Topp 100 destinasjoner OSL

Someone

Moderator
Medlem
OSL har oppdatert topp 100 listen for fjoråret:

Noen betrakninger av de utenfor topp 10 som man tidligere har sett

Frankfurt (15) må sies å være den store tapen, men Berlin (16) vinneren, og sistenevnte er i ferd med å passere Frankfurt raskt hvis tendensen holder seg
New York (21) og Bangkok (28) vokser med 20% og 39% hjulpet av Norwegian sitt inntog (+ større fly med TG).
Spania virker være i vinden og destinasjoner som Grand Canaria (18) +15%, Alicante (24) +18%, Barcelona (25) +37%, Malage (27) +19% vokser alle bra i både relative og absolutte tall.
Andre desitinasjoner som utmerker seg positivt er: Istanbul (30) +21%, Roma (38) +11%, Praha (40) +21%, Budapest (41) +44%, Doha (42) +41%, Lisboa (49) +18% og Dublin (55) +33%, smt Longyearbyen, Aalborg og Alanya.

Tydelig å se at Egypt sliter

topp1001_zps83168450.jpg

topp1002_zpsbbe43e0a.jpg

topp1003_zps9401ff54.jpg

topp1004_zps33137b88.jpg

Hvor mange destinasjoner er det totalt fra Oslo? 150?

Ser forøvrig at Røros også har hatt jevn økning de senere år og økte med 22% i året som gikk.

Er overrasket over at Longyearbyen har økt så mye det siste året. Hva er det som har skjedd her?

Passasjerenes egentlige destinasjon er tydeligvis ikke her .. bare første stopp ut fra OSL .. ?

Må vel irritere samtlige bergensere at trønderne er mer populære å reise til??

Haha, har bodd i Bergen selv en periode, så elsker å terge. :) :)

Ganske fantastisk at Trondheim, med kun 182000 innbyggere, har et slikt reisemønster. Er unikt i verdenssammenheng det, og er vel ikke mange ruter i verden som kan vise til liknende antall avganger og passasjerer. Mener jeg har hørt at det kun er Milano-Roma og Rio-Sao Paolo som er større av innenriksrutene i verden.. Mulig noen har korrekte oppdaterte opplysninger her?

Kim

Ganske fantastisk at Trondheim, med kun 182000 innbyggere, har et slikt reisemønster. Er unikt i verdenssammenheng det, og er vel ikke mange ruter i verden som kan vise til liknende antall avganger og passasjerer. Mener jeg har hørt at det kun er Milano-Roma og Rio-Sao Paolo som er større av innenriksrutene i verden.. Mulig noen har korrekte oppdaterte opplysninger her?

Seoul Gimpo - Jeju er vel klart størst, med over 10 millioner passasjerer i 2012.

http://www.korea.net/NewsFocus/Travel/view?articleId=111821

The world’s busiest air route is between Jeju Island and Seoul. In 2012, statistics report 10.16 million passengers traveling between South Korea’s capital city and top domestic vacation destination.

Er vel også diskutert i en annen tråd her:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=119759

Kim

OSL-TRD er en godt traffikkert rute men kan ikke måle seg med verdens største som er
Seol-jeju kan nevne mange som er større enn osl-trd som f eks MEL-SYD, LHR-JFK,
BCN-MAD og mange flere.
Det skal finnes en liste over verdens mest traffikerte flyruter et sted på wikipedia.org men jeg klarer ikke linke til den fra Iphonen.

Kim

Nå vil jeg vel anta at Trondheim har noe mer transfer til feks Mo i Rana og andre detinasjoner enn Bergen har til andre destinasjoner. Tror feks det er en større andel til Bergen som har Bergen som sin endelige destinasjon. Men tja Trondheim er en fantastisk fin by og det kommer fra en Osloboer og særlig for meg som er student så er det fint å ta turen innom Samfundet. Er Oslostudent, men Samfundet i Trondheim er noe for seg selv.

Kim

Vel - trønderne har ikke så mange valg når det gjelder direkte flyruter, og det tvinger dem i større grad å reise via OSL - og drive å veksle ut og inn med bagasje der.

Fra BGO er det i følge Avinor 41 direkteruter til utlandet, 26 charterruter og 21 innlandsruter.

Tilsvarende tall for Værnes er: 26 utland, 17 charter og 16 innland.

Er overrasket over at Longyearbyen har økt så mye det siste året. Hva er det som har skjedd her?

Som det er nevnt; Norwegian flyr nå direkte 4-5 ganger i uken. I tillegg kan jeg nevne at det er god økning i cruiseturister som fører til flere folk, samt det faktum at LYR satser mer og mer på turisme... Hadde en tur opp dit i April/Mai, herreminhatt så fascinerende fantastisk!

Vel - trønderne har ikke så mange valg når det gjelder direkte flyruter, og det tvinger dem i større grad å reise via OSL - og drive å veksle ut og inn med bagasje der.

Fra BGO er det i følge Avinor 41 direkteruter til utlandet, 26 charterruter og 21 innlandsruter.

Tilsvarende tall for Værnes er: 26 utland, 17 charter og 16 innland.

Veldig godt poeng. Dette er nok mye av grunnen til det stor antallet fra Haugesund også. Det får meg til å tenke:

Haugesund og Stavanger flyplass er ikke langt fra hverandre, og det skiller vel hovedsakelig en ferje på 25 minutter (og litt bilkjøring). Når denne ferja forsvinner med de nye undervannstunnelene, vil jeg tro at Haugesund flyplass forsvinner/ikke trengs. Why? Da vil folk kunne ta en times kjøretur til SVG. Dvs., Haugesund + Stavanger ville da ha ca. 1 954 000 passasjerer - mer enn TRD (everything else equal) ;)

Nettopp derfor prøver en del markedskrefter å få privatisert HAU, satsing fremover blir nok lavpris om HAU skal overleve selvstendig. Pr i dag tar det ca 2 timer å komme seg til Sola, litt etter hvor en bor på Haugalandet, billigere parkering enn Sola er det sikkert, og kostnadener med ferje/bom må tas med i reise budsjettet. Nå det blir hull under fjorden så vil det nok komme en ekstra kostnad på bompenger, det blir ikke gratis. Hadde det derimot vært tog mellom Bergen og Stavanger via Haugesund, og kun hatt 1 flyplass istedenfor SVG, BGO, HAU og Stord, da kunne vi snakket om besparelser/fordeler.

Petter380: "Litt bilkjøring" er I dag ca 2 timer (inkl ferje). Dette skal visstnok ned i rundt 1t15min fra Haugesund sentrum. Fin besparelse det selvsagt, men fortsatt en del når det går nada tog eller kollektiv for pendlere (kystbuss eneste alternativ).

Endringer vil det nok bli, men det kan også ses på som muligheter, ref Torp/Rygge som ikke veldig langt unna feks Gardermoen. Befolkningstallet rundt Haugesund tilsier at det er marked for en aktør her, noe tallene også viser på antall reisende. Både innenlands og utenlands :)

Syns NCE ligger lavt på tabellen ift opplevd nordmannsfaktor i området.
Kan det ligge en skjult mulighet for feks AF å starte opp en direkterute i høysesong i disse tallene?

Back