TØI vil legge ned flere ruter

Re: TØI vil legge ned flere ruter

** Bodø-Namsos

Flyr Widerøe Bodø - Namsos??

Da lærte jeg noe nytt i dag også, jeg flyr forsåvidt aldri den veien, så det er godt mulig..




Edit:
Ser at det vel er snakk om Bodø - Mosjøen - Namsos - Barteby..

Da henger verden på greip igjen, fåkk'e lov til å stikke av med tidligflyet fra Namsos til Trondheim
 
Last edited:
Re: TØI vil legge ned flere ruter

Er en runde via Mosjøen. Dog så er vel ikke det en anbudsrute, men en av mange mange ruter som har oppstått når man skal frakte 10 pax herfra og 7 pax derfra med 40-setere.
VGs analyse av rapporten slår meg som litt halvveis.

(PS: Dette er vel 3 tråd om samme tema?)
 
Re: TØI vil legge ned flere ruter

Merker meg også at VG totalt glemmer at TØI foreslår flere direkte ruter, flere som kanskje kan gå på kommersielt grunnlag, fra bl.a. Nord-Norge til Oslo.
 
Re: TØI vil legge ned flere ruter

Merk også at ruta som går via Namsos også går mange forskjellige steder, avhengig av tid på døgnet. F eks. BOO-OSY-RVK-TRD, BOO-MJF-OSY-TRD m.fl.
 
Re: TØI vil legge ned flere ruter

Det jeg synes er bemerkelsesverdig, er at de foreslår nedleggelse av HOV og SOG til BGO.

Stasjon HOV var jo en av de stasjonene i WF som økte mest i fjor, som en direkte konsekvens av (correct me if wrong) bedre veiforbindelse til / fra flyplassen.

Nei, HOV / SOG til BGO må bestå...

SVETHO
 
Re: TØI vil legge ned flere ruter

Rapporten tiltredes. For et enormt sløseri med penger det er å subsidiere for eksempel Oslo - Fagernes. Helt greit as AS Norge har god råd, men man trenger ikke kaste penger i dass av den grunn. Det er ikke en menneskerett å ha en flyplass innen 45 minutters reisetid.
 
Re: TØI vil legge ned flere ruter

Dersom jeg skulle reise fra SVG til SOG/HOV/SDN ville jeg helt klart foretrukket å fly via BGO som jeg har gjort tidligere.
 
Re: TØI vil legge ned flere ruter

Dersom jeg skulle reise fra SVG til SOG/HOV/SDN ville jeg helt klart foretrukket å fly via BGO som jeg har gjort tidligere.
Det koker jo ned til om jeg som skattebetaler skal subsidiere flyreisen din med 2000 kroner eller ikke, når du kunne flydd via Oslo i stedet.. den ruta subsidierer jeg bare med 1000 kr.

(Tallene er tatt helt ut av løse lufta!)
 
Re: TØI vil legge ned flere ruter

Gitt at VDB nå flys av samme fly som RRS, og det virker som de to rutene som kan flys på denne måten, hva vil det ha å si for økonomien på OSL-RRS om OSL-VDB legges ned? Jeg skummet litt igjennom rapporten uten å finne noe som direkte nevnte dette, jeg kan ha oversett det.

Jeg synes det er trist om VDB ikke kan leve, selv om OSL-VDB helt klart ikke har livets rett. Man burde heller satse pengene på å få en rute til en mellomstor europeisk hub, og satse på stor markedsføring av ruta på stedet man flyr til.
 
Re: TØI vil legge ned flere ruter

Ser at SDN-BGO er truet, men om man skal utrette noe i Bergen på -1- dag , så er ikke buss/bil løsningen med 4-5 timer hver vei.
Flott med fly 06:48 til Bergen og tilbake på kvelden 21:25 , en full dag i Bergen.
 
Re: TØI vil legge ned flere ruter

ja den overskrifta sa jo alt om ruter som var i fare for nedleggelse

Samme her. Jeg har sett tråden men overskriften var ikke spesielt interessant. At ting blir dyrere med tiden er ingen overaskelse.

Anbefaling om nedleggelse av ruter er mye mer interessant. Ikke nødvendigvis så veldig overaskende det heller men likevel interessant. Ruta til Fagernes har jeg i flere år forundret meg over at Staten er villig til å bruke penger på. For å si det mildt. Nå flys den som nevnt med samme maskin som flyr ruta fra Røros så kutt av Fagernesruta vil få økonomiske konsekvenser for DOT. Det kan tenkes at bortfall av denne ruta vil føre til at Staten må øke tilskuddet til RRS noe eller at billettprisen må gå opp noe. Det siste er vel ikke aktuelt, da blir det for dyrt. Økt statstøtte er kanskje realistisk men da kun til neste anbudsrunde. Alternativt så kan DOT justere rutetiden, dvs fly tidligere fra OSL og f.eks. sette opp en rute RRS-TRD eller noe sånt. Noe dårligere belegg en til Fagernes får man ikke, nesten uansett hva man gjør.
 
Re: TØI vil legge ned flere ruter

Merk også at ruta som går via Namsos også går mange forskjellige steder, avhengig av tid på døgnet. F eks. BOO-OSY-RVK-TRD, BOO-MJF-OSY-TRD m.fl.
Bare for å ha det avklart, så eksisterer følgende komboer.
DX7 så går det en runde BOO-MJF-OSY-TRD og en likedan motsatt vei DX6.
På hverdager så er det en ettermiddagsflyvning MQN-OSY-TRD.
Resten til/fra OSY går enten nonstop eller via RVK.

(Mulig det er andre comboer i fellesferien og f.eks. jul, men det er ikke helt samme greia)

Det jeg synes er bemerkelsesverdig, er at de foreslår nedleggelse av HOV og SOG til BGO.

Stasjon HOV var jo en av de stasjonene i WF som økte mest i fjor, som en direkte konsekvens av (correct me if wrong) bedre veiforbindelse til / fra flyplassen.

Nei, HOV / SOG til BGO må bestå...

SVETHO
Om man leser rapporten, så foreslås HOV-OSL droppet som anbudsrute, nettopp fordi den nå ha nok pax til å kunne drives på "normal" måte.
Det er også til OSL, ikke BGO, som den store økningen i pax har vært.
I samme rapporten så ser man også at fra plassene på Vestlandet til Bergen, så er det ikke helt den store mengden pax, og at det ei heller vil være samfunnsøkonomisk uforsvarlig å legge ned rutene.
 
Back
Top