"Årsaken til at de andre flyene har kommet seg trygt ned på bakken er at Torp har innført nytt innflygings- og landingssystem, ved navn ILS CAT ll. Dette var på plass i september i år. Interne forhold i Wizzair gjorde at flyet likevel fikk problemer med å lande
...
Hadde det ikke vært for det nye landingssystemet ville flere andre selskaper også fått problemer i fredagens tåke, ifølge Kleive-Mathisen.
– Vi ser allerede at vi har fått nytte av denne investeringen, sier hun."
Selv om AeroWeather melder rvr 150 meter kan forholdene rundt terskel være bedre. Jeg fulgte med på METAR og TAF i 4 timer mandag kveld og rvr var 150m hele tiden. Det var en rekke landinger i den perioden.
Uansett så må en cat2 investering være gull verdt. Det ble sagt fra Sandefjord Lufthavns side at cat2 vil redusere diverting med 90%. Det er jo enormere besparinger !!
Selv om AeroWeather melder rvr 150 meter kan forholdene rundt terskel være bedre. Jeg fulgte med på METAR og TAF i 4 timer mandag kveld og rvr var 150m hele tiden. Det var en rekke landinger i den perioden.
Sjekket opp metar for mandag kveld og RVR var godt over 150 meter hele veien. Meteorologisk visibility lå mye på 150 meter, men dette er altså noe annet enn RVR som brukes som verdi ved innflyging (og avgang). RVR på bane 18 angis f.eks. slik i en metar: R18/0350N. Dette angir en RVR på 350 meter uten noen spesifikk tendens. Det kan også stå U (up) eller D (down) bak istedenfor N for å angi en tendens.