Thomas Cook Skandinavias flåte

Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Neste A321SL har ankommet København...
Airbus A321 -211 6342 OY-TCE Thomas Cook Scandinavia delivery 05nov14 XFW-CPH ex D-AVXH

Kommer det ingen -TCA, -TCB og TCC?

Skal ikke si hvorfor, men en teori kan være at det kommer tre eller flere ekstra A321SL fra TCX/Thomas Cook UK (eller Condor), flyene OY-VKA, -VKB, -VKE og -VKT skal jo etter endt tjeneste nå i høst hos TCAS overføres til TCX sin flåte som G-TCDY, -TCDW, -TCDX og -TCDV, og for å ta det enda lengre så skal muligens også OY-VKM og OY-VKS over til Thomas Cook Belgium.

Men igjen så holder TCX å faser ut en god del B752, så de fire TCAS A321 maskinene blir sikkert erstatningsfly for disse.

Så who knows?
 
Last edited:
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

Tror heller at det har noe med gjenbruk av regbokstaver å gjøre.
OY-TCA/B/C har vært brukt på Cessna 208 , som senere har vært i Norge.
Brult av Hangar5 / Benair.
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

Tror heller at det har noe med gjenbruk av regbokstaver å gjøre.
OY-TCA/B/C har vært brukt på Cessna 208 , som senere har vært i Norge.
Brult av Hangar5 / Benair.

Men OY-TCG er jo også brukt, og attpåtil senere enn OY-TCA, -TCB og -TCC...
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Men igjen så holder TCX å faser ut en god del B752, så de fire TCAS A321 maskinene blir sikkert erstatningsfly for disse.

Blir litt trist om dette betyr at noen av 752ene som TCX bruker på GLA blir erstattet med A321.
Hva skjer med de maskinene i så fall?
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Blir litt trist om dette betyr at noen av 752ene som TCX bruker på GLA blir erstattet med A321.
Hva skjer med de maskinene i så fall?

Har ikke særlig peiling på basene til TCX, men det stemmer nok det... Hvor resten av B752-flyene vil dra hen etter endt tjeneste for TCX er det leasor'ne som bestemmer, men hittil har flere gått til FedEx, noen til DHL, Royal Flight og Aurela.
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

Håper på OYTCD eller OYTCE på LPA-OSL-TOS-OSL-LPA på lørdag da :) I såfall blir dette første A321SL på TOS :)
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

Noen som vet hvorfor man har fjernet "Scandinavia" på flykroppen? Er det fordi at man enklere kan svitsje mellom Scandinavia og UK?
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

OY-TCD er nå på vei til Rygge, som DK6516 ETA 13:21 CET i følge flyradaren
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

Er det mulig å fly JSI-OSL direkte med de nye flyene? Pr. i dag har Thomas Cook Scandinavia fuelstop i KVA.
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

Fuel stop på vei hjem fra JSI er pga. den korte banen på JSI. Så nei de kan nok ikke fly direkte om de ikke starter med begrensninger av pax ombord.
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

Høres ut som eg har fått svar på en del ting angående det nye OY-TCD som kom som eg ante var et av Thomas Cook Scandinavia sine nye A321.

Men så lurer eg på en ting, Skal OY-VKG,H,I samt OY-VKF skiftes ut også med nye A330 eller får disse kun en skikkelig overhalling med nye interiør og livery ?
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

Høres ut som eg har fått svar på en del ting angående det nye OY-TCD som kom som eg ante var et av Thomas Cook Scandinavia sine nye A321.

Men så lurer eg på en ting, Skal OY-VKG,H,I samt OY-VKF skiftes ut også med nye A330 eller får disse kun en skikkelig overhalling med nye interiør og livery ?

A330 skal oppgraderes, men ikke skiftes ut i denne omgang.

Espen
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

Høres ut som eg har fått svar på en del ting angående det nye OY-TCD som kom som eg ante var et av Thomas Cook Scandinavia sine nye A321.

Men så lurer eg på en ting, Skal OY-VKG,H,I samt OY-VKF skiftes ut også med nye A330 eller får disse kun en skikkelig overhalling med nye interiør og livery ?

A330 skal oppgraderes, men ikke skiftes ut i denne omgang.

Espen

A330-flyene skal som raider66 sier her, bare oppgraderes innvendig, ingen planer enda om utskifting! Forøvrig har nok Thomas Cook Group en plan om utskiffting en gang i framtiden, men de har absolutt ikke halgt en erstatter for A330 for TCAS og TCX sin del og B767/757 for Condor og TCX sin del. Men serlig A358 har tidligere vært høyt oppe (på "ryktebørsen"), men den er jo nå ikke en mulighet lengre, så tiden vil vise...de vil nokk varsle ifra når prosessen for å finne erstatter starter.

PS! Vær så snill å ikke start en debatt om erstatter for A330 nå da...når det ikke engang er et tema...
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

OY-VKM hamnade inte hos TCX, utan hos Air Berlin som D-ABNN.
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

For de spesielt interesserte;
Disse nye A321'ene skiller seg en del fra de gamle. Først og fremst vil pax'en merke det med en en kabinløsning ( 212 seter ) med større komfort og setepitch.
Man bruker 4 % mindre drivstoff bare pga de nye vingene med sharklets. Andre besparelser som går på vekt o.l gjør at selskapet hadde regnet med en tripfuel besparelse på opp mot 10 %, men så langt holder ikke dette helt, ut fra hva man " var lovet".
Flyene er utstyrt med nyheter som; tailstrike protection, en sofistikert Rockwell weather radar ( utrolig avansert), ADS - B ( som sammen med TCAS gir en ekstra trygghet, gjennom kommunikasjon med andre fly....flyene snakker sammen automatisk), FANS ( future air navigation system, der man mer og mer går vekk fra voice com med ATC), en elektronisk flight box som delvis erstatter iPad baserte løsninger, et fantastisk "unreliable speed system" der man flyr "green"...( og som hadde kommet vel med for Air France besetningen som havarerte utenfor Brasil ), ROPS og ROWS som kontinuerlig varsler pilotene på en approach om aktuell landingsdistanse er over / under "available landing distance" f,eks om været brått endrer seg med regn og / eller snø som legger seg som contamination på veg inn mot banen.. Videre får man nå opp en database på ND ( et display) taxikartene, veldig anvendbart ved tåke, og skal også hindre runway incursion. Flyene har blitt godt mottatte av både crew og gjester så langt.

Tally-Ho
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

Airbus A321 -211 1887 G-TCDX Thomas Cook Airlines ferried 14dec14 AAL-DUB, OY-reg prior transfer ex OY-VKE

Kilde: Skyliner Aviation...
 
Back
Top