• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tidlig innsjekk av bagasje

Re: Tidlig innsjekk av bagasje.

Det er en regel som sier at hvis du har sjekket inn baggasje så skal du befinne deg på flyplassen. I tilfellet det er noe med baggasjen som sjekkes og man må ha tak i personen som eier denne. Derfor blir man av og til nektet å sende baggasje dersom det er lenge til flyet går, fordi man mistenker at vedkommende ikke kommer til å sitte på flyplassen å vente i eksempelvis 7 timer.

Det er en regel som sier at hvis du har sjekket inn baggasje så skal du befinne deg på flyplassen.

Mye synsing i denne tråden nå. Kan du være litt mer presis? Hvilken flyplass gjelder det og hvilket regelverk? (Dvs. er det myndighetene, flyplassoperatøren, handlingagenten, selskapet?)

Det er en regel som sier at hvis du har sjekket inn baggasje så skal du befinne deg på flyplassen. I tilfellet det er noe med baggasjen som sjekkes og man må ha tak i personen som eier denne. Derfor blir man av og til nektet å sende baggasje dersom det er lenge til flyet går, fordi man mistenker at vedkommende ikke kommer til å sitte på flyplassen å vente i eksempelvis 7 timer.

Jaha? OSL er vel en av få flyplasser som ikke lar deg sjekke bag over natten el - dette går jo i mange andre land, Tyskland med LH er vel et eksempel, på samme måte som bag kan være i transit om du tilbringer en natt på veien hvor det nå måtte være til...

Noe dokumentasjon eller regelverk på dette?

Hvorfor ble da min koffert sjekket inn direkte til SEA (før jeg fikk sagt i fra at jeg ville ha den ut på LHR) når jeg skulle fly dit med overnatting på LHR i fjor? Trodde damen i skranken på OSL at jeg skulle vente på T5 hele natten?

<mod>

Før dette utvikler seg til en meningsløs diskusjon uten holdepunkter så tror jeg MOW oppsummerte det best.

Det finnes like mange regler som det finnes flyplasser og flyselskaper. Sjekk lokalt

Dersom noen har konkrete regler/ordninger å komme med så post det gjerne og inkluder flyplass, selskap og gjerne bookingklasse for den delen.

</mod>

For OSL har flyplassledelsen bestemt "NEI" til å sjekke bagasje dagen før. Samme dag - om så klokken 0415 for flyet ditt som går 2355 - vil både SAS, AF/KL og antageligvis de fleste andre godta hva angår OSL. Norwegian "åpner" vel checkin-systemet sitt 18 timer før avgang, og så lenge det da er samme dag mener jeg også de godtar innsjekk av bag.

Hva skjer egentlig med bagasjen hvis man leverer bagasjen ca. åtte-ni timer før flyet ditt skal gå? Flygninger åtte-ni timer frem i tid har vel neppe fått tildelt såkalte "bagasje-binger" så tidlig? :)

Hva skjer egentlig med bagasjen hvis man leverer bagasjen ca. åtte-ni timer før flyet ditt skal gå? Flygninger åtte-ni timer frem i tid har vel neppe fått tildelt såkalte "bagasje-binger" så tidlig? :)

Nei, de har ikke binger så tidlig, men disse baggene blir som regel satt til side.

Eller så blir den sendt med ett tidligere fly.

I fjor sommer fløy jeg fra OSL-TOS med Norwegian, men pga tidlig ankomst på OSL av forskjellige grunner sjekket vi inn baggasjen drøyt 5-6 timer før. Jeg reiser bestandig med ryggsekk, noe som går som spesialbaggasje på Gardermoen.

Da jeg ankom Tromsø ventet og ventet og ventet jeg, sekken min kom aldri. Gikk til informasjonsbula til Røros og der lå sekken min og ventet på meg - den hadde kommet med et tidligere Oslo-fly. Greit å vite at slikt kan skje, for jeg var rimelig lunken i humøret på veien fra baggasjebåndet til info-luka...

(Venninna mi som sjekket inn kofferten på vanlig vis fikk baggasjen med flyet "vårt". Så det må være noe spesielt med "spesialbaggasjen".)

OSL sitt bagganlegg har kapasitet til 336 kolli i det som heter "Early Baggage Storage" (det er mulig disse tallene har endret seg, og utelater også det som ble påbygd i øst (som menzies bruker), samt oversize i vest).

Eller så blir den sendt med ett tidligere fly.

I fjor sommer fløy jeg fra OSL-TOS med Norwegian, men pga tidlig ankomst på OSL av forskjellige grunner sjekket vi inn baggasjen drøyt 5-6 timer før. Jeg reiser bestandig med ryggsekk, noe som går som spesialbaggasje på Gardermoen.

Da jeg ankom Tromsø ventet og ventet og ventet jeg, sekken min kom aldri. Gikk til informasjonsbula til Røros og der lå sekken min og ventet på meg - den hadde kommet med et tidligere Oslo-fly. Greit å vite at slikt kan skje, for jeg var rimelig lunken i humøret på veien fra baggasjebåndet til info-luka...

(Venninna mi som sjekket inn kofferten på vanlig vis fikk baggasjen med flyet "vårt". Så det må være noe spesielt med "spesialbaggasjen".)

Da har det skjedd en feil og dette er et sikkerhetsbrudd. Bagasjen skal alltid reise sammen med sin eier, med mindre den sendes som en såkalt "rushbag". Dette gjøres kun hvis bagasjen ikke har rukket å komme med den opprinnelige flighten som eieren skulle med, og derfor må ettersendes. Da screenes bagasjen for andre gang før den sendes.

Jeg sjekka inn bagasje 7 timer før flight i dag, på TRD, automaten spytta ut tag og jeg fikk sendt den avgårde på bagdrop. Så får vi se om den har reist før meg eller ikke...

Det er fullt mulig å droppe bagasje tidligere enn to timer før, men som tidligere nevnt er det variende hvor god "Early Baggage Storage" det er.
På Flesland (hvor jeg faktisk nå sitter i PMZen) vil bagasjen havne i en samlebinge, og sorteres derfra i egne traller av stuerne.
I vår nye terminal som åpner 17.08.2017 lager vi til et større "Early Baggage Storage" område, men nøyaktig hvor mange bag vi kan ta vare på der husker jeg ikke i farten - da må jeg sjekke plantegningene på kontoret. :)

Jeg har sjekket inn dagen før avreise i cph. Landet ca 1730, hadde connection videre kl 1430 neste dag, og hadde et kolli som skulle rett videre og et kolli jeg trengte.
Av en eller annen grunn fikk agenten på osl ikke sendt det ene kolli direkte til mål så måtte ta ut begge i Danmark.
Var en lettelse å se taggen bli spyttet ut og så at kofferten rullet bortover båndet med min selvpåsatte røde lapp.
En liten digresjon, den andre fikk ingen rød tag i gullskranken i cph og kom seint på båndet (med Widerøe) så det funker tydeligvis på Widerøe selv om det ikke skal ;-)

Back