Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Cessna182

ScanFlyer Blue
Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

ENGM er i morgentimene stengt pga glatt rullebane. Thai fra Bangkok landet 0700 og det ble sagt på radioen at den måtte ned. Noen som vet ?
 
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

De begynte nedstigning til ARN før de steg igjen og satte kursen for OSL.
 
Last edited by a moderator:
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Dette her er interessant, noen som vet, var det deklarert "Fuel emergeny"?

Var TG de eneste som landet?
 
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

TG var den eneste som landet ja, neste fly lander rett før kl 10. Har i grunn lurt på det samme. Jeg ser på flightradar24 at den var nede i 10.000 ved Stockholm for så å gå opp igjen og fortsette til OSL. Litt underlig.
 
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Hvis de var manglet fuel, ville de landet på et annet sted enn OSL. Jeg tviler på at en syk passasjer vil få prioritet i slike forhold.
 
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Var ikke flaks, man gjorde en spesiell innsats for å få det ned, les: Brøytet bare for dem.
 
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

På ap står det at det ble strødd ekstra for at de skulle komme ned, og like etterpå var sanden borte.
 
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Skulle det opprinnelig ned på ARN da? Hvis det skulle det kan vel fuel utelukkes, iom at det blir lengre flytur til OSL?

Kan det hende at det var noe teknisk, og de rette teknikerne befant seg på OSL?
 
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

På ap står det at det ble strødd ekstra for at de skulle komme ned, og like etterpå var sanden borte.

Hehe....om man med det mener kjøre hele brøytetoget på 16 biler eller hva det er, derav to strøbiler bakerst, så ja! :)

Tårnet timet brøytingen slik at den var ferdig kun noen minutter før vi leverte Thai over IAF :)

Ang ARN: Den skulle aldri dit, men Oslo ATCC zero-rated ankomst trafikkvolumet hos CFMU, og meldte dette til alle naboene. Dette ble korrekt oppfattet som at ENGM er stengt. .......så kom noen på ENGM på at det alt var et fly som var i lufta på vei til ENGM, og det var Thai. Etter litt forhandlinger fant man ut at man kunne gjøre grep for å la dem lande i Oslo.
 
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Hehe....om man med det mener kjøre hele brøytetoget på 16 biler eller hva det er, derav to strøbiler bakerst, så ja! :)

Tårnet timet brøytingen slik at den var ferdig kun noen minutter før vi leverte Thai over IAF :)

Ang ARN: Den skulle aldri dit, men Oslo ATCC zero-rated ankomst trafikkvolumet hos CFMU, og meldte dette til alle naboene. Dette ble korrekt oppfattet som at ENGM er stengt. .......så kom noen på ENGM på at det alt var et fly som var i lufta på vei til ENGM, og det var Thai. Etter litt forhandlinger fant man ut at man kunne gjøre grep for å la dem lande i Oslo.

Var ei bra forklaring dette tror jeg. Men hva med å skrive litt mer forstålig for oss vanlig dødelige? Hva betyr for eksempel IAF, ATCC (air traffic control control?), zero-rated og CFMU?
 
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

IAF - Initial Approach Fix

ATCC - Air Traffic Control Center, i dette tifellet Oslo Kontrollsentral

Zero rated - når man innfører flow control så setter man en rate på antall flybevegelser pr. time. I dette tilfellet var zero rate på ankomster, med andre ord ingen ankomster.

CFMU - Central Flow Management Unit, den delen av Eurocontrol som styrer slot-tildelinger. Vi snakker ikke om parkeringsslotter på flyplasser, men de i luften. Årsaken til at de tildeler slot kan være avgangsplassen, underveisfasen, eksempelvis stengt luftrom, eller til syvende og sist ankomststedet. Med andre ord, antall planlagte flyginger overskrider kapasiteten. Eller vær/baneforhold, I dette tilfellet var det det siste, altså forholdene på OSL. Det blir da CFMU sitt ansvar å tildele slot-tider som gjør at den rate som er satt ikke overskrides. Dette gjør de ved å utstede noe som kalles SAM, Slot Allocation Message, som gir flyet en kalkulert take off tid, CTOT (Calculated Takeoff Time). Denne kan oppdateres ved hjelp av SRM, Slot Revision Message, eller hvis restriksjonene er over, Slot Cancallation Message. (SLC). CFMU kan også under gitte forutsetninger suspendere en flyging, den får ikke lov til å ta av.

Mvh,
 
Last edited:
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

.......så kom noen på ENGM på at det alt var et fly som var i lufta på vei til ENGM, og det var Thai. Etter litt forhandlinger fant man ut at man kunne gjøre grep for å la dem lande i Oslo.

Men for andre fly som var A/B så var det god gammeldags diversion som gjaldt. Hva var så spesiellt med TG at ikke den og kunne(måtte) diverte?
 
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Meg bekjent var det kun fly mye tidligere på morran som var airborne etter nullrate som måtte diverte. Thai kom ikke før 0700, og da hadde de jobbet i timevis, og kunne klare å få forhold.

(Det er slik det har blitt forklart for meg i alle fall).

De eneste andre flyene som var airborne var vel fraktmaskinene (UPS/ECS)

De som var airborne senere var det fordi man trodde skulle åpne 0800, men det ble ikke tilfellet, og 0745 bestemte man at man måtte forlenge zero-rate til 1000. De som da var airborne på CTOT for landing rett etter 0800 måtte da diverte eller holde. (Med unntak av Finair, som holdt leeeenge, så divertet vel alle)

I etterkant burde sikkert OSL "tatt mer i" og stengt frem til 0900 eller 1000 helt fra starten, men underkjølte forhold er ett helvete å beregne.

At de kunne ta ned 1 fly var ikke så rart, banene klarte de å få forhold på i en kort periode, men det var taksebaner og gater som gjorde at det ble stengt så lenge. (Thai hadde de gate til, ikke resten)
 
Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Meg bekjent var det kun fly mye tidligere på morran som var airborne etter nullrate som måtte diverte. Thai kom ikke før 0700, og da hadde de jobbet i timevis, og kunne klare å få forhold.

(Det er slik det har blitt forklart for meg i alle fall).

De eneste andre flyene som var airborne var vel fraktmaskinene (UPS/ECS)

De som var airborne senere var det fordi man trodde skulle åpne 0800, men det ble ikke tilfellet, og 0745 bestemte man at man måtte forlenge zero-rate til 1000. De som da var airborne på CTOT for landing rett etter 0800 måtte da diverte eller holde. (Med unntak av Finair, som holdt leeeenge, så divertet vel alle)

I etterkant burde sikkert OSL "tatt mer i" og stengt frem til 0900 eller 1000 helt fra starten, men underkjølte forhold er ett helvete å beregne.

At de kunne ta ned 1 fly var ikke så rart, banene klarte de å få forhold på i en kort periode, men det var taksebaner og gater som gjorde at det ble stengt så lenge. (Thai hadde de gate til, ikke resten)

Uki, takker for "oppklaring" både på GEN og i mitt lille hode
 
Back
Top