Til Marseille for å oppleve A318
Vanligvis trenger man et fly for å komme seg til et reisemål. Denne gangen trengte jeg et reisemål for å kunne oppleve A318 før det var for sent. Jeg hadde allerede vært i Sverige for å fly Fokker 50 dette året, og dersom jeg kom meg på en A318 i tillegg så ville flyentusiaståret være komplett. Men hvordan være sikker på at man får karret seg til en A318 på Air France sitt rutenettverk når man bestiller en måned før avreise? Flybytte kan jo skje både titt og ofte. Jeg fant ut at på ruten Marseille-Orly var man så og si garantert å få oppleve flytypen. Utfordringen var å få snekret sammen en reiserute der jeg kom meg ned til Frankrike og tilbake igjen på de to dagene jeg hadde til rådighet. Orly har heller ikke et flust av destinasjoner sammenlignet med CDG, så jeg brukte en del tid på å finne den ultimate ruten.
Litt på siden, så hjelper det ikke at Air France har en "betal litt ekstra så er du sikker på å beholde billettprisen i så og så lang tid fremover"-funksjon, fordi dersom jeg bruker for lang tid før jeg går videre til selve betalingen, så går billettprisen opp! Løsningen var å gå inn på KLM sine sider og bestille samme tur til den originale prisen. Lureri? Spesielt vil jeg i hvert fall si at det er.
Uansett, turen ble som følger på en relativt varm oktoberdag i 2022:
28.10.2022 KLM Cityhopper KL1196 SVG-AMS 06:20-07:55
Fly: Embraer 190 PH-EZY
Sete: 24A
Grytidlig opp for dagens første leg. Vi kommer oss avgårde litt før rutetid.

Landing en halvtime før rutetid i Amsterdam, så da er det bare å finne seg et bra sted å få seg frokost.
Neste del av turen skulle jeg egentlig flydd med Embraer 195 E2, men her var jammen meg et flybytte på gang, så det ble en god gammeldags Boeing 737-800.
28.10.2022 KLM Royal Dutch Airlines KL1415 AMS-LYS 11:20-12:55
Fly: Boeing 737-800 PH-BXA Zwaan/Swan
Sete: 30C

Det var av en eller annen grunn et problem med appen. Det stod at jeg var innsjekket men jeg fikk ikke opp noe boarding-kort, så planen var å finne seg en automat i Lyon der jeg fikk skrevet ut et boarding-kort. Prøvde å finne en transferdesk inne på terminalen, men ga til slutt opp og gikk ut av terminalen for å finne en automat der. Det fungerte smertefritt. Hadde god tid, så det var ikke noe problem å måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen.
Når jeg først skulle til Frankrike og fly Air France, ville det ikke være feil å få med seg CRJ-1000, som jeg heller ikke har flydd tidligere. De skulle ut av flåten om kort tid, og jeg tror de hadde fire stykker igjen da jeg bestilte turen. På den snart miljøforbudte ruten LYS-MRS (med mindre EU bestemmer noe annet) gikk det nesten utelukkende CRJ-1000-trafikk med Air France Hop, så valget var enkelt. For 300-400 kroner èn vei var det også en rimelig affære.
CRJ-ene gikk fra en del av terminalen som var litt avsides. Ved boarding bar det ut i friluft og inn på en av de ventende CRJ-1000. Jeg prøver som regel å få knipset et bilde av de flyene jeg flyr med, men da jeg knipset bilde av CRJ-en ble jeg straks snakket til av vakten som stod og passet på ombordstigningen. Jeg kan ikke fransk, så prøvde å få henne til å ta det på engelsk, men da mumlet hun ett eller annet og jeg ble bare vinket videre. Senere leste jeg et sted at det er forbudt å ta bilde av sine medpassasjerer i Frankrike, så det var nok det som var problemet.
28.10.2022 Air France Hop AF1540 LYS-MRS 16:00-16:55
Fly: CRJ-1000 F-HMLJ
Sete: 25C

Det er allikevel en ulempe å ikke kunne snakke fransk i Frankrike vil jeg påstå. Vel nede i setet dukker det plutselig opp en gigantisk fransk bille på armlenet. Den var egentlig ganske flott, beveget seg sakte og så ikke ut til å ha onde hensikter. Jeg er heller ikke typen som bare smadrer insekter, så jeg pakker den til slutt pent inn i noe tørkepapir i påvente av at en flyvertinne kan komme og hente inntrengeren. Jeg tror sidedamen var ganske imponert over min dyrevennlighet, da det kom en lang utgreiing på fransk. Da jeg til slutt fikk forklart at det måtte engelsk til sluttet samtalen ganske brått. Eller kanskje hun syntes jeg var teit som ikke ordnet opp på mer brutalt vis, hva vet jeg? Konklusjonen er i hvert fall at dersom jeg skal bruke mye tid i Frankrike i fremtiden så må jeg lære meg å mestre språket.
Det var ellers fint å sitte bakerst i en lang CRJ og se ned på fransk landskap på det som ble en halvtimes tur til Marseille. En av pilotene var nok på sin siste tur før entring av pensjonisttilværelse, siden en announcement fra kabinen ble etterfulgt av solid applaus fra passasjerene. Eller så var det noe annet... Jeg kan ikke fransk!
Da var i hvert fall CRJ-1000 i boks. Vel fremme i Marseille bar det ut av terminalen for å finne en buss til sentrum. Jeg ønsket å komme meg ned der før det ble mørkt. Jeg har tidligere vært i Nice, og Marseille er ikke så langt fra Nice, men det er ganske stor forskjell på byene. Fra Nice som turist-paradis/felle til sentrum av Marseille som viste seg å være "lille Midtøsten". Ganske fascinerende. Jeg kom meg ned til havna og fikk sett litt på utsikten før solnedgang. Flott by og god, avslappet atmosfære. Fikk skikkelig sommerfølelse da temperaturen lå opp mot 30 grader.

Marseille's egen triumfbue?
Etter en liten matbit bar det tilbake til tog- og bussterminalen der jeg tok toget tilbake til flyplassen, og en rundt 15 minutters spasertur til hotellet.
Vanligvis trenger man et fly for å komme seg til et reisemål. Denne gangen trengte jeg et reisemål for å kunne oppleve A318 før det var for sent. Jeg hadde allerede vært i Sverige for å fly Fokker 50 dette året, og dersom jeg kom meg på en A318 i tillegg så ville flyentusiaståret være komplett. Men hvordan være sikker på at man får karret seg til en A318 på Air France sitt rutenettverk når man bestiller en måned før avreise? Flybytte kan jo skje både titt og ofte. Jeg fant ut at på ruten Marseille-Orly var man så og si garantert å få oppleve flytypen. Utfordringen var å få snekret sammen en reiserute der jeg kom meg ned til Frankrike og tilbake igjen på de to dagene jeg hadde til rådighet. Orly har heller ikke et flust av destinasjoner sammenlignet med CDG, så jeg brukte en del tid på å finne den ultimate ruten.
Litt på siden, så hjelper det ikke at Air France har en "betal litt ekstra så er du sikker på å beholde billettprisen i så og så lang tid fremover"-funksjon, fordi dersom jeg bruker for lang tid før jeg går videre til selve betalingen, så går billettprisen opp! Løsningen var å gå inn på KLM sine sider og bestille samme tur til den originale prisen. Lureri? Spesielt vil jeg i hvert fall si at det er.
Uansett, turen ble som følger på en relativt varm oktoberdag i 2022:
28.10.2022 KLM Cityhopper KL1196 SVG-AMS 06:20-07:55
Fly: Embraer 190 PH-EZY
Sete: 24A
Grytidlig opp for dagens første leg. Vi kommer oss avgårde litt før rutetid.

Landing en halvtime før rutetid i Amsterdam, så da er det bare å finne seg et bra sted å få seg frokost.
Neste del av turen skulle jeg egentlig flydd med Embraer 195 E2, men her var jammen meg et flybytte på gang, så det ble en god gammeldags Boeing 737-800.
28.10.2022 KLM Royal Dutch Airlines KL1415 AMS-LYS 11:20-12:55
Fly: Boeing 737-800 PH-BXA Zwaan/Swan
Sete: 30C

Det var av en eller annen grunn et problem med appen. Det stod at jeg var innsjekket men jeg fikk ikke opp noe boarding-kort, så planen var å finne seg en automat i Lyon der jeg fikk skrevet ut et boarding-kort. Prøvde å finne en transferdesk inne på terminalen, men ga til slutt opp og gikk ut av terminalen for å finne en automat der. Det fungerte smertefritt. Hadde god tid, så det var ikke noe problem å måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen.
Når jeg først skulle til Frankrike og fly Air France, ville det ikke være feil å få med seg CRJ-1000, som jeg heller ikke har flydd tidligere. De skulle ut av flåten om kort tid, og jeg tror de hadde fire stykker igjen da jeg bestilte turen. På den snart miljøforbudte ruten LYS-MRS (med mindre EU bestemmer noe annet) gikk det nesten utelukkende CRJ-1000-trafikk med Air France Hop, så valget var enkelt. For 300-400 kroner èn vei var det også en rimelig affære.
CRJ-ene gikk fra en del av terminalen som var litt avsides. Ved boarding bar det ut i friluft og inn på en av de ventende CRJ-1000. Jeg prøver som regel å få knipset et bilde av de flyene jeg flyr med, men da jeg knipset bilde av CRJ-en ble jeg straks snakket til av vakten som stod og passet på ombordstigningen. Jeg kan ikke fransk, så prøvde å få henne til å ta det på engelsk, men da mumlet hun ett eller annet og jeg ble bare vinket videre. Senere leste jeg et sted at det er forbudt å ta bilde av sine medpassasjerer i Frankrike, så det var nok det som var problemet.
28.10.2022 Air France Hop AF1540 LYS-MRS 16:00-16:55
Fly: CRJ-1000 F-HMLJ
Sete: 25C

Det er allikevel en ulempe å ikke kunne snakke fransk i Frankrike vil jeg påstå. Vel nede i setet dukker det plutselig opp en gigantisk fransk bille på armlenet. Den var egentlig ganske flott, beveget seg sakte og så ikke ut til å ha onde hensikter. Jeg er heller ikke typen som bare smadrer insekter, så jeg pakker den til slutt pent inn i noe tørkepapir i påvente av at en flyvertinne kan komme og hente inntrengeren. Jeg tror sidedamen var ganske imponert over min dyrevennlighet, da det kom en lang utgreiing på fransk. Da jeg til slutt fikk forklart at det måtte engelsk til sluttet samtalen ganske brått. Eller kanskje hun syntes jeg var teit som ikke ordnet opp på mer brutalt vis, hva vet jeg? Konklusjonen er i hvert fall at dersom jeg skal bruke mye tid i Frankrike i fremtiden så må jeg lære meg å mestre språket.
Det var ellers fint å sitte bakerst i en lang CRJ og se ned på fransk landskap på det som ble en halvtimes tur til Marseille. En av pilotene var nok på sin siste tur før entring av pensjonisttilværelse, siden en announcement fra kabinen ble etterfulgt av solid applaus fra passasjerene. Eller så var det noe annet... Jeg kan ikke fransk!
Da var i hvert fall CRJ-1000 i boks. Vel fremme i Marseille bar det ut av terminalen for å finne en buss til sentrum. Jeg ønsket å komme meg ned der før det ble mørkt. Jeg har tidligere vært i Nice, og Marseille er ikke så langt fra Nice, men det er ganske stor forskjell på byene. Fra Nice som turist-paradis/felle til sentrum av Marseille som viste seg å være "lille Midtøsten". Ganske fascinerende. Jeg kom meg ned til havna og fikk sett litt på utsikten før solnedgang. Flott by og god, avslappet atmosfære. Fikk skikkelig sommerfølelse da temperaturen lå opp mot 30 grader.

Marseille's egen triumfbue?
Etter en liten matbit bar det tilbake til tog- og bussterminalen der jeg tok toget tilbake til flyplassen, og en rundt 15 minutters spasertur til hotellet.