Thomas Cook Skandinavias flåte

Glenn

ScanFlyer Gold
Thomas Cook Skandinavias flåte

Økningen skyldes en A330 ekstra. I tillegg øker man med en B757, men denne skal lånes fra Thomas Cook UK, med britiske kolleger.
Tally-Ho
Jeg la merke til det på Ving sitt sommerprogram for neste år på OSL.
Er dette en maskin som allerede er i Thomas Cook Scandinavia, eller skal en ekstra A330 lånes?
Trodde det var en A330 på CPH, OSL og ARN men de skal kanskje flyttes litt på neste år?
 
Re: Nye piloter til Thomas Cook og SAS

Jeg la merke til det på Ving sitt sommerprogram for neste år på OSL.
Er dette en maskin som allerede er i Thomas Cook Scandinavia, eller skal en ekstra A330 lånes?
Trodde det var en A330 på CPH, OSL og ARN men de skal kanskje flyttes litt på neste år?

Den kommer fra UK, som i disse dager kutter ganske kraftig og blant annet reduserer flåten
 
Re: Nye piloter til Thomas Cook og SAS

Den kommer fra UK, som i disse dager kutter ganske kraftig og blant annet reduserer flåten
Da er det vel muligens -VKF som kommer tilbake for å ta sommerprogrammet, men det vet nok Tally-Ho. ;)
Interessant at også en B757 skal fly neste sommer, det må bety en ganske kraftig økning i hele Skandinavia for Thomas Cook-gruppen.
 
Re: Nye piloter til Thomas Cook og SAS

Da er det vel muligens -VKF som kommer tilbake for å ta sommerprogrammet, men det vet nok Tally-Ho. ;)
Interessant at også en B757 skal fly neste sommer, det må bety en ganske kraftig økning i hele Skandinavia for Thomas Cook-gruppen.

Og den B757'en skal stasjoneres på Kanariholmene, historisk for Thomas Cook Skandinavia. Lukter de på en større crewbase der nede?
 
Re: Nye piloter til Thomas Cook og SAS

Coolt med 757 till Skandinavien. Den senaste vintern flög TC UK några flighter från ARN med 767-300ER för TC Scandinavia.
 
Re: Nye piloter til Thomas Cook og SAS

På sommeren har TCAS hatt VKH og VKG i Skandinavia, mens VKI har vært leid ut til Canada. Neste sommer skal TCAS beholde VKI i hele sommerperioden, som skal fordeles på både OSL, CPH, BGO og ARN.

VKF er en -200, og siden den har Royal Class (49 seter) er ikke den aktuell å bruke i Skandinavia på sommeren.
 
Re: Nye piloter til Thomas Cook og SAS

Og den B757'en skal stasjoneres på Kanariholmene, historisk for Thomas Cook Skandinavia. Lukter de på en større crewbase der nede?

757en skal flys av UK crew, med to CA fra TCAS som servicecrew. Denne maskinen skal fly fra LPA til forskjellige byer i Nord-Sverige og Finland, siden den har lang nok range til å klare dette, noe A321 ikke har.

TCAS skal ikke ha noe crewbase på LPA, men de turene som som har utspring fra LPA bemannes av crew som er på lengre stopp på LPA.
 
Re: Nye piloter til Thomas Cook og SAS

757en skal flys av UK crew, med to CA fra TCAS som servicecrew. Denne maskinen skal fly fra LPA til forskjellige byer i Nord-Sverige og Finland, siden den har lang nok range til å klare dette, noe A321 ikke har.

TCAS skal ikke ha noe crewbase på LPA, men de turene som som har utspring fra LPA bemannes av crew som er på lengre stopp på LPA.

LPA-Nord Sverige-LPA går ikke på dutytime så da må det crewbytte på de destinasjonene også.
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Noen som husker hvilket B757'individe som fløy?
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Den 757'en fra Thomas Cook UK går fra Nord- og Midt-Finland, samt muligens noe produksjon fra Nord Sverige.
Den er en gammel sliter, og ikke så veldig populær hos Thomas Cook Scandinavia. Men på grunn av manglende egen-kapasitet, og fordi man har "range"-problemer med A321'ene - så blir det slik.
Man utvider produksjonen en del i vinter, og bl.a. vil man få TCAS fra Tromsø, Bodø og Evenes til Gran Canaria. De er satt opp med A321, og med teknisk mellomlanding i Oslo, i alle fall fra TOS. Om det blir populært hos gjestene gjenstår å se, men igjen relateres det til A321's begrensede range... Ellers kommer Kapp Verde (nyhet) og Dominikanske Rep. tilbake i programmet.
Man vil operere 5 A330 kommende vinter, som sist vinter, men med øket produksjon på Karibien, og med økende produksjon på regionale flyplasser i Norden. Bl.a. kommer Tampere inn i Finland.
En del av produksjonen vil foregå "omvendt", der crewet ligger nede på LPA. Men det blir ikke snakk om base der nede - og man vil kun operere med de vanlige skandinaviske besetningsmedlemmer (man vil ikke møte østeuropeiske crew på kontrakter). I den forbindelse er bl.a. OSL's cabinbase øket til over 300 nå.

Tally-Ho
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Men husker noen registreringen på 757'en(/ene) som var utleid til TCAS?
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Ser DN melder at Thomas Cook Scandinavia skal kjøpe 6 A321. antar dette er deres andel av ordren fra noen år tilbake da første fly alt skal komme i oktober?

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2763028.ece
Konsernet offentliggjør mandag at Thomas Cook Airlines Scandinavia, som Vings søsterselskap heter, skal kjøpe inn seks nye Airbus A321-fly. Ordren har en listepris på rundt 4 milliarder norske kroner.
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

GFCLK har vært mye hos TCAS, senest nå i vinter :)

Også GJMCE har vært en av de 2 som har flydd sånn sporadisk for TCAS, men mest har det vært GFCLK :)
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

GFCLK har vært mye hos TCAS, senest nå i vinter :)

Også GJMCE har vært en av de 2 som har flydd sånn sporadisk for TCAS, men mest har det vært GFCLK :)

Mangler du - på tastaturet?
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Det første nye fly ankommer i oktober og får registreringen OY-TCD. Fra 8. november erstatter det selskabets nuværende Airbus A320-fly med registreringen OY-VKM. Herefter følger OY-TCE og OY-TCF i november som erstatning for A321’erne OY-VKE og OY-VKA. I december i år lander OY-TCG i Københavns Lufthavn som erstatning for A320’eren OY-VKS. I januar og februar næste år kommer OY-TCH og OY-TCI, der erstatter Airbus A321’erne OY-VKB og OY-VKT.
http://www.check-in.dk/Kaempe-flaadeudskiftning-hos-Thomas-Cook#.UvlcOXi9LTo
 
Thomas Cook Scandinavia nye fly og seter

Snublet over denne på hjemmesiden til TCAS

http://www.thomascookairlines.no/nb...2014/02/10/Seks-nye-feriefly-til-Vinggjestene

Her er vinterens beste nyhet til reiselystne nordmenn: Nordens største charterflyselskap, Vings søsterselskap Thomas Cook Airlines Scandinavia, skifter nå ut halvparten av flyflåten med fabrikknye Airbus A321-fly. Samtidig oppgraderes de andre flyenes interiør med nye seter og underholdningssystemer for flere titalls millioner.

Ser at de også skal bytte ut setene på A330 noen som vet når dette skal gjøres? Er det håp om nye seter på charterturen i år?

I tillegg til de seks nye flyene, som erstatter fire A321-fly med 211 seter og to mindre A320-fly hver med plass til 177 passasjerer, gjennomgår selskapets langdistansefly av typen Airbus 330 i år en total renovering av hele interiøret. Her installeres det britiske Acro-seter på økonomiklassen, mens RoyalClass (business class) får ekstra store seter fra tyske Zim. I hver seterygg installeres det avanserte ni-tommers skjermer som kan vise filmer og flight info.

A330-flyene har plass til fra 322 til 396 passasjerer og brukes bl.a. på flyginger til Thailand og reisemål som Punta Cana, Aruba og Mexico.

Kjetil
 
Thomas Cook flyflåte

Hei.

Stemmer det at hele flyflåten til Thomas Cook Airlines (Scandinavia) skal males om til disse fargene. Hvit, grå og gul.
Blir alle flytypene malt om???
Da tenker jeg på flyene A330, A320 og A321.
 
Last edited:
Re: Thomas Cook flyflåte

Ja, det stemmer, men blir nok bare på de nye flyene de har bestilt.
 
Back
Top