• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Thomas Cook Scandinavia

Tally-Ho

ScanFlyer Gold
Thomas Cook Scandinavia blir nå tettere bundet sammen til Thomas Cook Group.
Konsernsjef Harriet Green i UK har gjort en masse grep for å få den engelske delen av konsernet til å komme på rett kjøl, og resultatene har ikke ute blitt - bl.a. har aksjekursen skutt i været det siste året, og utsiktene ser langt lysere ut der borte.

Som en del av den videre strategi skal engelske, tyske (Condor), belgiske og skandinaviske Thomas Cook nå organiseres i en samlet gruppering, og man håper på de berømte synergieffekter. Som en del av denne strategi er det ny bemaling av flyene på gang, med hjertet i halen. Hele konsernets logo vil være dette hjertet.

Man har slanket vekk 200 reisebyråer i UK og en del fly er vekk. Men med ca 90 fly i den samlede flåten (mange widebody), vil man fortsatt være blant de 10-11 største i Europa.
Ca 25 fly er i bestilling, hvorav to A321 kommer til Skandinavia.

Omorganiseringen vil ikke ha betydning for ansiennitetslister, lønn, avtaleverk etc etc, og man kjører fortsatt her hjemme med de samme skandinaviske besetninger, og de samme baser. Outsourcing og kontrakstordninger i Irland e.l. steder er ikke et tema, og pax'en skal ikke merke noen endring.

Tally-Ho
 
Dette høres jo veldig bra ut!

Ser du skriver det kommer to nye A321 til skandinavia, skal disse erstatte, eller skal det økes produksjonen som er i dag?

Har DK noen konkrete planer angående widebody maskinene?
 
Hvordan er utsiktene for rekruttering til cockpit i tiden fremover tror du?
--
Til Dreyer: De to første A321'ene som er bestilt erstatter to 10 år gamle A320'er. Når det gjelder widebody er det ikke varslet nye A330'er for sesongen.

Til 77W: TCAS tilbyr de klart beste betingelsene for piloter i det skandinaviske markedet, men for øyeblikket er det ikke satt opp nye kurs. Ingen slutter der, og ekspansjonen er ikke så stor - men kvalifiserte søkere bør forsøke å komme inn i "poolen", og dermed ha en søknad inne! Det er ikke krav om Airbus rating, og TCAS dekker utgiftene med rating for de som godkjennes.

Tally-Ho
 
Hei

Vet jo at Thomas Cook ble slått konkurs osv. Men er dette reiseselskapet oppe å går igjen i England.?? Bare så på nyhetene denne uken. Noen som vet. Alle Thomas Cook fly er vel malt om eller nesten da. I nye navn og farger.
 
Hei

Vet jo at Thomas Cook ble slått konkurs osv. Men er dette reiseselskapet oppe å går igjen i England.?? Bare så på nyhetene denne uken. Noen som vet. Alle Thomas Cook fly er vel malt om eller nesten da. I nye navn og farger.

"New Thomas Cook", ja. Er vel ikke all verdens aktivitet på de enda gitt pandemien.

Hva de tidligere flyene angår så er noen av dem hugget opp og noen leaset videre til andre operatører, mens en del fortsatt står lagret meg bekjent.
 
Hei

Vet jo at Thomas Cook ble slått konkurs osv. Men er dette reiseselskapet oppe å går igjen i England.?? Bare så på nyhetene denne uken. Noen som vet. Alle Thomas Cook fly er vel malt om eller nesten da. I nye navn og farger.

Flyselskapet er dødt, men selve reisebyrået lever videre i Storbritannia under navnet Thomas Cook Holidays eller Thomas Cook UK
 
Back
Top