske at det var et lys som lyste på bremser så de måtte ha tech på besøk. Og før det var crew forsinket inn fra Cancun. Så det ble nye 2 timer på MSP.
Men når jeg omsider kom ombord var alt gull. Jeg var forøvrig også usedvanlig trøtt, så det blir ikke rare bildefremvisningen. Får se om det blir bedre i overimorgen på vei fra ABQ-SLC.
Men de har skjerm, GT, banan og potetgull.
Fremme i Denver var det nesten like kaldt og med vind. -22, føles som -33. Det var kjølig å vente på shuttle, men den kom og tok meg til Marriott Gateway Park, som er en helt grei Marriott til 130 dollar natta.
Og til sist har jeg faktisk fått sendt inn et EU261 krav også.