Thomas Cook Airlines Scandinavia - Statustråd

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Thomas Cook Airlines Scandinavia - Statustråd

Ving melder om at de ønsker å fortsette driften og melder at flyene kommer til å gå som normalt på tirsdag. Hvordan dette kommer til å se ut i praksis mtp. brand på flyene osv er ikke klart enda. Men det er mulig det vil komme flere detaljer om dette på en varslet pressekonferanse i morgen tirsdag.

Ving vil fortsette driften – flyr allerede tirsdag

http://e24.no/naeringsliv/i/qLXEge/ving-vil-fortsette-driften-flyr-allerede-tirsdag

Etter et høydramatisk døgn opplyser Ving at den nordiske Vinggruppen vil fortsette driften av de selvstendige selskapene. Det kommer frem i en pressemelding.

– Nå har vi sittet i møter i hele kveld med banker og långivere, men alle de økonomiske bitene er ikke på plass ennå. Vi må komme tilbake til detaljene, men driften fortsetter, og vi er veldig lettet, sier Vings pressekontakt Siri Røhr-Staff til E24.
 
Re: Ving (tidl. Thomas Cook Scandinavia) - statustråd

Det er ihvertfall tre fly klare. VKG, VKI og VKD skal fly i morgen.
 
Re: Ving (tidl. Thomas Cook Scandinavia) - statustråd

Det er ihvertfall tre fly klare. VKG, VKI og VKD skal fly i morgen.

Antar de ikke har fått malt over Thomas Cook-logoen enda og de vil fly med full TC-branding?
 
Re: Ving (tidl. Thomas Cook Scandinavia) - statustråd

Antar de ikke har fått malt over Thomas Cook-logoen enda og de vil fly med full TC-branding?



Flyselskapet heter fortsatt Thomas Cook Scandinavia. Og de bruker jo fortsatt samme logo
 
Re: Ving (tidl. Thomas Cook Scandinavia) - statustråd

Helt sikkert - akkurat som alle wetleasene til Titan gjør. De har jo leid inn en haug med litauere som allerede fløy for TC UK.

Branding er antagelig nummer 887 på huskelista akkurat nå.
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Kunne ikke dette vært klargjort på forhånd før en eventuell konkurs?
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Nå kan jeg ikke mye om konkursrett, men hvordan kan et heleid datterselskap fortsette å opperere når morselskapet er konkurs?

Er det ikke kreditorene nå som eier TC skandinavia?

Er det de som som godkjenner at driften fortsetter inntil videre, og i såfall hvorfor ønsker de det?
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Et lønnsomt selskap i drift vil i de fleste tilfeller ha større verdi og være mer attraktivt enn et konkursbo.
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Og da var OY-VKG på vei med ferierende fra OSL også, litt forsinket riktignok

Hva er status på de flyene som har vært lånt/leid mellom de forskjellige Thomas Cookene? Det har vel vært en A330-200 fra UK som har fløyet for Scandinavia og en A330-300 motsatt vei


Kunne ikke dette vært klargjort på forhånd før en eventuell konkurs?



Hva da?
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Et lønnsomt selskap i drift vil i de fleste tilfeller ha større verdi og være mer attraktivt enn et konkursbo.

Men er de så lønnsomme på kort sikt? Det er vel ingen ved sine fulle 5 som booker noe nytt med Ving nå. Så det kommer jo ikke inn "nye" penger. Og de har vel en del utgifter som jeg regner med de må betale upfront, og hvor kommer da disse pengene fra?


Hvis ikke det kommer en kjøper på banen veldig raskt er vel dette en kortvarig god nyhet.
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

En kort info her:
TCNE (TCAS, VING, SPIES, TJÆREBORG, GLOBETROTTER etc) er en egen juridisk enhet, under moderselskapet.
Et problem for TCAS var at de var en del av Group Airline (TC), og leasingavtaler gjorde det uoversiktlig og komplisert.
TCNE har i mange år vært kronjuvelen i TC, og har i flere år gitt milliardoverskudd. Man har parallelt med konkursfaren i UK arbeidet med plan B, C osv. her hjemme,
I går startet arbeidet i form av en contingency operation, som gjør at man kjører på et "reservesystem" i TCAS, med sikte på rask normal drift.
En stor jobb er utført i kulissene, slikt at et selskap med røtter i bl.a. Scanair kan fortsette å fly feriefolk til sol og varme.

Spekulasjoner om navnebytte og farge på flyene er underordnet her. Det kommer når det kommer. Nå er det back to business som gjelder. Fortsatt med norske og skandinaviske ansatte i alle funksjoner.

Tally-Ho
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Men er de så lønnsomme på kort sikt? Det er vel ingen ved sine fulle 5 som booker noe nytt med Ving nå. Så det kommer jo ikke inn "nye" penger. Og de har vel en del utgifter som jeg regner med de må betale upfront, og hvor kommer da disse pengene fra?


Hvis ikke det kommer en kjøper på banen veldig raskt er vel dette en kortvarig god nyhet.

Hvem sier, eventuelt skriver, at den nordiske divisjonen ikke har cash til å gjøre opp for seg? Det er ingen hemmelighet at denne delen av TC går meget bra.
 
Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Men er de så lønnsomme på kort sikt? Det er vel ingen ved sine fulle 5 som booker noe nytt med Ving nå. Så det kommer jo ikke inn "nye" penger. Og de har vel en del utgifter som jeg regner med de må betale upfront, og hvor kommer da disse pengene fra?





Hvis ikke det kommer en kjøper på banen veldig raskt er vel dette en kortvarig god nyhet.



Tja, jeg hadde ikke hatt noen issues med å booke med dem nå

Dessuten, når man booket med Ving, så betaler man først et lite depositum. I motsetning med vanlige flybilletter (og ufleksible hotellrom) hvor alt gjerne betales med en gang. Mesteparten betales først en måned før avreise. Hvilket tyder på heller ikke Ving har så mange «upfront» kostnader.

Dessuten ser det ut som den nordiske delen har en brukbar balanse og kan tåle noen tap. Langt bedre enn f.eks Norwegian

Selvfølgelig må den nordiske delen ha en ny eier, men det er heller ingen akutt bråhast slik de nå har organisert seg. Nå skal man alltid være forsiktig med å sammenligne konkursen da ingen selskaper og konkurser er like, men dette kan delvis sammenligne med Norske Skog. Der gikk morselskapet konkurs på grunn av skyhøy gjeld etter flere dårlige strategiske beslutninger fra gammelt av. Aksjonærene og de usikrede kreditorene tapte mer eller mindre alt, mens datterselskapene (og fabrikkene) fortsatte driften som normalt. Også før de endelige eierforholdene var i boks. Men mye er jo selvsagt opp til kreditorene og bostyrer

0aabf38a9a46320f27b7e2cbbaf4b25d.jpg
 
Last edited:
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Ser at ingen av flyene som dro til Palma i morges har returnert. Forsøker flyplassen bruke dem til å tvinge frem betaling for ting Thomas Cook skylder?
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Ser at ingen av flyene som dro til Palma i morges har returnert. Forsøker flyplassen bruke dem til å tvinge frem betaling for ting Thomas Cook skylder?

Leser på Facebook noen sier de ikke får drivstoff på Palma. Fryktet det kunne skje selv om TCAS er ett eget firma at de kunne få trøbbel.
 
Re: Ving / Thomas Cook Airlines Scandinavia - statustråd

Leser på Facebook noen sier de ikke får drivstoff på Palma. Fryktet det kunne skje selv om TCAS er ett eget firma at de kunne få trøbbel.

Ser DK1723 til Arlanda fra PMI er på veg, så dette løser seg nok.
 
Re: Ving (tidl. Thomas Cook Scandinavia) - statustråd

Antar de ikke har fått malt over Thomas Cook-logoen enda og de vil fly med full TC-branding?

Thomas Cook Scandinavia navnet vil nok raskt bli endret. Skal bli interessant å se hvilket navn de endrer til: Scanair, Premiair, My Travel....? Hørte noen omtale dem som `My Cook`...her er mange navn å velge;)
 

Attachments

  • IMG_8871.PNG
    IMG_8871.PNG
    320.6 KB · Views: 1,034
  • IMG_8874.PNG
    IMG_8874.PNG
    311.4 KB · Views: 1,027
  • IMG_8875.PNG
    IMG_8875.PNG
    232.7 KB · Views: 1,027
Last edited:
Re: Ving (tidl. Thomas Cook Scandinavia) - statustråd

Thomas Cook Scandinavia navnet vil nok raskt bli endret.

Men ikke før det kommer en ny eier

Ser at DK772 fra Trondheim til Antalia er innstilt i kveld. Palma avgangen tidligere i dag gikk som planlagt. Mere trøbbel i kulissene???

Leser på a.net at det skal være problemer med leasingavtalene på to av A321 maskinene deres
 
Back
Top