Thai reduserer på OSL?

Re: Thai reduserer på OSL?

En liten fugl sa et de ikke tjener penger på denne ruten med 772ER da belegget har vært for lavt.

Jeg tror nok TG har kalkulert med at ruten må innarbeides og at det ikke vil være noe særlig avkasting nå i begynnelsen. Forhåpentligvis vil dette bedre seg etterhvert.

Sjekket for moro skyld en tur OSL-TPE//BKK-OSL med Thai og Finnair i november.
TG: OSL-BKK-TPE (1 stop) //BKK-OSL (non-stop)
AY: OSL-HEL-HKG-TPE (2 stops)//BKK-HEL-OSL (1 stop)

Endte på i underkant av 8000 kr med AY, mens TG skal ha litt over det dobbelte (ca 16500 :drunk:)... Sjekket dette direkte på selskapenes egne nettsider. Spørsmålet er om et par færre stopp er verdt så mye.

Tror noe av nøkkelen for suksess er antallet tilgjengelige salgskanaler. TG var jo veldig tilbakeholdne med å selge billettene sine på nett i alle fall i starten. Da måtte man ty til de tradisjonelle reisebyråene for å få tak i "fornuftige" billetter. Noe bedre nå, men fortsatt tror jeg de henger litt etter på dette området.

Hei fra Bangkok!

Reiste med denne ruta på lørdag, og da var ihvertfall flyet smekkfullt, både forran og bak. Var også en del svensker, og hørte at det var fullt på Thai fra Arlanda, så Osloruten henter vel kanskje noen passasjerer derifra.

Men som påpekt tidligere så er sommeren lavsesong her i Bangkok, så ikke noe voldsomt sjokk at de reduserer og bytter flytype.

Vi reiser i april med TG via Osl. Prisen per voksen var utrolig bra. Reiser med kone og barn, så enhetsprisen har jeg ikke. Den tilsvarer 4980,- per prs (mindre for barna, mer for oss voksne, men alikevel). Jeg bestilte via et byrå siden det klarte å å få mye bedre transfertider, men samme priser var å finne på Finn.no.

Jeg ringte Thai idag for sjekke om det var noen muligheter for å benytte seg av upgrade tilbudet.
Det gikk dårlig da den var full på biz til lørdag. :(

Men da var 4000kr spart....;)

SNSK

En liten fugl sa et de ikke tjener penger på denne ruten med 772ER da belegget har vært for lavt.

Jeg tror nok TG har kalkulert med at ruten må innarbeides og at det ikke vil være noe særlig avkasting nå i begynnelsen. Forhåpentligvis vil dette bedre seg etterhvert.

Vist dette kommer fra TG er jo ikke det noe overraskelse, kjenner jeg Thaier rett så skryter de ikke grunnlaget opp i himmelen, heller motsatt.

Ja vi skal jo ikke glemme at det var en dobling av tilbudet da 777-200 maskinen med daglige ble satt inn fra november. Det var rimelig friskt!

Jeg kan egentlig ikke se hva som er så sensasjonelt med at de reduserer mot sommeren. Markedet og pengene fines, så her må bare Thai jobbe inn ruten i markedet!

Det burde vel også hjelpe å få flere kanaler for salg av billetter....

Ja jeg vil tippe den største jobben ligger å få folk fra Asia til å besøke Norge, og nå som det finnes en "motorvei" direkte til Oslo, bør døren stå vesentlig mer åpen for å bygge opp dette markedet. I mange tilfeller må markedet skapes, det er ikke nødvendigvis eksisterende.

Thai har ikke hatt så stor vekst på noen andre ruter enn BKK-OSL-BKK nå det gjelder cargo. Iflg. folk fra Spirit har dette vert en utrolig suksess. Men de som reiser til BKK skal vell hjem igjen, så det er vel bra belegg til Osl også.

Vi hadde et basemøte for long-haul piloter i uka som var, og der ble det fra høyere hold informert om at OSL-BKK-OSL ikke gikk så bra, og at Thai fløy kun for å holde et fly i drift etter ordre fra "oven". Strek 500 er visst ikke det helt store om dagen.

Typisk SAS propaganda.....snedig at SAS i sin tid selv snuset på OSL-BKK i følge tidligere SAS Norge sjef Ola Strand.

Ser ikke den store dramatikken i dette, at de reduserer frekvensene om sommeren skulle bare mangle, da foretrekker Ola syden. Og at de oppgraderte til daglige så fort på OSL, må jo tyde på bra belegg, både i kabin og belly. På ARN fløy de jo i mange år før de oppgraderte til daglige.

Kan det være at solgte premium economy seter har blitt oppgradert til biz, siden det er så fullt på biz..?
Thai solgte jo premium billetter ut over denne vinteren før flybytte ble kjent.

Da kan det jo gi et litt falsk bilde at er fullt på biz.
Jeg har fått inntrykk at premium economy til Thai er populært.

SNSK

Sannsynligvis er dette et tegn på at IC-satsingen på OSL har nådd toppen og at alt nå komemr til å kollapse ... :love:

Jeg synes denne debatten igjen glir ut til det ekstreme på begge sider. Jeg synes det virker ganske klart at dette er en rute det er grunnlag for, men samtidig er det selvsagt ikke bare bare å fordøye for markedet å få inn en så voldsom kapasitet på en slik rute som tross alt er begrenset. Det er ikke et umettelig behov. Jeg hadde ventet at TG skulle starte med to ukentlige jeg hvis de kom til OSL. Så kjørte de på med fem ukentlige da de startet om sommeren. Og så ble det ukentlige i hele vinter. Det er ganske utrolig. Samtidig er selvsagt denne ruten ikke særlig lønnsom og åpenbart ikke TGs mest lønnsomme. Men at de er fulle lørdager i januar er ikke akkurat beviset på at ruten går godt, selv om det er bra.

Under åpningen av ruten på Osl, sa representantene fra Thai at ruten ville gå med 340 om sommeren og 777 om vinteren. Dermed var ikke økningen i november noe annet enn det som var forespeilet. Det samme gjelder reduksjonen nå frem til sommeren.

Storm i et vannglass!

Virker ikke at det var kjent på forhånd at de skulle utvide til 777 på innleggene fra i høst. Tar du en spansk en nå MartinL?

Last edited:

Virker at det var kjent på forhånd at de skulle utvide til 777 på innleggene fra i høst. Tar du en spansk en nå MartinL?

Dette er ikke "en spansk en". Poenget er at MartinL har rett.

Selvfølgelig har han rett nå som vi ser fasiten. Spørsmålet var om dette var kjent og planlagt allerede ved oppstart av ruta. Finner ikke noe om det i de "gamle" trådene om TGs inntreden og utvidelse i høst.

Virker ikke at det var kjent på forhånd at de skulle utvide til 777 på innleggene fra i høst. Tar du en spansk en nå MartinL?

Nope, fikk sitert det fra en journalist i morges som var på åpningen av ruten på Osl 15.juni. Journalisten hadde også lest dette på forumet og var overrasket over at ingen snappet dette opp da det ble presentert av Thai ledelsen på Osl på åpningsdagen.

Der ble det presentert at ruten ville gå med 777 om vinteren og 340 om sommeren.

Jeg synes det også er rart at ingen snappet opp dette da.

Last edited:

OK - høres uansett ut som er fornuftig løsning med stor kapasitet i høysesongen om vinteren og et høykvalitetsfly på sommeren!

Back