Re: Tollvesenet står på sitt.
Bortsett fra at det rent praktisk tar areal - er det noe juridisk som stider mot et slikt forslag?
Siden baggene allerede har tag til endedestinasjonen, kan vel bag-belt-skranken være automatisk/ubemannet?
Tror ikke det er noe juridisk som er mot den ideen.
For å være hensiktsmessig så bør det være minst 3 bag drop skranker (per operatør). Grunnen er at transit kommer gjerne i store grupper samtidig, og det var problemet som gjorde at bruk av bagdrop i avgangshallen var mer effektivt for selskap og passasjerer.
Jeg regner med du må bruke mye større areal enn du har avsatt. I tillegg så skal bagasjen faktisk bevege seg til flyet, det har du ikke avsatt areal til for baganlegget.
De fleste passasjerer vet ikke forskjell mellom gjennommerket bagasje som er sjekket inn og tilsvarende som ikke er sjekket inn. Den som ikke er sjekket inn fungerer ikke på automatisk bag-drop. Men de kommer likevel til å prøve, og kan gjerne bruke opptil ett min på det. 30 sånne pax vil da bruke 10 min, og har du da kanskje 100-200 i kø som skal rekke fly videre og det bare er 30 min igjen...
Bemanner du skranken så kommer all slags folk som mener de har en gudegitt rett til å bli sjekket inn, ofte gull-kunder, "ofte-reisende", "brukt-mye-penger-kunder", "pst, det går fort å sjekke meg inn, kan ikke du dea'". Alt dette var grunnen til at transit-skranken ble belastet, og i tillegg til at kapasiteten for bag-anlegget var begrenset (og økning var vanskelig siden det ikke var plass til å bygge om) så ble det med en gang lang kø.
Denne ideen er ikke nytt overhode, men problemet er at det tar forferdelig mye areal, og utnytter ikke ressursene optimalt, og at passasjerene må sannsynligvis stå i lengre køer. I tillegg så må flyplassen bygges om. Fordelen er at det gjør det marginalt kortere å gå og du slipper å ta bagasjen opp en etasje, og om du kommer utenom et rush så vil køen være kort.