Dette er egentlig håpløse greier. Det viser jo ikke hvor passasjerene skal ...
Men det forteller en del om endringene i reisemåte - og da mener jeg endring i forholdet mellom bruk direkteflighter og transfer på en hub-flyplass. Jeg har gjort noen beregninger basert på tallene fra OSL pluss jeg har benyttet UK CAAs tall for å få frem LHRs tall i stedet for LON som er LHR + LGW. Min samling av hub-flyplasser inkluderer ikke BKK og NYC (EWR/JFK) siden disse trolig vil ha en veldig stor O&D-andel. Dermed er følgende hub-flyplasser valgt: AMS, ARN, BRU, CPH, DOH, FRA, HEL, IST, KEF, LHR, LIS, MUC, PAR, SVO og ZRH.
Da får vi starte med utlandstallene for OSL:
Passasjerer 2013 | Passasjerer 2012 | %-endring | Passasjerendring
12 471 895 | 11 796 647 | +5,7 % | +675 248
Nå får vi ta for hele remsen ovenfor:
Passasjerer 2013 | Passasjerer 2012 | %-endring | Passasjerendring
6 437 725 | 6 319 361 | +1,9 % | +118 364
Det vi helt klart kan konkludere med er at direktedestinasjoner vokser mer enn hubdestinasjoner, men det er fremdeles over 50% av utlandstrafikken enten bytter eller terminerer flyturen på huber. Veksten til hubene utgjorde bare 18% av utlandsveksten.
Deler vi det så opp og bare ser på de europeiske hubene (ARN, CPH og DOH går ut), så får vi følgende tall:
Passasjerer 2013 | Passasjerer 2012 | %-endring | Passasjerendring
3 775 727 | 3 727 608 | +1,3 % | +48 119
De europeiske hubene har mistet en forholdsvis større markedandel enn hele remsen av huber og utgjorde bare 7% av utlandsveksten fra OSL.
Det er ikke stort mye bedre for de to skandinaviske hubene fra OSL - her er tallene for ARN og CPH:
Passasjerer 2013 | Passasjerer 2012 | %-endring | Passasjerendring
2 537 094 | 2 503 022 | +1,4 % | +69 621
Disse hadde 10% av utlandsveksten, men 20% av den totale utlandstrafikk.
Da er det bare å konstatere at DOH er den store hub-vinneren (liten O&D der):
Passasjerer 2013 | Passasjerer 2012 | %-endring | Passasjerendring
124 904 | 88 731 | +40,8 % | +36 173
DOH alene hadde 5% av utlandsveksten på OSL og hadde i 2013 1% av den totale utlandstrafikk.
Så håpløst var det vel ikke?