Torp - Zadar

baselutvann

ScanFlyer Gold
Rygge - Zadar

Skal fly Ryanair ned til Kroatia i sommer og lurer på om hva folk generelt mener om Ryanair. Seter, Mat, Vært alle avgiftene? og Kan jeg medbringe mit Longboard ? :)

Last edited:
Søk på Ryanair du, så tenker jeg du finner mye mer enn du strengt tatt trenger om selskapet. Mange som mener MYE om Ryanair.

Enten så bryr du deg om hvilke rettigheter, arbeidsforhold og generelle etiske standpunkter ei bedrift har - eller så driter du i det og fokuserer kun på penga.

Med mindre du er litt sær (ikke at det er noe galt med det ;) ) så vil du neppe merke noen STOR forskjell på en Ryanairflight vs. DY eller forsåvidt også SAS. Du kommer deg fra A til B, endog med litt mer mas enn vanlig (slik jeg har forstått det).

Så da står det egentlig bare på hvor prinsippfast du er. Enten støtter Ryanair med penger og dertil er enig i deres standpunkter, eller så velger du noen andre. Easy as that.

Den politiske dabatten bør vel tas andre steder en på reiseforumet? Det er tøvpart å se svart hvitt på dette. En polsk jente på 25 har da like mye behov for mine penger som den norske purseren på 50 med hus, hytte og to biler????

Last edited:
Har du noen gang fløyet med Ryanair?

Ryanair har fått urettferdig mye pepper. Det er et seriøst irsk selskap, som med stort pågangsmåt, nye ideer og ekstremt fokus på unødige kostnader har utfordret de tradisjonelle gammeldagse flyselskapene.

Hos Rynair er lønnsnivå hos f.eks kabinansatte tilsvarende samme type servicestillinger på bakken. Hos f.eks SAS er lønnsivået vensentlig høyere for å servere mat i lufta enn folk på bakken, og der har ansatte lønnsavtaler som henger igjen fra gamle dager.

Ryanair ansatte får ikke lov å fagorganisere seg etc., men det er helt frivillig om man vil jobbe i selskapet eller ikke.

Jo mer folk unødig rakker ned og hater Ryanair, jo bedre liker jeg dem. Rett skal være rett. Ryanir tar deg fra A til B på samme måte som SAS i splitter nye fly, men flyr ofte til mer usentrale flyplasser og har gebyrer på bagasje, kredittkort etc.

Enten så bryr du deg om hvilke rettigheter, arbeidsforhold og generelle etiske standpunkter ei bedrift har - eller så driter du i det og fokuserer kun på penga.

Med mindre du er litt sær (ikke at det er noe galt med det ;) ) så vil du neppe merke noen STOR forskjell på en Ryanairflight vs. DY eller forsåvidt også SAS. Du kommer deg fra A til B, endog med litt mer mas enn vanlig (slik jeg har forstått det).

Så da står det egentlig bare på hvor prinsippfast du er. Enten støtter Ryanair med penger og dertil er enig i deres standpunkter, eller så velger du noen andre. Easy as that.

Last edited:
Har nettopp sjekket inn her i wroclaw. 15 kg bagasje er maks. Måtte flytte litt over. Setene er greie nok, og en fordel at man ikke kan legge ned ryggen. De har ymse mat. Skal man ha sprit kommer det på poser!

Nei men kjære dere - dere svarer jo på deres egne spørsmål. Det samme som dere skriver har jeg også skrevet :)

Som nevnt, du kommer deg fra A til B rent begrepsmessig likt med både Ryanair og Norwegian/SAS/Widerøe - men det er det rent prinsippmessige som jeg mener står igjen som avgjørelse for/i mot å fly med dem.

Hvis dere mener at Ryanair står for noe dere er enige i, så må dere jo hjertens fly med Ryanair Europa rundt 5 ganger om dere vil. Jeg respekterer det. Men da forventer jeg respekt for at jeg ikke kommer til å bruke et øre på Ryanair selv, fordi jeg er uenig i det Ryanair står for.

Jeg opplyser bare hva som står igjen som den mest tydelige avgjørende faktoren for / i mot å fly med Ryanair. Kan godt hende det finnes andre faktorer ;)

Huff, nå bryter jeg et av mine egne prinsipper (ikke å uttale meg i debatter om Ryanair), men nå synes jeg en del av kritikken de får blir rimelig useriøs. Det er faktisk flere her på forumet som jobber i selskapet, og de har, fånyttes, flere ganger prøvd å avdramatisere mange av mytene, men folk kverner likevel videre. Jeg har også registrert at de samme folkene har sluttet å uttale seg, og det tviler jeg faktisk sterkt på at er fordi de er overbevist om at de jobber i en bedrift som "ripper de av".

Så, da har jeg sagt mitt i denne saken.

<mod>
Spørsmålet er: Seter, Mat, Vært alle avgiftene? og Kan jeg medbringe mit Longboard ?
</mod>

Har noen kommet med useriøs kritikk her? Quote den gjerne, jeg finner den ikke.
Beklager Discus, men jeg må bare svare kort på denne.

Nei, det er strengt tatt ingen som har kommet med noen useriøs kritikk her, men det er hentydninger her, som i alle poster om FR. Derfor er nok mitt svar mer som et svar på summen av alt annet så langt.

Så, da avslutter jeg min avsporing, forhåpentligvis vel forlikt.

Har også meldt meg ut av debatten for flere år siden, men svaret du ønsker er etter mange turer :

Seter: 189 som DY og mange andre, same pitch.. Helt OK. Fordelen med FR er at ingen foran deg kan slenge sete ned i tide og utide. Det er låst i en behagelig posisjon.

Mat: Som alle andre betal ombord.

Avgifter: Hold øye med tilbud om pris på 1 kr, 25 kr 77 kr etc pr. strekning. Det er totalen inkl 10 kg håndbagasje, check-in etc.

Eneste tillegg er kredittkort tillegg på kr. 50 pr. per person per strekniing. Dvs du kan få tur i Europa for kr 102, 150 eller 254 ( basert på mine priser ovenfor ).

Ha God Tur ;)

Last edited:
Skal fly Ryanair ned til Kroatia i sommer og lurer på om hva folk generelt mener om Ryanair. Seter, Mat, Vært alle avgiftene? og Kan jeg medbringe mit Longboard ?

Heisann..

Du skal ikke bekymre deg du, setene er ok, mat kan du kjøpe ombord, avgiftene ser du på nettsidene og ja; du kan ta med deg longboard mot ett gebyr...

Men; jeg ser av headingen din at du skriver Torp - Zadar. Du mener da til Pescara eller? så båt derfra???

SVETHO

Du kan resa direkt till Zadar från Rygge om du vill.. Min erfarenhet av Ryanair är helt ok, ha med en Ipod och slappna av så är du snart framme...

For å svare på spørsmålet: Ryanairs suverene konkurransefortrinn er pris. Så hvis du finner en hyggelig pris til en bra destinasjon, kan Ryanair være et bra alternativ. Alt annet enn billettprisen er selvsagt relativt dyrt, sånn som mat, bagasje, innsjekking og spesialbagasje. Så du må nesten sammenlikne totalprisen hos Ryanair (inkludert avgifter) opp mot totaltkostnader hos andre selskaper. Selv synes jeg nok det er en del mer slitsomt å reise med Ryanair enn med tradisjonelle selskaper, med free seating, mye mas om bord, klamme plastseter og ofte usentrale flyplasser. Men om prisen er lav nok, kan det jo være verdt det! Longboard kan du sende som spesialbagasje, sjekk prisen på ryanair.no.

Last edited:
Ryanair funker bra, selv til Zadar. Bare vær stille under sikkerhetsdemontrasjonen, eller får du streng beskjed om å være stille :)

Og beklager jeg går OT, men må bare svare på slikt.

Har noen kommet med useriøs kritikk her? Quote den gjerne, jeg finner den ikke.

Ryanair er selskap som har samme prinsipper som mange andre. Nemlig å tjene penger. Mulig de er uetiske for din moral til tider, men velger å legge med noen andre norske selskaper også driver på grensen iblandt:

SAS er bøtelagt for prissamarbeid (http://avis.dn.no/artikler/avis/article7949.ece)

Statoil er vel tatt for korrupsjon (http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/13/479702.html)

Telenor har vel ikke akkurat fulgt arbeidsmiljøloven (http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/okonomi/tjener-40-oere-timen-1996907.html)

Back