Tollvesenet står på sitt.

Status
Not open for further replies.

ENGM 911

ScanFlyer Rusty
Medlem
Tollvesenet står på sitt.

Ser ikke ut som det blir en løsning på transferproblematikken utland/innland på de store lufthavnene med det første. Tollvesenet har satt seg på bakbena :headbang

Det er på det rene at norske flyplasser, spesielt OSL, taper passasjergrunnlag fordi passasjerer heller velger å fly direkte hjem fra Amsterdam og København, fremfor å havne i tidkrevende bagasjetrøbbel på Gardermoen.

http://www.dagbladet.no/2010/09/15/tema/tollkontroll/reise/fly/13405799/

Re: Tollvesenet står på sitt.

Fra artikkelen

SOLA (Dagbladet): Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har foreløpig ikke klart å få norske tollmyndigheter til å samarbeide for å gi norske flypassasjerer samme service.

Er det ikke meningen at det er de folkevalgte som skal bestemme lover og regler og ikke byråkratene? Hva f**n er poenget med å stemme da?:headbang Eller er det rett og slett at Kleppa her trengte en syndebukk? :stir

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man ikke klarer det her i landet som Danmark, UK og Sverige tydeligvis får til. Men for å på den andre siden så er jo OSL såpass sprengt passasjermessig at det kanskje er like greit å gjøre det man kan for å få færrest mulig transferpax gjennom flyplassen :rolleyes:

Last edited:

Typisk tollere, de er livredde for å få mer å gjøre! Min far jobbet tidligere i spedisjonsbransjen, og det som irriterte speditører mest, var byråkratirytterne i tollvesenet.:headbang

Korfor blei transfer desken nede på OSL rett etter Tollen fjerna?

Interessant spørsmål - en ting er Finansdepartementet representert ved Tollvesenets holdning, det andre er at OSL ikke akkurat legger til rette for transfer ved å tvinge folk til å slepe kofferter opp og stå i lange køer der.

At noen påstår at det er uproblematisk å hente ut bagasjen, levere den og så gå direkte til innenriks uten ny sikkerhetssjekk rimer jo heller ikke så her er det en del aktører som førsøker å gjemme seg bak hverandre høres det ut som.

Det er på det rene at norske flyplasser, spesielt OSL, taper passasjergrunnlag fordi passasjerer heller velger å fly direkte hjem fra Amsterdam og København, fremfor å havne i tidkrevende bagasjetrøbbel på Gardermoen.

Jeg skjønner ikke quote'n.. jeg kommer da vitterlig ikke til å fly fra Amsterdam - via ENGM - til Sola fordi om man plutselig kan sjekke bagasjen videre fra utland til innland på tåkeheimen?!?

Hvordan kan man si at norske flyplasser taper passasjergrunnlag fordi folk velger å fly direkte Amsterdam-Værnes??

Det kan da umulig være et overordnet mål å SKAPE transferpassasjerer, med mindre Gardermoen taxfree ønsker å konkurrere mot taxfree på Værnes f.eks., samt selge et par kraftig overprisede baconpølser til slitne hjemreisende?

Jeg skjønner ikke quote'n.. jeg kommer da vitterlig ikke til å fly fra Amsterdam - via ENGM - til Sola fordi om man plutselig kan sjekke bagasjen videre fra utland til innland på tåkeheimen?!?

Hvordan kan man si at norske flyplasser taper passasjergrunnlag fordi folk velger å fly direkte Amsterdam-Værnes??

Det kan da umulig være et overordnet mål å SKAPE transferpassasjerer, med mindre Gardermoen taxfree ønsker å konkurrere mot taxfree på Værnes f.eks., samt selge et par kraftig overprisede baconpølser til slitne hjemreisende?
Nøyaktig mine tanker også. Fakta er jo, stikk i strid med hva som blir påstått, at nordmenn flyr MER jo flere direkteruter man har fra mindre flyplasser rundt om i landet. Tilbudet i seg selv skaper med andre ord trafikkvekst.

Spørsmålet er ikke AMS-TRD/SVG/BGO, men alle rutene til Europa der man kan fly 1stop fra SVG/BGO/TRD. I dag går veldig mange av disse passasjerene via AMS, en del via CPH og FRA. SAS, DY og Oslo Lufthavn (?)er tjent med at passasjerene heller flyr via OSL.
Jeg håper at OSL hadde fått til dette, og at først og fremst SAS, men også DY kunne tatt tilbake en del av markedsandelene som KLM har tatt.

Er vel enten en dårlig formulering av journalisten, eller at problemet er misforstått.

Last edited:

Spørsmålet er ikke AMS-TRD/SVG/BGO, men alle rutene til Europa der man kan fly 1stop fra SVG/BGO/TRD. I dag går veldig mange av disse passasjerene via AMS, en del via CPH og FRA. SAS, DY og Oslo Lufthavn (?)er tjent med at passasjerene heller flyr via OSL.
Jeg håper at OSL hadde fått til dette, og at først og fremst SAS, men også DY kunne tatt tilbake en del av markedsandelene som KLM har tatt.
At passasjerer velger å fly feks TRD-AMS-MAD-AMS-TRD fremfor TRD-OSL-MAD-OSL-TRD bare fordi man må fortolle på OSL på sistnevte reiserute (ja da, reiseruten er bare et eksempel)? Tror jeg niks og nada på!

Er vel enten en dårlig formulering av journalisten, eller at problemet er misforstått.
Sannsynligvis begge deler.

Det er to problemstillinger her. Som reisende til utkantflyplassen trondheim har jeg ofte valget mellom å fly CPH-TRD eller CPH-OSL-TRD. Siden CPH-TRD ikke går så veldig ofte kan man komme tidligere frem via OSL, men da ofte med en 45-50min connection. Fra utland og videre på innland er dette ganske stressende, mens om bag hadde gått direkte så hadde det ikke vært noe problem i det hele tatt.

Samme gjelder destinasjoner tilgjengelige fra OSL, har jeg short connection på hjemreisen så er det mye mer fristende å dra via CPH eller AMS hvor jeg ikke må 1. vente på bag, 2 sjekke den inn og 3 klarere security. OSL har tapt meg som transfer passasjer flere ganger de siste årene pga dette, til tross for at det flyes direkte fra OSL til min destinasjon i europa.

Det har skjedd mer enn en gang at jeg har måttet ta et seinere fly ut fra OSL eller velge ei anna reiserute pga innkalkulert tid for ny sjekk-inn+sikkerhetskontroll. Hadde det gått smidigere hadde det definitivt ført til at jeg hadde brukt DY/SK mer inn til Norge.

Edit: OK kom meg akkurat i forkjøpet med samme poeng, bare med andre ord

At passasjerer velger å fly feks TRD-AMS-MAD-AMS-TRD fremfor TRD-OSL-MAD-OSL-TRD bare fordi man må fortolle på OSL på sistnevte reiserute (ja da, reiseruten er bare et eksempel)? Tror jeg niks og nada på!

Du har åpenbart ikke opplevd det å ha en connection på 55 minutter CPH-OSL-TOS for så å ikke ha koffertene på båndet 15 minutter før avgangen til TOS og å få beskjed fra serviceskranken at de anbefaler å vente til det siste øyeblikket og så løpe opp fordi de neste to flyene er stappfulle, altså mister du dette flyet må du vente i 6 timer. Hadde jeg valget, skulle jeg nesten ikke nøle med å velge noe annet enn OSL for transfer fra utlandet.

Jeg gjør i alle fall hva jeg kan for å unngå å reise både inn og ut av landet over OSL. Tar heller en flere timers connection et annet sted fremfor OSL - har hatt 6 timer i CPH og 8 timer i AMS på den måten. Sist jeg var på ARN reiste jeg via CPH begge veier. Hjemmebase er BGO. OSL er for meg kun brukbar hvis jeg skal til Oslo.

Mvh,

Jeg bruker ikke selv OSL til transfer, men innbiller meg at andre flyplasser CPH, AMS m.fl. straks er mer bekvemme plasser dersom man må vente i 4-6 timer på flyet. Virker ikke som OSL er laget for venting, er jo knapt et sted å plugge i PCen for lading, og tidvis vanskelig å finne sitteplass.

SAS la den ned for å spare penger. Det kostet for mye i forhold til at passasjerene (kun) må ta med bagasjen en trapp opp. Bag drop køene som tar mye kortere tid enn de fleste tror (bare ser ille ut) så det er ikke så mye ekstra tid som går med der.

Ellers ser jeg ikke noe nytt i artikkelen, det vurderes fortsatt. Står ikke noe om at det er bestemt at man ikke skal kunne innføre tollklarering på siste stopp. Vi får håpe at ikke byråkratene igjen skal bestemme hva som skjer i Norge.

Ellers er det synd ikke journalistene i Dagbladet benytter muligheten til litt "reklame" for SAS, eller fakta som det også kan kalles. Men er vel ikke annet enn de bare ikke vet det;
På Arlanda kan man få bagasjen sendt direkte igjennom uten tollbehandling, kun hvis man reiser med SAS. Det er nemlig en ordning som SAS står bak sammen med myndighetene.

Du har åpenbart ikke opplevd det å ha en connection på 55 minutter CPH-OSL-TOS for så å ikke ha koffertene på båndet 15 minutter før avgangen til TOS og å få beskjed fra serviceskranken at de anbefaler å vente til det siste øyeblikket og så løpe opp fordi de neste to flyene er stappfulle, altså mister du dette flyet må du vente i 6 timer. Hadde jeg valget, skulle jeg nesten ikke nøle med å velge noe annet enn OSL for transfer fra utlandet.

De gangene jeg (evt) har en så kort connection som på 55 minutter så antar jeg at selskapet jeg reiser med tar vare på meg. Kan ikke annet å anta enn at jeg får en transfertid som holder når jeg booker med et selskap, hvis ikke står jeg gjerne og tar i mot hotell-voucheren :)

For de som ikke har noe annet alternativ enn ENGM for transfer, så er det naturligvis hyggelig hvis det nå skulle ende slik det er i Sverige, men jeg kan virkelig ikke se for meg at noen som ikke ha ENGM som transfer skulle finne å bruke den til akkurat det..

Bag drop tar lang tid. Det er ikke slik at det "bare ser slik ut" Bag drop brukes til innsjekking også og det er et hel..te når man kommer hjem med lite tid til transfer. Selv kommer jeg hjem fra utlandet med billetter som jobben har utstedt med tanke på kortest mulig reisetid, men de har ingen eller lite reiseerfaring de som booker billettene. Når billettene er booket tidsnok kan jeg få booket dem om direkte til stavanger, men når bookingen er gjort timer før jeg må av sted er jeg prisgitt skrankepersonalet på gardermoen. (og det virker som at hver gang jeg kommer hjem er det noen som er "dumme" og tror at bag-drop er det samme som vanlig innsjekkingsskranke og får all den hjelp de trenger. Det er utrolig frustrerende å stå og trippe bak dem og se at klokken tikker mot avgang. Jeg savner tross alt kone og barn etter 2-4 uker på jobb.

Jeg gjør det helt bevisst. Kan jeg fly til TRD via AMS eller CPH, gjør jeg selvfølgelig det i stedet for å stresse seg gjennom bagasjeutlevering, tollkontroll og ny bagasjeinnlevering på OSL i løpet av en snau time. Tok omtrent den routingen du beskriver for to uker siden nettopp av den grunn. Det er et mareritt, og jeg er helt sikker på at veldig mange opplever det på samme måten. For meg er dette helt greit og den enkleste måten å reise på, men OSL taper penger. :headbang

Last edited:

Du har åpenbart ikke opplevd det å ha en connection på 55 minutter CPH-OSL-TOS
Det er korrekt (har ikke TOS på flyplass listen min for den del dessverre). Men det er ikke det som er poenget mitt.

Poenget er at feks KLM har sett at det er et marked feks mellom BGO og AMS. Det markedet vil være der uansett om man slipper å hente ut bagasje på OSL. Påstanden i artikkelen om at "Det er på det rene at norske flyplasser, spesielt OSL, taper passasjergrunnlag" blir dermed feil. Som nevnt tidligere, et tilbud i seg selv skaper etterspørsel, og dermed pax på norske flyplasser.

Selvfølgelig vil det være enklere for meg og deg og alle andre om vi kunne hente ut bagasjen på vår lokale flyplass, det er ikke det jeg bestrider, men jeg vil altså ikke fly mer av den grunn.

Dessuten, er det noe poeng i seg selv å trykke mer pax gjennom OSL, når det går fint for folk å fly feks TRD - AMS direkte?

Status
Not open for further replies.
Back