Re: Ti Påskenøtter
Da er vi mål.
1) Her har vi en Pentax ZX-M som er festet på vingen til SNJ-6 Texan N451WA som Warbidbird Adventures flyr fra Kissimmee, FL. Det er boksen på vingen.
2) Bildet er tatt på en veldig interessant flytur mellom Reykjavík og Akureyri en sen augustdag i 2005. Snøgrensa sank hele tida og det gjorde skydekket også. Vi hadde med noen "haikere" som skulle av i Sauðárkrókur før piloten som var pensjonert 747-skipper fløy rundt neset og til AEY. Han hadde begynt sin karriere på dette flyet på sekstitallet og leverte det nå til museet sitt i AEY.
3) Dette er fra et fabrikkbesøk på hos BAE Systems på Woodford 28. august 2001. De hadde fortsatt store planer for fabrikken og flytypen som er en Avro RJ. Det er enten en 85 eller 100 som skulle til Air Botnia som de het den gang.
4) Red Bulls DC-6B i sin forrige inkarnasjon. Den ble levert til JAT i 1958 før den gikk til flyvåpnet og ble Titos personlige maskin. Han ga den videre til sin venn Kenneth Kaunda i Zambia. Der var den stasjonert på LUN i en del år før den havnet på andre siden av Zambezi i ørkenen i Windhoek.
5) Östersund it is.
6) Det er AN-2 SP-FVB på Lelystad. Det "rare" var at de testet ut biodrivstoff (stor sak i flypressen i 2009).
7) Cupfinalen i 2009 mellom Ålesund og noen andre ble overfløyet av to ballonger. Den ene var SE-ZKS - også kalt Steria-ballongen. En eller annen radioreporter fikk det for seg at det var en Ålseund-ballong pga fargene. Bildet er tatt på vei ned mot en relativ hard landing i et rosebed i Frognerparken...
8) Det kunne vært tatt fra døra på en Bell, men det er nok tatt fra bobla på babord side på en C-53. DC-3en fløy bare 32 år etter brødrene Wrights korte lufttur ved Kill Devil Hills. Det er fantastisk at det fortsatt er i aktiv komersiell og militær bruk 77 år senere.
9) Lining up for take-off med 747-236B (SF) TF-ATX på bane 26R i Tashkent. Turen gikk til Frankfurt.
10) Suid-Afrikaanse Lugmag (SALM - også kjent som South African Air Force) har en relativt stor flåte Pilatus PC-7 Astra. De ble bestilt mens afrikaner-dominansen i det sør-afrikanske miliætre var stort. Man måtte bestå en test i afrikaans for å bli offiser (det finnes minst ett berømt unntak, men han var til gjengjeld en av de viktigste arkitektene, hvis ikke den viktigste, bak Top Gun). Derav pirking på navnet. 2049 her er nok med den opprinnelige avionikken fra Sør-Afrika. Som dere ser av rundellen så er det Kasteel die Gooie Hoop-rundellen som ble brukt fram til 2003. Bildet er fra Stans i Sveits.