noe mindre volumetrisk, men ikke mye.. vektmessig MYE!
772ER svelger 32 LD3 (160m3) - MTOW: 297 tonn - ZFW: 143 tonn - Payload: 154 tonn (fuel, pax, cargo, mat, bag)
345 svelger 32 LD3 (160m3) - MTOW: 372 tonn - ZFW: 170 tonn - Payload: 202 tonn (fuel, pax, cargo, mat, bag)
346 svelger 42 LD3 (210m3) - MTOW: 368 tonn - ZFW: 177 tonn - Payload: 191 tonn (fuel, pax, cargo, mat, bag)
vel så interessant er det å se på MTOW som sier noe om vekta flyet er sertifisert til å ta av med. Det sier seg vel selv at fuelforbruket er relativt sammenlignbart og behovet for fuel dermed ganske likt... 777 tar flere passasjerer og som kjent er det ikke mulig å få i både pose og sekk i luftfarten... dvs. mer paxvekt i tillegg til at MTOW er lavere på 777, fører til at reell cargokapasitet er mindre enn på 345/346 som er overlegne i så tilfelle. Jeg tror at 345/346 gir for lite fleksibilitet på antall økonomiklasseseter, noe 772ER i langt større grad gjør, men at totalpakka (også med hensyn til frakt begge veier) gjør at det også kan være aktuellt å sette inn en avgang nr. 2 dersom etterspørselen opprettholdes over tid. Det er aldri gunstig å si nei til en kunde som står klar til å betale for en tjeneste, enten det er en kunde som skal være med selv eller en kunde som har cargo han ønsker å sende!