Torp og CAT II investering

ENTO

ScanFlyer Silver
Noen som har oversikt over om Torp har hatt fordel av CATII investeringen siden det ble montert ?
Har det vært noen divertinger ?
 
Re: Torp og CATII investering.

Mandag kveld var det 150 meter horisontal og 200 m vertikal sikt og trafikken gikk som normalt.
 
Re: Torp og CATII investering.

Ikke mye konkret, men man kan f.eks lese

"Årsaken til at de andre flyene har kommet seg trygt ned på bakken er at Torp har innført nytt innflygings- og landingssystem, ved navn ILS CAT ll. Dette var på plass i september i år. Interne forhold i Wizzair gjorde at flyet likevel fikk problemer med å lande
...
Hadde det ikke vært for det nye landingssystemet ville flere andre selskaper også fått problemer i fredagens tåke, ifølge Kleive-Mathisen.

– Vi ser allerede at vi har fått nytte av denne investeringen, sier hun."

https://www.tb.no/nyheter/torp-sand.../taka-skapte-flytrobbel-pa-torp/s/5-76-935569
 
Re: Torp og CATII investering.

Mandag kveld var det 150 meter horisontal og 200 m vertikal sikt og trafikken gikk som normalt.

Stemmer dette da ?
Cat2 sier vel min. 300m rvr (horisontalt) og 100 fot vertikal = 30m. :rolleyes:
 
Re: Torp og CATII investering.

Stemmer dette da ?
Cat2 sier vel min. 300m rvr (horisontalt) og 100 fot vertikal = 30m. :rolleyes:

Selv om AeroWeather melder rvr 150 meter kan forholdene rundt terskel være bedre. Jeg fulgte med på METAR og TAF i 4 timer mandag kveld og rvr var 150m hele tiden. Det var en rekke landinger i den perioden.
 
Re: Torp og CATII investering

Uansett så må en cat2 investering være gull verdt. Det ble sagt fra Sandefjord Lufthavns side at cat2 vil redusere diverting med 90%. Det er jo enormere besparinger !!
 
Torp og CATII investering

Selv om AeroWeather melder rvr 150 meter kan forholdene rundt terskel være bedre. Jeg fulgte med på METAR og TAF i 4 timer mandag kveld og rvr var 150m hele tiden. Det var en rekke landinger i den perioden.


Sjekket opp metar for mandag kveld og RVR var godt over 150 meter hele veien. Meteorologisk visibility lå mye på 150 meter, men dette er altså noe annet enn RVR som brukes som verdi ved innflyging (og avgang). RVR på bane 18 angis f.eks. slik i en metar: R18/0350N. Dette angir en RVR på 350 meter uten noen spesifikk tendens. Det kan også stå U (up) eller D (down) bak istedenfor N for å angi en tendens.
 
Back
Top