Tirsdag morgen...

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Bondevik var på valg som statsministerkanidat for regjeringspartiene som folket kunne velge om de ville ha eller ikke (i dette tilfellet ikke). Valla er IKKE valgt av folket men har allikevel en innflytelse på AP gjennom sin plass i sentralstyret og det tette båndet mellom disse to organisasjonene som er betenkelig. Det er liten tvil om at LO har en mye større makt og innflytelse enn det NHO har, ikke minst når man ser de mange millionene LO pøser inn i Arbeiderpartiet.

Vel, det verste med dette valget er ikke at det ble ny regjering (selv om jeg mener den regjeringen vi har hatt har vært den beste på veldig lenge), men at frp gjorde det så bra - de er størst i flere store fylker, og det skremmer meg. Godt er det i alle fall at den nye, røde regjeringen er dominert av ap og derfor er ganske lyserød. Blir nok ikke veldig store kursendringer, men jeg kunne godt klart meg uten ministrene vi får fra sv og sp...

Jeg er enig i høyresidens argument med at LO's tette bånd til Ap (kjøpt for svimlende 11 mill - glad jeg ikke er medlem i den organisasjonen...) er et demokratisk problem. Å peke på Høyres bånd med NHO bli i så måte meningsløst. NHO kjøper seg nemlig ikke makt slik LO gjør!

Originally posted by THS
Bondevik var på valg som statsministerkanidat for regjeringspartiene som folket kunne velge om de ville ha eller ikke (i dette tilfellet ikke). Valla er IKKE valgt av folket men har allikevel en innflytelse på AP gjennom sin plass i sentralstyret og det tette båndet mellom disse to organisasjonene som er betenkelig. Det er liten tvil om at LO har en mye større makt og innflytelse enn det NHO har, ikke minst når man ser de mange millionene LO pøser inn i Arbeiderpartiet.

Og så? Dette er en del av spillet. Se bare på Rederforbundet og FrP. At man er sur for at NHO ikke har samme innflytelse som LO fordi de ikke har klart å posisjonere seg like godt, er greit. Hva sier dere da om pengestøtten som de borgerlige partiene har fått av de 100 rikeste? Er det like umoralsk? Eller hva med offentlige arbeidsgivere? De sitter jo helt inntil politikerne og kan påvirke hele tida... Det lukter det hvertfall av. (Må vel legge på en ironisak her, men gidder ikke).

Alle er interessert i at deres interesser blir best mulig representert. Noen er bedre enn andre og LO er en stor del av Arbeiderpartiets arv. Jeg ser det som helt uproblematisk nå som de har fjernet tvangsinnmelding i partiet.

Originally posted by Trety
Demokrati my ass...

Dette er vel det som kalles lovlig valgfusk? Demokrati er det iallefall ikke, all den tid det ikke er flertallet som får bestemme. :( :sarc :nor

Dette er det store demokratiske problemet i Norge. Vi ser det i mange andre sammenhenger også, f.eks. utbygging av infrastruktur. Man vil ikke ha en infrastruktur som er tilpasset det antallet mennesker som bor et sted, men tvinge dem ut av den regionen i stedet. Det er et faktum at ca 1/4 av befolkningen ønsker å bo på det sentrale østlandsområdet. Det må man ta innover seg.

Det er også et paradoks at man, fordi man velger å bo hovedstadsområdet dit alle stortingspolitikere flytter for å bedrive sin maktpolitikk, mister menneskeverd i forhold til om man velger å bo i Finnmark.

You get what you vote for ..... :thumbup

Fin morgen i Atlanta. Minstemann er puttet paa skolebussen, og jeg sitter her med en god og varm kopp kaffe.

Dette er det store demokratiske problemet i Norge. Vi ser det i mange andre sammenhenger også, f.eks. utbygging av infrastruktur. Man vil ikke ha en infrastruktur som er tilpasset det antallet mennesker som bor et sted, men tvinge dem ut av den regionen i stedet. Det er et faktum at ca 1/4 av befolkningen ønsker å bo på det sentrale østlandsområdet. Det må man ta innover seg.

Det er også et paradoks at man, fordi man velger å bo hovedstadsområdet dit alle stortingspolitikere flytter for å bedrive sin maktpolitikk, mister menneskeverd i forhold til om man velger å bo i Finnmark.

Ja, det er virkelig et stort demokratisk problem at den blokken som fikk flest stemmer (de borgerlige fikk faktisk 20 000 flere stemmer) ikke vinner valget. Det minner en litt om USA-valget i 2000. Jeg misliker sterkt at min stemme i Rogaland er mye mindre verdt enn en stemme i f.eks. Finnmark. Faktisk er en stemme i Finnmark verdt mer en to stemmer i mitt fylke.

Jaja, det var jo ikke noe drømmevalg, men i likhet med andre her synes jeg tross alt det var bra at det var Apepartiet som gikk så mye frem, og at sosialistene faktisk gikk tilbake, og vi slapp RV helt.

Det var som pokker at Haga klarte å karre seg inn igjen, men hun blir vel landbruksminister, så vi hadde jo ikke sluppet unna henne uansett.

Verre var det at Inga-Marte klarte seg, jeg trodde et øyeblikk at hun representerte Oslo og var ute, men hun er på topp i Vestfold og fortsatt inne...:pissed

Originally posted by LCH
Jaja, det var jo ikke noe drømmevalg, men i likhet med andre her synes jeg tross alt det var bra at det var Apepartiet som gikk så mye frem, og at sosialistene faktisk gikk tilbake, og vi slapp RV helt.

Det var som pokker at Haga klarte å karre seg inn igjen, men hun blir vel landbruksminister, så vi hadde jo ikke sluppet unna henne uansett.

Verre var det at Inga-Marte klarte seg, jeg trodde et øyeblikk at hun representerte Oslo og var ute, men hun er på topp i Vestfold og fortsatt inne...:pissed

hehe, vel stortinget kunne helt klart seg uten Inga-M, men naar man snakker om personer man gjerne saa dette med knallog fall ut av tinget er det jo gledelig at Valgerd mistet plassen, selv om Haga tok den isteden, snakker om pest og choelera. I etterpaaklokskapens tegn maa nok regjeringspartiene innse at det var en tabbe aa eksludere FRP fullstendig,siden det hele tiden var klart at FRP ville vaere en absolutt forutsetning for et fortsatt borgerlig fleretall, en bred borgerlig plattform kunne ha vunnet, det var ikke med mange mandater de roedgroenne vant. Den nye regjering blir nok dessverre sittende til neste valg, da jeg gleder meg til SP faar fyken av velgerne. Jeg tror det er partiet som vil slite mest i de neste fire aar.

Carl I. Hagen spår at denne regjeringen blir sittende max. 3 år, om noe i det hele tatt. Jeg har visse tilbøyeligheter med å være enig.

SP nekter å gå i regjering med et parti som er for EU-medlemskap dersom spørsmålet kommer opp.
SV står fast på nei til gasskraftverk og oljeleting og utvinning i nord.

Disse sakene blir det garantert bråk om, og AP kommer (heldigvis) antakelig ikke til å gi seg på noe. Jens har allerede fastslått AP's standpunkt vedr. EU dersom det blir aktuelt - noe det lett kan bli særlig med press fra Høyre og FRP.
SP og AP kommer ikke til å gi seg på hverken gasskraftverk eller oljeletingen (arbeidsplasser i distriktene og kraftoverskudd, samt mere oljekroner i statskassa) og da må SV svelge etpar store kameler. Mitt tips er å svelge dem medhårs. :)

Originally posted by LN-KOG
Originally posted by LN-MOW
You get what you vote for ..... :thumbup

Poenget her er at i Norge og USA får man nettopp ikke det...

Det kommer an på om du tenker entalls- (you=du) eller flertallsformen (you=dere) - det er vel kanskje den siste som er demokrati og den første er diktatur. Med demokrati vil selvsagt en del bli skuffet. At noen rett og slett å bli sur for de ikke fikk sin vilje, ligner litt på en småbarnsreaksjon på ikke få melken sin fort nok :love
Eneste løsningen for å unngå å komme på den tapende siden er å forbli i en sofavelger. :cool2

Nå vet du godt at jeg ikke drikker melk... :cheers:

Poenget mitt var, og er, at det er uheldig at man har valgordninger som gir slike resultater (det være seg i Norge eller USA). Og da blir entalls- eller flertallsformen uinteressant. Når det er slik at et valgt flertall ikke reflekterer flertallet i velgermassen vil man få diskusjoner rundt flertallets legitimitet (og hadde det skjedd i Albania med norske valgobservatører hadde det vært et interessant dagsrevyinnslag, men ikke når skjer i Odda-minner meg om en Tom Lehrer-sang om hvor USA sender Marines...). Dét er paradokset, men som du påpeker: Fasiten er skrevet og den kunne vært mye, mye værre. Det er ikke stor forskjell på partiene i Norge og husk, det som lager beslutningsgrunnlaget, byråkratene, sitter fortsatt :jumpin

Originally posted by LN-KGL
Med demokrati vil selvsagt en del bli skuffet. At noen rett og slett å bli sur for de ikke fikk sin vilje, ligner litt på en småbarnsreaksjon på ikke få melken sin fort nok :love

Nåja. Tilfellet her er faktisk at den koalisjonen som fikk flest stemmer, fikk færrest mandater. Dét er, enten du liker det eller ikke, et demokratisk problem. ;)

jaja.. nå har det første skuffelsen lagt seg og det er jo bare å ta innover seg at valget ble slik det ble. I og med at AP heldigvis fikk såpass stor andel av de redgrønne stemmene vil det vel ikke bli så voldsomt store endringer i den praktiske politikken. De er nå tross alt et ansvarlig parti i de fleste sammenhenger. Egentlig burde man nå ha sett på en virkelig spennende koalisjon med AP + H, som med sine 85 mandater ville får rent flertall.Hvilken mulighet ville ikke det vært for å få inn en EU søknad, fokus på modernisering av offentlig sektor(om Jens finner tilbake til sitt gamle jeg), fortsatt fokus på økonomisk vekt for å ha noe å fordele osv.. Gamle Seierstad var egentlig inne på noe for noen uker siden, som kunne ha skapt en spennende og forhåpentligvis stabil konstellasjon som kunne kalles en sentrumsregjering om man nå skal skue over det nye politiske landskapet ... men men.. det blir vel aldri noe av et slikt prosjekt :sarc

Men FrP blir svarteper...de vil jo ikke få noen særlig større innflytelse på politikken i de neste årene. Adressen deres der blir nok Skyggenes Dal...:up:

Ja dette er vel en av grunnene til at folk mener det er noe ruskende galt med systemet. 22% av stemmene og ingen innvirkning.. Har vi for mange partier?

Systemet er latterlig. Uansett, det er det samme for meg hvem som vinner, det finnes fordeler og bakdeler samme hvem som vinner og styrer landet de neste 4 åra. Siden jeg ikke har peiling på hva de neste åra bringer for min del, har jeg heller ingen forutsetning for å stemme. Ergo, ingen stemme fra denne karen (som vanlig)

Originally posted by Trety
Jeg er enig i høyresidens argument med at LO's tette bånd til Ap (kjøpt for svimlende 11 mill - glad jeg ikke er medlem i den organisasjonen...) er et demokratisk problem. Å peke på Høyres bånd med NHO bli i så måte meningsløst. NHO kjøper seg nemlig ikke makt slik LO gjør!

Er ikke det å bevilge store pengesummer en måte å kjøpe seg makt på? NHO (og før det, NAF - Norsk Arbeidsgiverforening) har i mange år sprøytet penger inn i kassa til (særlig) Høyre. Vet ikke om det samme har skjedd i år, men dette har det vært en lang tradisjon på: LO har støttet Ap med kronasje, NAF/NHO har støttet Høyre.
Egentlig hadde det vært det samme for meg om Ap+SV+Sp inntok regjeringstaburettene eller om den sittende regjering hadde fortsatt. Så lenge den sittende regjeringen hadde blitt uforandret, vel og merke. Med Frp's framgang ville jo akkurat den kabalen blitt en helt annen og atskillig mindre spiselig!
Med tanke på "fiendebildene" man danner seg av statsråder og potensielle statsråder: Det finnes da enkelte i prestestyret også. Jeg skal ikke nevne navn, men en av dem bor på Nesodden ...:baeh

Originally posted by Farmer
Egentlig burde man nå ha sett på en virkelig spennende koalisjon med AP + H, som med sine 85 mandater ville får rent flertall.

Ser man på den politikken de faktisk fører, og ikke på ideologien, så tror jeg dette absolutt hadde vært et godt alternativ. Den største hindringen her er LO og til dels NHO. AP er delvis i lomma på LO (men de trosset dem jo i EU spørsmålet) og NHO er en viktig støttespiller for H. Så lenge disse sterke båndene er til stede er det vel vanskelig å se for seg en slik koalisjon.

Kåre Willoch har jo en gang i tiden anklaget AP for å ha "stjålet klærne" (les: politikken) til Høyre mens de badet, hvorpå Gro visstnok skal ha svart noe sånt som: "Jasså, var det det dere drev med!?" :biggrin

Back