Tirsdag morgen...

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Originally posted by Trety
Originally posted by LN-KGL
Med demokrati vil selvsagt en del bli skuffet. At noen rett og slett å bli sur for de ikke fikk sin vilje, ligner litt på en småbarnsreaksjon på ikke få melken sin fort nok :love

Nåja. Tilfellet her er faktisk at den koalisjonen som fikk flest stemmer, fikk færrest mandater. Dét er, enten du liker det eller ikke, et demokratisk problem. ;)

Synes jeg har hørt noe liknedne i et valg borti USA for noen år siden :)

Originally posted by LCH78
Med demokrati vil selvsagt en del bli skuffet. At noen rett og slett å bli sur for de ikke fikk sin vilje, ligner litt på en småbarnsreaksjon på ikke få melken sin fort nok :love

Nåja. Tilfellet her er faktisk at den koalisjonen som fikk flest stemmer, fikk færrest mandater. Dét er, enten du liker det eller ikke, et demokratisk problem. ;)

Synes jeg har hørt noe liknedne i et valg borti USA for noen år siden :)

Jeg tror nok ikke det var slik at koalisjonen H+V+KrF fikk flere stemmer enn koalisjonen AP+SV+SP - da teller du evt. også inn stemmene til FrP, som jo hardnakket nekter å være garantist for det blå alternativet som man gikk til valg på.

Personlig så er jeg godt fornøyd med valget, bortsett fra at jeg ikke er spesielt tilfreds med FrPs alt for høye oppslutning. Jeg ser frem til mange fine år med AP i spissen for en regjering med SV og SP. Mest skeptisk er jeg nok til SP, men det kan jo tenkes at de tar til fornuften i en rekke saker.

Om man har sett tv-serien "Yes, minister" så skjønner man jo uansett at det ikke er politikerne som bestemmer hva som gjøres...;)

Og her har man en liten sak om hvem som fikk flest stemmer... tja.... var det høyresiden som fikk flest eller var det Venstresiden.....
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=290187

I USA var det vel mer galt som skjedde... stemmer ble forkastet, folk fikk ikke stemme... husker ikke om det var noe mer som skjedde under det valget... uansett er det vel ikke helt riktig å sammenligne valgene....?

:smokin :naughty:

Ifølge VG.no fikk koalisjonen AP+SV+SP 1.485.461 stemmer.

Koalisjonen H+V+KrF fikk ifølge samme kilde 834.336 stemmer.

Med FrP fikk det blå partiet totalt 1.507.844 stemmer.

Med RV fikk det røde partiet totalt 1.524.939 stemmer.

You do the maths!:spin:

Det er vel den borgerlige blokken du mener Trety - det var vel mangelen på en borgerlig koalisjon (V+KrF+H+FrP) med sjanse for fullt flertall som medførte at de tapte?

Så en liten oppklaring om antall stemmer

Rød-grønt
AP+SP+SV: 1.491.504
AP+SP+SV+RV: 1.531.405

Blå-gult
H+V+KrF: 837.810
H+V+KrF+FrP: 1.514.220

Siden Kystpartiet ikke hadde valgt side (de fleste av valgekspertene var stort sett enig om at de hadde valgt den rød-grønne siden), så derfor har jeg vist tallene som hadde vært med dem på begge sider.
Valg av borgerlig side: 1.538.994
Valg av rød/grønn side: 1.556.179

Øvrige partier fikk totalt 96.842 stemmer

Med andre ord kan det diskuteres hvilken side som fikk flest stemmer. :devil

Mao: Trying to save your ass :mol :cool2 :cool2 :cool2 :cool2 :wow: :wow: :wow:

Originally posted by LN-KOG

Mao: Trying to save your ass :mol :cool2 :cool2 :cool2 :cool2 :wow: :wow: :wow:

Nei, langt i fra - men nåværende valgordning favoriserer større partier
AP trengte bare 16.553 velgere pr. representant, mens KrF hadde hele 19.428 velgere pr. representant ved dette valget.

Ved en bedre matematisk fordeling hadde det vært borgerlig flertall 85 mot 84 (forutsetning fremdeles 4% sperregrense), og da hadde representasjonen vært (mellom 17.694 og 18.196 velgere pr. representant)
AP 57 -4
SV 16 +1
SP 11 ±0
KrF 12 +1
V 10 ±0
H 25 +2
FrP 38 ±0

Originally posted by LN-KOG
Og så? Dette er en del av spillet. Se bare på Rederforbundet og FrP. At man er sur for at NHO ikke har samme innflytelse som LO fordi de ikke har klart å posisjonere seg like godt, er greit. Hva sier dere da om pengestøtten som de borgerlige partiene har fått av de 100 rikeste? Er det like umoralsk? Eller hva med offentlige arbeidsgivere? De sitter jo helt inntil politikerne og kan påvirke hele tida... Det lukter det hvertfall av. (Må vel legge på en ironisak her, men gidder ikke).

Alle er interessert i at deres interesser blir best mulig representert. Noen er bedre enn andre og LO er en stor del av Arbeiderpartiets arv. Jeg ser det som helt uproblematisk nå som de har fjernet tvangsinnmelding i partiet.

Jeg vet ikke hvem du sikter til når du påstår at noen er sur for at NHO ikke har like stor innflytelse som LO, men jeg er i hvertfall glad for det!

NHO sitter ikke i sentralstyret i Høyre. De har fortsatt nære bånd til bl.a. Høyre men støtten i form av penger til de forskjellige partiene er det helt slutt på. Dessuten viser NHO evne til å samarbeide med uansett sittende regjering noe adm. dir. gav uttrykk for på tv i morges at de ville gjøre også med den kommende regjering. Den viljen er derimot nesten ikke tilstedet fra LO's side overfor sittende regjering. Valla har arbeidet aktivt for et regjeringsskifte gjennom offentlige medier og har brukt medlemmenes penger (det finnes faktisk også andre enn AP-velgere blandt LO-medlemmer) for å få det til. De har brukt 25 millioner kroner på en såkalt "partipolitisk nøytral kampanje" (noen som synes den var særlig nøytral?) og gir i tillegg over 8 millioner direkte til AP hvert år.
Ingen må komme å fortelle meg at LO støtter AP med så mange millioner og ikke får noe tilbake eller forventer å få noe tilbake. At LO og Gerd Liv Valla nå nærmest sitter i regjeringsbygget uten å ha vært valgt gjennom en demokratisk prosess er etter min mening SVÆRT betenkelig.

At enkeltpersoner velger å gi pengegaver til de forskjellige partiene synes jeg er helt uproblematisk så lenge det er full offentlighet om dette og disse ikke får ledende posisjoner i partiorganisasjonen.

THS, er ikke Gerd Liv Valla valgt av medlemmene i LO da? Hvis det er så mange som ønsket de borgerliges oppmykningen i Arbeidsmiljøloven, så hadde vel hun blitt kastet?

THS, er ikke Gerd Liv Valla valgt av medlemmene i LO da? Hvis det er så mange som ønsket de borgerliges oppmykningen i Arbeidsmiljøloven, så hadde vel hun blitt kastet?

Jo det er hun selvsagt. Hun er derimot ikke valgt gjennom et stortingsvalg. LO's medlemmer representerer ikke landets befolkning, de representerer egne interesser.

Men, nok sagt om saken. I rest my case! :D

Jeg misliker sterkt at min stemme i Rogaland er mye mindre verdt enn en stemme i f.eks. Finnmark. Faktisk er en stemme i Finnmark verdt mer en to stemmer i mitt fylke.

Ser dessverre ikke ut som min doble stemme fikk noe særlig innflytelse da partiet jeg stemte på ikke blir representert fra Finnmark.

Interessante diskusjoner i denne tråden, om hvilken blokk som har flest stemmer kontra flest mandater. I Finnmark er det ennå ikke helt avgjort hvem som får siste plassen (utjevningsmandatet). Det er svært jevnt om det blir Høyre eller Venstre. Det må fintelling til for å avgjøre mandatet. Inntill i 12 tiden i dag hadde venstre det, så hadde høyre det er par timer før venstre tok det tilbake igjen.

Konstaterer ellers at Alta har utmerket seg med særdeles lav valgdeltakelse. Bare 62%stemte i kommunen. Har ikke funnet noen kommuner som har lavere deltakelse ved årets valg. Nesten så en skjemmes av bo her, når nesten halvparten ikke gidder å stemme. Spørs om ikke jakten er litt skyld i den elendige deltakelsen. Svært mange er på jakt i disse tider, og jeg kan ikke tenke meg at alle dem har giddet å forhåndsstemme.

Kjempebra oppdatering fra KGL... Selv om jeg ikke liker tallene...

KGL: Jeg snakket om hele den borgerlige siden ja. Hadde det blitt borgerlig flertall hadde det blitt samtaler med FrP uansett, Bondevik hadde blitt ofret glatt i den konstellasjonen. Når Erna i dag sier at avstanden er for stor, kan du rolig regne med at de kommer til å ha et tett samarbeid fremover - såpass tett at det vil overraske meg om de ikke stiller til valg sammen i 2009.

H+AP har slått mange av oss, og jeg vil tro at det i stor grad er LO som står i veien. Jens Stoltenberg er smart og kommer ikke til å sette hverken det ene eller det andre over styr (=ansvarlig politikk), det er SV som bekymrer meg. Derfor ser jeg for meg at førstnevnte ville være bedre enn det de jobber med i dag, både for deres egen del og for Norges del.

Når det gjelder partistøtten, blir det feil å sammenlikne NHO og LO's respektive. LO støtter AP's valgkamp med 11 mill, og SV med et mindre beløp. NHO støtter Høyre med 800.000, og neste gang bortfaller støtten helt.
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article316668.ece

Originally posted by EB
Kjempebra oppdatering fra KGL... Selv om jeg ikke liker tallene...

Men en oppdatering som er svært lite objektiv, selvsagt!
LO-medlemsskap er frivillig (og det finnes vanligvis andre, såkalte "nøytrale" arbeidstakerorganisasjoner). Valla kommer ikke i regjering. LO støtter selvsagt Ap fordi både LO og Ap kommer fra den sosialdemokratiske arbeiderbevegelsen som ble stiftet på slutten av 1880-tallet (om jeg ikke husker helt feil).
Jeg greier ikke å se den store konflikten i dette (og jeg stemmer ikke Ap!), men antar at noen er frustrerte over et valgresultat man ikke ønsket?

Grei oppsummering av valgkampen...
820valgflesk.gif

Og en ellers ok guide vi kan finne frem til neste valg:
207politiker.gif

Back