Topp 100 destinasjoner OSL

Syns NCE ligger lavt på tabellen ift opplevd nordmannsfaktor i området.
Kan det ligge en skjult mulighet for feks AF å starte opp en direkterute i høysesong i disse tallene?

Noen hypoteser på det lave tallet: NCE er veldig sesongbetont og med kanskje kortere sesong enn endel andre steder og "lavere" lavsesong. NCE er også dekket relativt bra fra SVG/BGO. Samt at det er flere andre selskaper som tar av passasjerene. Fløy Swiss hjem fra Nice i sommer og da var jeg overrasket over hvor mange vi var som fløy NCE-ZRH-OSL

AF virker slite enda mer på steder utenfor Paris og har veldig få internasjonale ruter ut fra NCE. TLV er eneste helårsrute, samt det er et par sesongdebuterte til Italia + Athen

Samt at det er flere andre selskaper som tar av passasjerene. Fløy Swiss hjem fra Nice i sommer og da var jeg overrasket over hvor mange vi var som fløy NCE-ZRH-OSL.

Var igrunnen det jeg tenkte på, at nok svært mange reiser via andre flyplasser i Europa. Flyr selv oftest via AMS og trekker dermed statistikken opp der, men ned for NCE.

OSL har oppdatert topp 100 listen for fjoråret:

Noen betrakninger av de utenfor topp 10 som man tidligere har sett

Frankfurt (15) må sies å være den store tapen, men Berlin (16) vinneren, og sistenevnte er i ferd med å passere Frankfurt raskt hvis tendensen holder seg

Noe den neppe gjør. Nedgangen til FRA skyldes nok at SAS kuttet fra 2 til 3 daglige avganger. Trenden vil trolig reverseres når Lufthansa øker fra fire til 5x daglig fra S14.

På ruten Oslo-Berlin økte Air Berlin kapasiteten betraktelig, samtidig gikk også SAS inn på ruten. Økningen til Berlin blir trolig mer beskjeden i 2014.

Dette er egentlig håpløse greier. Det viser jo ikke hvor passasjerene skal ...

Men det forteller en del om endringene i reisemåte - og da mener jeg endring i forholdet mellom bruk direkteflighter og transfer på en hub-flyplass. Jeg har gjort noen beregninger basert på tallene fra OSL pluss jeg har benyttet UK CAAs tall for å få frem LHRs tall i stedet for LON som er LHR + LGW. Min samling av hub-flyplasser inkluderer ikke BKK og NYC (EWR/JFK) siden disse trolig vil ha en veldig stor O&D-andel. Dermed er følgende hub-flyplasser valgt: AMS, ARN, BRU, CPH, DOH, FRA, HEL, IST, KEF, LHR, LIS, MUC, PAR, SVO og ZRH.

Da får vi starte med utlandstallene for OSL:
Passasjerer 2013 | Passasjerer 2012 | %-endring | Passasjerendring
12 471 895 | 11 796 647 | +5,7 % | +675 248

Nå får vi ta for hele remsen ovenfor:
6 437 725 | 6 319 361 | +1,9 % | +118 364
Det vi helt klart kan konkludere med er at direktedestinasjoner vokser mer enn hubdestinasjoner, men det er fremdeles over 50% av utlandstrafikken enten bytter eller terminerer flyturen på huber. Veksten til hubene utgjorde bare 18% av utlandsveksten.

Deler vi det så opp og bare ser på de europeiske hubene (ARN, CPH og DOH går ut), så får vi følgende tall:
3 775 727 | 3 727 608 | +1,3 % | +48 119
De europeiske hubene har mistet en forholdsvis større markedandel enn hele remsen av huber og utgjorde bare 7% av utlandsveksten fra OSL.

Det er ikke stort mye bedre for de to skandinaviske hubene fra OSL - her er tallene for ARN og CPH:
2 537 094 | 2 503 022 | +1,4 % | +69 621
Disse hadde 10% av utlandsveksten, men 20% av den totale utlandstrafikk.

Da er det bare å konstatere at DOH er den store hub-vinneren (liten O&D der):
124 904 | 88 731 | +40,8 % | +36 173
DOH alene hadde 5% av utlandsveksten på OSL og hadde i 2013 1% av den totale utlandstrafikk.

Så håpløst var det vel ikke?

Så håpløst var det vel ikke?
Det hadde fortsatt vært veldig interessant med statistikk over sluttdestinasjon, så detaljert som mulig. Det hadde f.eks. vært spennende å se hvor de 124 904 QR-passasjerene skulle - men jeg regner med at de detaljene ikke hadde blitt frigitt av konkurransehensyn uansett.

Det hadde fortsatt vært veldig interessant med statistikk over sluttdestinasjon, så detaljert som mulig. Det hadde f.eks. vært spennende å se hvor de 124 904 QR-passasjerene skulle - men jeg regner med at de detaljene ikke hadde blitt frigitt av konkurransehensyn uansett.

Såvidt jeg vet har ikke selskapene noe forpliktelse om å rapporerer inn annet enn antall pax pr tur ut og inn av OSL, så dette har nok ikke Avinor/OSL oversikt over.

Såvidt jeg vet har ikke selskapene noe forpliktelse om å rapporerer inn annet enn antall pax pr tur ut og inn av OSL, så dette har nok ikke Avinor/OSL oversikt over.

De har noe data på det, selv om det vel er anslag og ikke 100% nøyaktig

Er det mulig å få en liste fra andre flyplasser også, letet litt på avinor men fant bare trafikktallene som kun deler innn i ut og innland og ikke destinasjon.

Hadde vært gøy og sett tall fra BGO/TRD/SVG også

Er det slik at TRD også har flest flyvninger, eller er bare det at det er flere folk per flight?

Det skjedde sikkert for en stund siden, men her er oppdaterte tall med 2014

Topp100151_zpsp4lzsd9f.jpg

Topp100152_zpsgrzqkwcy.jpg

Topp100153_zpsdmuqof00.jpg

Topp100154_zpsljndy4yb.jpg

Bangkok øker og øker til tross for at QR og Emirates har kommet inn i markedet, over 200 i fjor. Denne ruta fantes det jo i følge SAS ikke passasjerer til.

Bangkok øker og øker til tross for at QR og Emirates har kommet inn i markedet, over 200 i fjor. Denne ruta fantes det jo i følge SAS ikke passasjerer til.

Har vel aldri vært problemer med antallet. Har vel heller vært at de ikke har betalt nok ;)

Hehe, SAS var, spesielt for noen år siden ,en meget dårlig kilde på hvilke ruter det var marked for fra OSL. De mente til og med at det ikke var marked for OSL-EWR selv uten direkte konkurranse. Men så skiftet de plutselig mening...;)

Hehe, SAS var, spesielt for noen år siden ,en meget dårlig kilde på hvilke ruter det var marked for fra OSL. De mente til og med at det ikke var marked for OSL-EWR selv uten direkte konkurranse. Men så skiftet de plutselig mening...;)

Hva et selskap sier, er ofte hva de vil konkurrentene skal høre. Problemet var nok mer av intern maktkamp. En fraksjon ville bare spare, mens andre vile spare gjennom vekst og øket volum. Derfor var SAS på mange måter som den amerikanske kongressen ...

Bare husker essensen av hånlatter samt hundretalls timer med venting i Frankfurt og andre minneverdige steder ;-)

Hva gjorde at Thai fikk bryte barrieren? Trodde de nesten samarbeidet om ruten fra CPH. Husker 340-500 var arbeidsledige og at de da hadde kapasitet, tilbake i 2009 var det vel.

Back