• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Torp vil ikke overleve

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
jeg ser ikke helt problemstillingen - folk fra Torps nedslagsfelt på innenlandsrutene bor jo i Telemark, Vestfold og Buskerud, og de vil ikke dra til Rygge for å fly med Norwegian. De reiser enten med WF fra TRF i dag, eller drar til OSL. Det Kjos vil gjøre er å ta pax fra sine egne ruter på Rygge, og om han åpner ruter ut av landet som er enda billigere enn OSL vil han kanskje ta pax fra Ryanair på TRF. Jeg tror nok han er livredd for at Ryanair skal etablere seg på Rygge - Rygge er nærmere Oslo enn TRF, og hadde Ryanair flyttet sin base fra TRF til Rygge hadde Ryanair vært en seriøs konkurrent til Norwegian (på utland)

For å gjenta meg selv fra den andre tråden dette har blitt diskutert i: Dette er, med respekt å melde, vås fra ende til annen fra Kjos.

Sist jeg sjekket ligger RSL på helt feil sted for å betjene Torps hovedmarked: Telemark, Vestfold og nedre Buskerud. Dessuten flyr nå engang fremdeles Ryanair på Torp og har åpenbart intensjoner med å fortsette med nettopp det, så her virker det på meg som et litt smådesperat forsøk på å skape blest. Jeg har nesten litt vondt for å tro at Kjos her faktisk mener det han sier, han er adskillig smartere enn som så...

Enig CK , jeg tror nok at TRF vil ha en noe lavere vekst videre etter at Rygge kommer på beina , men å spå at TRF vil gå under synes jeg er å ta for hardt i.
Rygge skal nok få slite de første årene med etableringen.

Hvis vi hadde hatt tilgang på data for hvor Torp sine passasjerer hovedsaklig kommer fra, så ville det jo blitt vesentlig enklere å diskutere. :rolleyes:
Slik jeg ser det tjener Torp i hovedsak en 'niche' mellom Oslo og Kristiansand, mens det mellom Gardermoen og Rygge vil bli vesentlig mer kniving enn hva det er per i dag mellom Torp og Gardermoen. Jeg tror alle tre har livets rett, men alle kan ikke ha lik mengde trafikk.

Torp vil definitivt overleve etter Rygge åpner. Det er ikke naturlig for en fra Telemark, Vestfold og Buskerud å velge Rygge. Da vil OSL være en større konkurrent, som helt sikkert vil ha hyppigere avganger på innenlandsmarkedet enn hva Norwegian og eventuelt andre vil ha fra Rygge.
På utenlandsmarkedet vil helt sikkert Norwegian og andre klare å stjele passasjerer fra Oslo regionen, som i dag velger Ryanair fra Torp. London er en åpenbar kandidat til å få konkurranse. Men åpner man rute til London, vil man først og fremst konkurrere med seg selv, på rutene fra OSL.
Og husk at Ryanair etterhvert har mange avganger utenlands fra Torp: London, Prestwick, Newcastle, Liverpool, Bergamo, Frankfurt/Hahn, Dublin, Pisa, Marseilles. Og hvem vet, flere kommer kanskje.
KLM er neppe interessert i å åpne rute fra Rygge. De har allerede rute fra Torp og OSL.

Nei, jeg tror dette er et utspill fra Kjos for å få litt blest. Det virker som om han forsøker å kopiere Michael O`Larey med å være en rampegutt med sterke meninger for å få blest om seg og sitt.

IMM

Originally posted by OJB
Enig CK , jeg tror nok at TRF vil ha en noe lavere vekst videre etter at Rygge kommer på beina , men å spå at TRF vil gå under synes jeg er å ta for hardt i.

Jeg vil tippe at TRF's vekst vil være i tråd med den generelle veksten i markedet, ettersom RSL etter min oppfatning kommer til å ha liten eller ingen innvirkning på TRF's markedsgrunnalg. Så, i prinsippet, vil veksten følge resten av markedet.
Og de Oslo-boerne som bruker TRF er i all hovedsak Ryanair-pax, og de kommer som jeg har nevnt uavhengig av om Norwegian flyr på RSL eller ikke.

Originally posted by imm
Det virker som om han forsøker å kopiere Michael O`Larey med å være en rampegutt med sterke meninger for å få blest om seg og sitt.

Der traff du spiker'n på hodet, jeg oppfatter også Kjos som fedrelandets svar på M'o'L. Og det er ikke et kompliment, jeg begynner så smått å oppfatte Kjos som en litt useriøs medieklovn.

Klart Torp overlever som regionalplass for Vestfold, Telemark og nedre Buskerud. Når Norwegian velger Rygge er det selvfølgelig fordi det vil ta noe pax fra OSL. Jeg tror imidlertid at Rygge kommer til å slite mer enn Torp i starten pga. langt svakere tilbud enn OSL. På Torp er det tross alt bygget opp et visst rutetilbud over tid, takket være Ryanair. Men det kommer stadig flere lavkostselskaper som velger major airports, så vi får se hva som skjer.

Er det forøvrig noen her som er klar over at estimert trafikkavskalling til Torp faktisk er mindre enn hva som var forutsatt i planene for OSL? Det er en interessant observasjon, selv 8 år etter med mange nye ruter............

Vel en kan heller si at Kjos ikke vil overleve dersom de snart ikke tjener penger... Krigskassa hans tømmes raskt ;)

Originally posted by JetBlue
På Torp er det tross alt bygget opp et visst rutetilbud over tid, takket være Ryanair.

Ikke bare Ryanair, Widerøe er har flest avganger (?) med mye innenriks og CPH, KLM har AMS og Coast har HAU og ARN. Torp er etter min oppfatning blitt en veldig attraktiv flyplass og et brukbart alternativ til OSL.

Originally posted by Trety
Sist jeg sjekket ligger RSL på helt feil sted for å betjene Torps hovedmarked: Telemark, Vestfold og nedre Buskerud.

Der gikk du også rett i fella Trety - nedre Buskerud kan være så mangt. I hvert fall vil både Røyken og Hurum ha mye mindre avstand til RSL i forhold til TRF.

Fra meg som bor i Sætre vil det være følgende kjøredistanse:

RSL 60km
OSL 90 km
TRF 120 km

Lurer på hvilket alternativ som taper? heh, heh :p

Hei-hei-hei, skal dere i sentrale strok begynne å herme etter oss ute i distriktene og krangle om hvem som har den gjeveste lokalflyplassen eller....? :cool2

KGL... Historisk sett så har vel nettopp Hurum aldri vært satsningsområde for Torp...

Originally posted by JetBlue

Er det forøvrig noen her som er klar over at estimert trafikkavskalling til Torp faktisk er mindre enn hva som var forutsatt i planene for OSL? Det er en interessant observasjon, selv 8 år etter med mange nye ruter............

En av grunnene til dette er at Widerøe holder så høye priser innenlands at de stadig mister Vestfoldkunder til Norwegian på OSL. :(

Originally posted by EB

KGL... Historisk sett så har vel nettopp Hurum aldri vært satsningsområde for Torp...

Kan vel sies historisk sett har ingen hatt Hurum som et satsingsområde - selv ikke når det var snakk om å bygge en flyplass her. Det sørget en boks med vaselin for å ødelegge. :cry:

Hadde hurum blitt bygget vil vel Ryanair startet opp på Oslo Nord Gardermoen...

Back