Ut på gangen! (Boarding på OSL)

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
Ut på gangen! (Boarding på OSL)

I går morges hadde jeg en bisarr opplevelse på OSL. Jeg var tidlig ute til BA761 fra F19 og satt nesten en time inne ved utgangen. Ca 30-40 før avgangstid 0710 ble alle som satt der inne beordret ut i gangen for å stille seg i to forskjellige køer. Dette tok svært lang tid, det var mye folk og tidvis blokkering av hele gangen utenfor. Dessuten ble man stående rett opp og ned i over en halvtime.

Er det noen som vet hva som er grunnen til dette tullballet? I følge reisevante var visstnok dette vanlig på andre flyvninger også. Det ble opplyst at dette var noe BA hadde bedt om, men oppfølgingsspørsmål ble ikke besvart.

Ut på gangen!

Tenker du på at de ønsket på pre-boarde eller var det ekstra dokumentkontroll?

Last edited:
Re: Ut på gangen!

Mener Sas gjør det samme til LHR. De sjekker vel pass opp mot boardingpass. Sikkert for at selve boardingen skal gå fortere.

Nei, dette var ikke noe pre-boarding. Og kontroll av pass mot ombordstigningskort kan de like gjerne ta ved selve utgangen. Her ble alle kastet ut på gangen før man deretter gikk rett ombord i flyet. Hele prosessen var krøkkete, unødvendig og forsinkende. Det tok ca 40 minutter å få folk ombord på en 3/4 full A320.

I følge reisevante var visstnok dette vanlig på andre flyvninger også. Det ble opplyst at dette var noe BA hadde bedt om, men oppfølgingsspørsmål ble ikke besvart.

Var det samme når jeg skulle til Beograd med Air Serbia forrige torsdag, kom over høytaleren at alle som satt ved gate måtte ut og så ble det sjekk av pass og billett for å slippe inn igjen.

Mener Sas gjør det samme til LHR. De sjekker vel pass opp mot boardingpass. Sikkert for at selve boardingen skal gå fortere.

Men det har de da alltid gjort ved skrankene rett før broen ut til flyet? Nå måtte vi ut av «gate-loungen» og stå ute i gangen. Det er jo heller ingen grunn til at det ikke kan gjøres på vanlig sted?

Fortere gikk det i hvert fall overhodet ikke, dette var en av de seigeste ombordstigningsprosessene jeg har opplevd. Ca 40 minutter fra første til siste passasjer, og det var som nevnt kun ca 130 pax.

Last edited:

Nei, dette var ikke noe pre-boarding. Og kontroll av pass mot ombordstigningskort kan de like gjerne ta ved selve utgangen. Her ble alle kastet ut på gangen før man deretter gikk rett ombord i flyet. Hele prosessen var krøkkete, unødvendig og forsinkende. Det tok ca 40 minutter å få folk ombord på en 3/4 full A320.

Jeg aner at du aldri har eid en Land Rover, kanskje ikke kjørt en Land Rover ? Dette er Britisk - om du ikke kjører Land Rover kan jeg ikke forklare dette, det er Britisk ! Det er bare sånn - de kjører jo på feil side av veien, kanskje neste tur bør gå til Island hvor maten er god…

Er ikke Land Rover noe man stort sett bare bruker å kjøre frem og tilbake til verkstedet med? Eventuelt komme seg frem i Oslo vest hvis man må over en fortauskant på vei inn i garasjen?

Åkkesom, jeg prøver å holde meg unna britisk leamikk så godt det lar seg gjøre og kjører amerikansk/tysk bil som er produsert i Spania. Selv det er bedre…

Re: Ut på gangen! (Boarding på OSL)

De aller fleste avganger som går fra non-schengen på OSL handlet av SGH/WGH/RED/MA blir oftest pre-boardet inn i det dedikerte pre-boarding området, dette slik at man slipper og ta dokumentkontroll på vei ut i broen da det oftest er kort tid til avgang - og heller tar de en stund før slik at man eventuelt kan oppdage pax med f.eks feil/manglende VISA etc. som trengs for å reise utenfor schengen - i ¨god tid¨ før avgang, slik at offload av bagasje gjøres før STD/ETD. Dessverre gjorde Avinor/arkitektene en GIGATABBE når de tegnet UNSØ (Nye Non-Schengen), da de ikke har lagt inn toaletter i preboardingområdet - dermed må man gå inn/ut av preboarding-området for å gå på toalettet (litt OT).

Men til din opplevelse, så bruke kanskje pre-boardingområdet vert sperret igjen med et bånd slik at folk ikke hadde gått inn og satt seg, for så å bli bedt om å forlate pga pre-boardingen som uansett ville bli gjennomført.

De aller fleste avganger som går fra non-schengen på OSL handlet av SGH/WGH/RED/MA blir oftest pre-boardet inn i det dedikerte pre-boarding området, dette slik at man slipper og ta dokumentkontroll på vei ut i broen da det oftest er kort tid til avgang - og heller tar de en stund før slik at man eventuelt kan oppdage pax med f.eks feil/manglende VISA etc. som trengs for å reise utenfor schengen - i ¨god tid¨ før avgang, slik at offload av bagasje gjøres før STD/ETD. Dessverre gjorde Avinor/arkitektene en GIGATABBE når de tegnet UNSØ (Nye Non-Schengen), da de ikke har lagt inn toaletter i preboardingområdet - dermed må man gå inn/ut av preboarding-området for å gå på toalettet (litt OT).

Men til din opplevelse, så bruke kanskje pre-boardingområdet vert sperret igjen med et bånd slik at folk ikke hadde gått inn og satt seg, for så å bli bedt om å forlate pga pre-boardingen som uansett ville bli gjennomført.

Det var som sagt aldri snakk om «pre-boarding», etter pass-vs-ombordstigningskort kontroll var det rett ombord.

Er ikke Land Rover noe man stort sett bare bruker å kjøre frem og tilbake til verkstedet med? Eventuelt komme seg frem i Oslo vest hvis man må over en fortauskant på vei inn i garasjen?

Åkkesom, jeg prøver å holde meg unna britisk leamikk så godt det lar seg gjøre og kjører amerikansk/tysk bil som er produsert i Spania. Selv det er bedre…

Vær kritisk, kjør britisk ;)

Det handler om kontroll av saueflokken,
Man "boarder" passasjeren ved inngang til loungen. På den måten bygger man en buffer. Man kommer i gang med prosessene og får kontroll på passasjerene. Og når crewet ( i dette tilfellet er ferdig med å drikke te) så kan man slippe folket ombord i flyet.
Og som det sies over her, man skaper bedre rom til å sjekke docs etc. Noen ganger blir det til at man går rett fra fra døra og inn til flyet, mens andre ganger blir det litt ventetid i "lounge området"

Fordelen er som sagt at man skaper bedre buffer og litt arbeidsro, ulempen er når alle kastes ut av venteloungen og det blir vanskeligere å gi prioritert ombordstigning til selve flyet.

Det handler om kontroll av saueflokken,
Man "boarder" passasjeren ved inngang til loungen. På den måten bygger man en buffer. Man kommer i gang med prosessene og får kontroll på passasjerene. Og når crewet ( i dette tilfellet er ferdig med å drikke te) så kan man slippe folket ombord i flyet.
Og som det sies over her, man skaper bedre rom til å sjekke docs etc. Noen ganger blir det til at man går rett fra fra døra og inn til flyet, mens andre ganger blir det litt ventetid i "lounge området"

Fordelen er som sagt at man skaper bedre buffer og litt arbeidsro, ulempen er når alle kastes ut av venteloungen og det blir vanskeligere å gi prioritert ombordstigning til selve flyet.

Skal ikke kritisere UNSØ helt totalt (bare nesten), men kan ikke se hvis innspill hvor (hvis så) fra handling/flyselskap er tatt inn i planleggingen av per-boarding-området?

ulempen er når alle kastes ut av venteloungen og det blir vanskeligere å gi prioritert ombordstigning til selve flyet.

Dro med Thai fra OSL i dag og de løste det greit. Var to separate køer inn til venteområdet og den ene var for business og Star Gold.

Selve venteområdet var også delt i to med sperrebånd, så ihvertfall vi i business ble da stående ved skranken og kunne gå først når de startet boarding.

Så noen i pri køen ble sendt til samme del som de uvaskede masser, så mulig de med Star Gold ikke fikk boarde samtidig med business, men de slapp ihvertfall den lange køen for dokumentsjekk.

Back