Tollvesenet står på sitt.

Status
Not open for further replies.
Re: Tollvesenet står på sitt.

Hvordan er opplegget på ARN med Sverige-connection? Er det samme opplegg om man kommer fra EU som fra USA/Østen?

SK/SK går direkt oavsett vart man kommer ifrån med udantag av WEAP och AVIH som måste klareras på ARN. Alla andra bolag måste ta ut sina väskor och gå igenom tullen.

Uansett alskens vanskeligheter, hva med den enkleste løsninga? Den vil ikke endre så mye, men den kan potensielt kutte tida en bruker noe: Ei sluse med toll, bag drop og sikkerhetskontroll mellom bagasjeutleveringa og innland. Det må kunne gå fortere enn den lange løpeturen på OSL.

Innser samtidig at dette kanskje ikke ville være godt nok for alle, men det burde kunne hjelpe litt.

Uansett alskens vanskeligheter, hva med den enkleste løsninga? Den vil ikke endre så mye, men den kan potensielt kutte tida en bruker noe: Ei sluse med toll, bag drop og sikkerhetskontroll mellom bagasjeutleveringa og innland. Det må kunne gå fortere enn den lange løpeturen på OSL.

Innser samtidig at dette kanskje ikke ville være godt nok for alle, men det burde kunne hjelpe litt.
Denne løsningen hadde gjort susen. Det er ikke mer enn dette som strengt tatt forventes. Å slippe omveien ut i sikkerhetskontroll/innsjekk sparer en fort for 15-20 minutter, men føles som mye mer.

Hva kan sies om en slik løsning(?):

Bag som leveres på utenlandske avreise-flyplass får en form for tag (feks slik som priority-tag).
Dersom man har en slik på bagasjen sin trenger man ikke å fysisk gå gjennom tollen og "runden" på feks Osl. Ground-folka ser at de kan sende den rett til neste domestic-flight, og når man ankommer final destination (innland) får man derimot ikke utlevert bagasjen før man fysisk går igjennom toll der. (Ergo: Domestic-bags med en slik tag må plukkes opp på utenlands-belte.) Da er det bare viktig at man bare skiller dutyfree'en på ankomst på Osl med feks et av beltene.

Dog et opplegg som ikke kan fungere for alle små-striper her til lands, men det burde vel gå fint for alle flyplasser som allerede har toll/utenlandske flighter.

Last edited:

Man må gå gjennom tollen en gang og ha med håndbagasje og innsjekket bagasje samtidig for at Tollvesenet skal kunne vite hva (dvs. totalt hvor mye) du har med deg inn i landet. Opplegget ditt lager et stort hull i dette som sikkert ikke er ønskelig.

Bag som leveres på utenlandske avreise-flyplass får en form for tag (feks slik som priority-tag).
Dersom man har en slik på bagasjen sin trenger man ikke å fysisk gå gjennom tollen og "runden" på feks Osl. Ground-folka ser at de kan sende den rett til neste domestic-flight, og når man ankommer final destination (innland) får man derimot ikke utlevert bagasjen før man fysisk går igjennom toll der. (Ergo: Domestic-bags med en slik tag må plukkes opp på utenlands-belte.) Da er det bare viktig at man bare skiller dutyfree'en på ankomst på Osl med feks et av beltene.

Dog et opplegg som ikke kan fungere for alle små-striper her til lands, men det burde vel gå fint for alle flyplasser som allerede har toll/utenlandske flighter.

Dette ville hvertfall blitt vanskelig på SVG da man ikke kommer inn til utenlands-belte fra innenlandsavdelingen....
Det må i såfall en ombygning til.

Litt vanskelig i praksis, da man må distribuere spesial tagger til et par tusen flyplasser rundt i verden, samt få dem til å huske å sette på.

MEN, innen EU finnes det en lignende løsning. Når du reiser innen EU får du grønne striper på taggen din.

F.eks. Reise OSL-CDG-TLS. Ingen tollbehandling ved CDG, og ved ankomst TLS blir non EU bag (uten grønn stripe) separert og man får bagasjen utlevert på et egen bånd med tollkontroll i døra.

Dette er en EU løsning som kunne ha fungert til en viss grad i norge også. Men da må man nok melde seg inn først.

S

Problemet er jo sjølsagt at flyplasser som, i dette tilfellet den nærmest meg, TOS, kun har noe få ruter utenlands i uka. Ergo blir det sendt folk dit i ei begrensa tid for å ta hand om de rutene. Altså en betydelig merkostnad til lønn rundt omkring. Vil bare poengtere her at det ikke er mi mening at en ikke kan gjøre dette pga lønnskostnader hos toll/politi, men jeg ser problemet.

En heilt anna ting er hvordan man skulle løse dette praktisk på flyplassene. Jeg kjenner ikke til detaljer om hvordan flyplasser funker i forhold til fordeling av bagasje osv. Men: Viss jeg fortsetter å ta for meg TOS, og en skal ha bagasje ut på to forskjellige steder, er den eneste løsninga med dagens flyplass (så vidt jeg kan skjønne) at passasjerene fra ett og samme fly må benytte forskjellige innganger til flyplassen for å komme til bagasjeband med/uten toll...

Det er sikkert ikke bare på TOS man vil få lignende problemer, det ville sikkert latt seg gjøre rundt omkring. Min mening er at man heller kunne sluse passasjerer på OSL, slik jeg har vært innom i en annen post. Så kan man heller bruke ressursene en ville brukt på mer lønn og ombygging av flyplasser til mer prekære behov ved flyplassene.

IL-2, du er inne på de korrekte spørsmålene. Det vil jo bli en astronomiske kostnader, og jeg er helt enig. Jeg tror også at for Norge, vil den beste løsningen være at pax går igjennom tollen sep fra bag, og at man har egne team som f.eks scanner og sjekker bag for seg.

Problemet er jo sjølsagt at flyplasser som, i dette tilfellet den nærmest meg, TOS, kun har noe få ruter utenlands i uka. Ergo blir det sendt folk dit i ei begrensa tid for å ta hand om de rutene. Altså en betydelig merkostnad til lønn rundt omkring. Vil bare poengtere her at det ikke er mi mening at en ikke kan gjøre dette pga lønnskostnader hos toll/politi, men jeg ser problemet.

Dette skjer vel også nå, da politi må være tilstede fire ganger i uka (2x LGW, 2x ARH), pluss tollfolket til RIX-avgangene, samt charter?

Jeg sitter litt med følelsen av at det her dreier seg om manglende vilje også andre steder enn Tollvesenet, viss målet er å gjøre transfer utland-innland enklere på OSL (og tildels BGO, SVG og TRD).

Noe som burde være mulig innenfor dagens lovverk og budsjettrammer er å skilte transfer. Det er ei stund siden sist jeg sjekket, men da var det ihvertfall nesten umulig å gjette seg fram til hvor man skulle gå etter å ha kommet ut av tollområdet.

Gjenåpning av bagdrop for transfer er også nevnt. Dette burde, i tillegg til å gjøre transfer enklere, ha potensiale for å fjerne en del passasjerer fra innsjekkingsområdet i andre etasje. Flyselskapene har også mulighet for å la transferpax bruke priority-skranker for å korte inn ventetida.

Selv om det sikkert krever noe ombygginger, burde det være mulig å ha egen sikkerhetskontroll for transfer etter toll og transferbagdrop.

Det burde også være mulig å ha en tollkontroll for passering fra sikker sone utland til sikker sone innland, for passasjerer som kun har håndbaggasje. Dette krever riktignok et kontrollpunkt som må bemannes av Tollvesenet, ihvertfall de travleste timene på døgnet.

Men alt i alt, ser det ut til at slike løsninger ikke blir diskutert, så lenge man ikke får den "perfekte" løsningen, med tollbehandling på sluttdestinasjon.

Dette ville hvertfall blitt vanskelig på SVG da man ikke kommer inn til utenlands-belte fra innenlandsavdelingen....
Det må i såfall en ombygning til.

Alle flyplassene vil nok kreve litt ombygging for et slikt system. Mao vil et slikt opplegg være dyrt, men til gjengjeld får man et mer effektivt flyplass-system. Så det blir jo enten-eller (nytt opplegg vs gammelt opplegg), og ettersom flere skal ha det til at transfer på Osl er noe dritt osv, vil jeg tenke meg at folk/avinor muligens vil la seg betale for en slik ombygging.

Litt vanskelig i praksis, da man må distribuere spesial tagger til et par tusen flyplasser rundt i verden, samt få dem til å huske å sette på.
MEN, innen EU finnes det en lignende løsning. Når du reiser innen EU får du grønne striper på taggen din.
F.eks. Reise OSL-CDG-TLS. Ingen tollbehandling ved CDG, og ved ankomst TLS blir non EU bag (uten grønn stripe) separert og man får bagasjen utlevert på et egen bånd med tollkontroll i døra.
Dette er en EU løsning som kunne ha fungert til en viss grad i norge også. Men da må man nok melde seg inn først.

Vanskelig i praksis? Det er ikke verre enn at alle selskaper som flyr til Osl tar med seg spesial-tags på returen. Det samme får gjelde for Sas og DY.

ved ankomst TLS blir non EU bag (uten grønn stripe) separert og man får bagasjen utlevert på et egen bånd med tollkontroll i døra.

En god beskrivelse av hva jeg mener.

Problemet er jo sjølsagt at flyplasser som, i dette tilfellet den nærmest meg, TOS, kun har noe få ruter utenlands i uka. [...] .

Ser problemet med TOS, men i utgangspunktet sikter jeg mer til Osl, Bgo, Svg og Trd. I første omgang også KUN Osl.

Last edited:

Vanskelig i praksis? Det er ikke verre enn at alle selskaper som flyr til Osl tar med seg spesial-tags på returen. Det samme får gjelde for Sas og DY.

Nå er det langt flere selskaper som blir berørt enn de som fly til OSL dersom dette skal gjelde alle. Så jo, det er litt mer komplisert enn å bare sende tags med utgående fly.

Det er noe som heter gjennomgående bagasje. Uansett er det slik i dag at vi har kvotebestemmelser på hvor mye man kan ha med av sprit, tobakk og andre varer fra utlandet. Passasjer, håndbagasje og innsjekket bagasje må derfor gjennom tollen samtidig før de blandes med domestic pax. Her i landet er man strenge på slik i EU er de ikke det og derfor er det enklere å lage et fleksibelt system.

Dette skjer vel også nå, da politi må være tilstede fire ganger i uka (2x LGW, 2x ARH), pluss tollfolket til RIX-avgangene, samt charter?

Poenget var vel heller at istedenfor å komme til TOS i de tilfellene, så må de være der kontinuerlig.

Tror nok desverre at noe annet enn tollbehandling på OSL er en utopi. Det vil rett å slett koste for mye. Derfor bør toll, osl og selskapene se på hvordan de kan gjøre det mest mulig smertefritt på OSL.

Tollbehandlinga ved innreise har to viktige funksjoner. Tollvesenet skal kontrollere bagasjen og hindre smugling, men de skal også tilby inngående tollbehandling for de som reiser med varer som må fortolles.

Hvordan løser de den siste funksjonen med SAS-løsningen i Sverige? Hva gjør jeg viss jeg kommer fra Oslo og skal til for eksempel Ronneby på jobb med utstyr som må tollbehandles inn i EU?

Hvordan løser de den siste funksjonen med SAS-løsningen i Sverige? Hva gjør jeg viss jeg kommer fra Oslo og skal til for eksempel Ronneby på jobb med utstyr som må tollbehandles inn i EU?

Og forumet gir ofte svaret:

Når leverer bagasjen for et fly til Arlanda må man si i fra om man har noe å fortolle. Da blir bagasjen kun merket til Arlanda så man kan kontakte tollerne ved ankomst. For alle andre er bagasjen merket igjennom og tollvesenet foretar tollkontrollen på bagasjen i transitt, uten at de reisende er i nærheten.

SK/SK går direkt oavsett vart man kommer ifrån med udantag av WEAP och AVIH som måste klareras på ARN. Alla andra bolag måste ta ut sina väskor och gå igenom tullen.

Hva med noe så enkelt som at man etter toll har en korridor tilbake til området utenfor Taxfree, hvor man kan ha bagdrop og adgang til "airside" direkte? Det vil ikke ta mye plass å få til og vil løse hele problemet med baggasje og at man må tilbake igjennom sikkerheten?

-A

Hva med noe så enkelt som at man etter toll har en korridor tilbake til området utenfor Taxfree, hvor man kan ha bagdrop og adgang til "airside" direkte? Det vil ikke ta mye plass å få til og vil løse hele problemet med baggasje og at man må tilbake igjennom sikkerheten?

Taxfree-shappa og bagdrop er "uren sone", så da må man evt. ha et security-punkt på returen etter tollen. Nå er det vel ikke security som er utfordringen (men kanskje plasseringen av den). Ulempen er jo at man må vente på bags, hente bags og drasse det opp for drop (tidligere hadde man jo bag-drop nede).

Status
Not open for further replies.
Back