WF-380
ScanFlyer Gold
Når vinteren begynner å gi seg med den verste kulda, har det blitt en tradisjon at min datter og jeg tar oss en tur til Florida. Det ble ikke gjort noe unntak i år heller. Vi kan med rette kritiseres for å være forutsigbare med reisemålet, men når det gjelder transporten dit har vi ennå ikke gjentatt oss selv. Vi har prøvd SAS og Continental, Virgin Atlantic, Icelandair og Norwegian.
Denne gangen hadde jeg tenkt å prøve økonomi pluss hos British Airways til Tampa, men prisene nært påska syntes jeg var for dyre. Tilsvarende klasser hos Icelandair og Norwegian kostet også for mye. Kjipklasse måtte det altså bli. I fjor hadde vi en fin tur bakerst hos Delta til Seattle, så jeg bestilte OSL-AMS-ATL-TPA hos KLM, der Delta skulle stå for fire av seks flighter. E90, A330 og MD90 betød at vi kunne reservere tosetere hele veien bortover og tilbake igjen, bortsett fra hjem fra Amsterdam som var med 737. Jeg var fornøyd med planlegginga, men det er ikke alltid ting går like glatt som det man forventer. Mer om det senere.
Natta før avgang tilbrakte vi på Scandic Gardermoen, tidligere Rica. Det eneste hotellet på Gardermoen som var tilgjengelig for Eurobonuspoeng. Der var det de samme triste Moelven-brakkene som sist, men det var bra nok for ei natt. Om morgenen våknet vi som ventet til tett snøvær, og etter frokost tok vi Shuttle-bussen inn til Terminalen. Vår avgang til Amsterdam var allerede oppført med 20 minutters forsinkelse, og jeg hadde en anelse om at været kom til å gjøre den noe verre. Mye folk på Gardermoen denne morgenen, men pussig nok ingen kø i sikkerhetskontrollen, der vi gikk nesten rett gjennom. Jeg ble riktignok utvalgt til tilfeldig kontroll utført av en hyggelig ung dame. Den var nærgående nok til å sette en avdanket middelaldrende mann i godt humør. Så kjøpte vi litt lesestoff og noen dollar til svært dårlig kurs, og satte kursen mot bussgaten 47F.

Scandic Gardermoen vinner lett prisen for turens kjipeste hotellrom.

Dette var utsikten mens vi ventet på bussen til terminalen.
Torsdag 26 Mars 09:35 KL1142 OSL-AMS, Embraer 190 PH-EZM, Sete 6A og C
Ved gaten kunne jeg konstatere at Amsterdam-flyet ville ankomme enda senere enn beregnet, og dermed ble det en del venting før vi kunne gå på bussen. Ute av bussen rakk vi å bli dekket av snø mens vi ventet i kø for å komme inn på flyet. Og inne på flyet fikk vi lov til å vente litt mer mens vinduene snødde igjen. Omsider fikk vi beveget oss bort til de-icing. Den gjorde at vi kunne se ut av vinduene en stund, men etterpå ble det mye venting igjen, så mye venting faktisk at vinduene snødde igjen (igjen) og det ble nødvendig med ennå en de-icing, denne gangen tok de bare vingene. Så da vi omsider kunne ta av var klokka blitt litt etter 1145 og vi var over to timer forsinket. Når så den opprinnelige transfer-tiden vår i Amsterdam var en time og 55 minutter, skjønte jeg allerede da at løpet var kjørt med hensyn på å nå vår opprinnelige flight med Delta til Atlanta.

Hustrig og våt ombordstiging på PH-EZM.

En snødekket Brasilianer på Gardermoen.
Det var det ikke så mye å gjøre med. Antageligvis var en stor del av passasjerene på dette flyet i samme situasjon som oss. Uansett var en del avganger til og fra Gardermoen blitt kansellert denne dagen, så vi var forsåvidt heldige som i det hele tatt kom oss av gårde. Flyvningen var en standard KLM-flight som forløp uten noen spesielle hendelser. Den store spenningen var selvfølgelig knyttet til hvilke beskjeder man ville få fra cockpit når det gjaldt å komme seg videre fra Amsterdam. Der kom de på tråden før landing og opplyste om at de som hadde forbindelser videre fra klokka 1400 og senere skulle ta seg til gaten sin. De som hadde før den tiden skulle gå rett til transfer-desken. For oss betød det at vi skulle sistnevnte sted.
Etter en busstur fra flyet og litt gåing kom vi fram til transfer-desken, og begynte å trykke i vei på en av automatene der. Den hadde allerede en videreforbindelse klar med en avgang på Delta-flightnummer klokka 1640. Fra Atlanta til Tampa skulle vi ha samme forbindelse som opprinnelig oppsatt. Av setekartet så jeg at det var en A330. Vi hadde til og med blitt tildelt en toseter ved vinduet, som opprinnelig planlagt. Vi ruslet videre bort til utgang E9 der en KLM-maskin sto parkert. Greit nok, jeg hadde sett fram til å bruke underholdningsssystemet hos Delta igjen, men KLM fikk duge det også.

PH-AKB før avgang til Atlanta.
Denne gangen hadde jeg tenkt å prøve økonomi pluss hos British Airways til Tampa, men prisene nært påska syntes jeg var for dyre. Tilsvarende klasser hos Icelandair og Norwegian kostet også for mye. Kjipklasse måtte det altså bli. I fjor hadde vi en fin tur bakerst hos Delta til Seattle, så jeg bestilte OSL-AMS-ATL-TPA hos KLM, der Delta skulle stå for fire av seks flighter. E90, A330 og MD90 betød at vi kunne reservere tosetere hele veien bortover og tilbake igjen, bortsett fra hjem fra Amsterdam som var med 737. Jeg var fornøyd med planlegginga, men det er ikke alltid ting går like glatt som det man forventer. Mer om det senere.
Natta før avgang tilbrakte vi på Scandic Gardermoen, tidligere Rica. Det eneste hotellet på Gardermoen som var tilgjengelig for Eurobonuspoeng. Der var det de samme triste Moelven-brakkene som sist, men det var bra nok for ei natt. Om morgenen våknet vi som ventet til tett snøvær, og etter frokost tok vi Shuttle-bussen inn til Terminalen. Vår avgang til Amsterdam var allerede oppført med 20 minutters forsinkelse, og jeg hadde en anelse om at været kom til å gjøre den noe verre. Mye folk på Gardermoen denne morgenen, men pussig nok ingen kø i sikkerhetskontrollen, der vi gikk nesten rett gjennom. Jeg ble riktignok utvalgt til tilfeldig kontroll utført av en hyggelig ung dame. Den var nærgående nok til å sette en avdanket middelaldrende mann i godt humør. Så kjøpte vi litt lesestoff og noen dollar til svært dårlig kurs, og satte kursen mot bussgaten 47F.

Scandic Gardermoen vinner lett prisen for turens kjipeste hotellrom.

Dette var utsikten mens vi ventet på bussen til terminalen.
Torsdag 26 Mars 09:35 KL1142 OSL-AMS, Embraer 190 PH-EZM, Sete 6A og C
Ved gaten kunne jeg konstatere at Amsterdam-flyet ville ankomme enda senere enn beregnet, og dermed ble det en del venting før vi kunne gå på bussen. Ute av bussen rakk vi å bli dekket av snø mens vi ventet i kø for å komme inn på flyet. Og inne på flyet fikk vi lov til å vente litt mer mens vinduene snødde igjen. Omsider fikk vi beveget oss bort til de-icing. Den gjorde at vi kunne se ut av vinduene en stund, men etterpå ble det mye venting igjen, så mye venting faktisk at vinduene snødde igjen (igjen) og det ble nødvendig med ennå en de-icing, denne gangen tok de bare vingene. Så da vi omsider kunne ta av var klokka blitt litt etter 1145 og vi var over to timer forsinket. Når så den opprinnelige transfer-tiden vår i Amsterdam var en time og 55 minutter, skjønte jeg allerede da at løpet var kjørt med hensyn på å nå vår opprinnelige flight med Delta til Atlanta.

Hustrig og våt ombordstiging på PH-EZM.

En snødekket Brasilianer på Gardermoen.
Det var det ikke så mye å gjøre med. Antageligvis var en stor del av passasjerene på dette flyet i samme situasjon som oss. Uansett var en del avganger til og fra Gardermoen blitt kansellert denne dagen, så vi var forsåvidt heldige som i det hele tatt kom oss av gårde. Flyvningen var en standard KLM-flight som forløp uten noen spesielle hendelser. Den store spenningen var selvfølgelig knyttet til hvilke beskjeder man ville få fra cockpit når det gjaldt å komme seg videre fra Amsterdam. Der kom de på tråden før landing og opplyste om at de som hadde forbindelser videre fra klokka 1400 og senere skulle ta seg til gaten sin. De som hadde før den tiden skulle gå rett til transfer-desken. For oss betød det at vi skulle sistnevnte sted.
Etter en busstur fra flyet og litt gåing kom vi fram til transfer-desken, og begynte å trykke i vei på en av automatene der. Den hadde allerede en videreforbindelse klar med en avgang på Delta-flightnummer klokka 1640. Fra Atlanta til Tampa skulle vi ha samme forbindelse som opprinnelig oppsatt. Av setekartet så jeg at det var en A330. Vi hadde til og med blitt tildelt en toseter ved vinduet, som opprinnelig planlagt. Vi ruslet videre bort til utgang E9 der en KLM-maskin sto parkert. Greit nok, jeg hadde sett fram til å bruke underholdningsssystemet hos Delta igjen, men KLM fikk duge det også.

PH-AKB før avgang til Atlanta.