Thomas Cook Airlines Scandinavia - Statustråd

Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Bør vel være rom for å skaffe seg en av disse Thomas Cook maskinene igjen?
Slippe å betale for lakking og seter?
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Ser ut som SmartLynx Airlines skal fly to A321 (YL-LCX/-LCZ) fra 01OKT19-16OKT19 for TCAS.
Disse er jo allerede i Thomas Cook-farger.
 
Last edited:
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Mye friske forsinkelser nå .. både VKG og VKI er over døgnet forsinket, og VKD er 11 timer sen. Alt fra OSL .....
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Sett en del reklame for "store" rabatter på reiser med Ving siste dagene, noe som vet om dette er normale rabatter, eller har de tatt ekstra i for å sikre seg kunder og cash flow?
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Nå er OY-VKF på tur hjem fra JFK til København etter å ha vært strandet der siden konkursen.
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Ser at både YL-LCZ (321 i TC farger) og en Olympus A321 brukes for å få kabalen til å gå opp.
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Det er naturligvis en del spørsmål omkring fortsettelsen for TCAS og TCNE. Etter «the black Monday», der konkursen i UK og i TC Group Airlines holdt på å ta med seg den nordiske delen i dragsuget, har det vært en seig kamp for å holde operasjonene i gang her hjemme. Kundene og markedet har tatt forsinkelser med stoisk ro. De kompenseres selvfølgelig, men uavhengig av dette har det vært «Our finest hours», fritt sitert etter Churchill. I dag er de fleste fly i TCAS på plass. En A330 (VKH) står fortsatt for check i MAN, og VKF er klar snart i CPH, etter å ha blitt hentet i New York. De øvrige A330 flyr dag og natt nå. Det samme gjør A321’ene, bortsett fra et individ som er levert tilbake til lessors i TOU. To gamle kjenninger i TCAS, (to A321’er) er også ventet tilbake, samtidig som man for øyeblikket har wetleaset to A321 fra Smart Lynx i to uker. De flyr med Thomas Cook logo.
Det er kjent at det foregår forhandlinger om oppkjøp nå. I mellomtiden har noen store banker her hjemme garantert driften videre.
TCNE har i mange år levert milliardoverskudd (sist år 1,25 milliarder SEK i overskudd), så kjøperne burde kunne få en sunn forretning.

Tally-Ho
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Hvem er potensielle oppkjøpere? Bare for å spekulere litt :)

Portugisiske Hifly var vel nevnt for en tid tilbake...
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

BH Air LZ-BHM A320 opererer også for TCS i kveld.

Espen
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Hvem er potensielle oppkjøpere? Bare for å spekulere litt :)

Portugisiske Hifly var vel nevnt for en tid tilbake...



Triton la vel bud på den nordiske delen av TC før sommeren og er vel en sterk kandidat. Om flyselskapet var en del av budet er jeg usikker på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Ser OY-VKF (A330-200) er ute og flyr igjen etter å ha kommer tilbake til København fra New York 3. oktober. Fløyet København-Las Palmas-Bergen i dag. Denne brukes vel normalt til Thailand og andre langdistanseruter. Skal den brukes mer i Europa fremover?

Skal fly Thomas Cook til Las Palmas i februar, og det er som vanlig satt opp med A330-300. Disse flyene er jo oppgraderte og fine på innsiden, men drar på årene. Spørsmålet er om Thomas Cook Scandinavia (eller hva det nå blir hetende) vil ha økonomi til å legge inn bestilling på nye langdistansefly?
 
Last edited:
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Ser OY-VKF (A330-200) er ute og flyr igjen etter å ha kommer tilbake til København fra New York 3. oktober. Fløyet København-Las Palmas-Bergen i dag. Denne brukes vel normalt til Thailand og andre langdistanseruter. Skal den brukes mer i Europa fremover?

Skal fly Thomas Cook til Las Palmas i februar, og det er som vanlig satt opp med A330-300. Disse flyene er jo oppgraderte og fine på innsiden, men drar på årene. Spørsmålet er om Thomas Cook Scandinavia (eller hva det nå blir hetende) vil ha økonomi til å legge inn bestilling på nye langdistansefly?

Det mangler visst en -300 og en -200 i vinterprogrammet. Regner med at de blir dekket opp ganske kjapt. Neppe i bostyrets interesse å skape trøbbel i trafikkavviklingen, og penger har de jo ..
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Det mangler visst en -300 og en -200 i vinterprogrammet. Regner med at de blir dekket opp ganske kjapt. Neppe i bostyrets interesse å skape trøbbel i trafikkavviklingen, og penger har de jo ..

Hadde det da ikke vært enklere å betalt den forsikringen for å få utført servicen på OY-VKH, slik at den kan komme tilbake i tjeneste?

Eller begynner den å merke årene og bli sliten?
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Det er nok eierens beslutning, ikke operatøren.
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Ser ut som TCAS forventer OY-VKC tilbake i produksjon fra slutten av denne uken.
OY-TCG ser ut til å komme tilbake fra service/sjekk på TLL fra midten av denne uka.
Mens den ene A321 fra SmartLynx vil fly to dager lengre enn først planlagt, altså til 18oct19.
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Blir det Fosun? Da trengs det uansett en med-investor, da de ikke kan eie mer enn 49% av flyselskapet, men så mye de vil av reisebyråene

https://finansavisen.no/nyheter/rei...un-forsoker-a-kapre-ving-foran-nesa-pa-triton

Spm er vel om de ønsker å kjøpe flyselskapet? Kan fort være mye billigere å kjøpe allotment og chartre fly istedet for å ha egen flyflåte. Kundene gir vel bæng om det er et thomas cook fly eller SAS/Norwegian evt et eller annet charterfly.
 
Back
Top