Thai 2 avganger per dag ???

noe mindre volumetrisk, men ikke mye.. vektmessig MYE!

772ER svelger 32 LD3 (160m3) - MTOW: 297 tonn - ZFW: 143 tonn - Payload: 154 tonn (fuel, pax, cargo, mat, bag)
345 svelger 32 LD3 (160m3) - MTOW: 372 tonn - ZFW: 170 tonn - Payload: 202 tonn (fuel, pax, cargo, mat, bag)
346 svelger 42 LD3 (210m3) - MTOW: 368 tonn - ZFW: 177 tonn - Payload: 191 tonn (fuel, pax, cargo, mat, bag)

vel så interessant er det å se på MTOW som sier noe om vekta flyet er sertifisert til å ta av med. Det sier seg vel selv at fuelforbruket er relativt sammenlignbart og behovet for fuel dermed ganske likt... 777 tar flere passasjerer og som kjent er det ikke mulig å få i både pose og sekk i luftfarten... dvs. mer paxvekt i tillegg til at MTOW er lavere på 777, fører til at reell cargokapasitet er mindre enn på 345/346 som er overlegne i så tilfelle. Jeg tror at 345/346 gir for lite fleksibilitet på antall økonomiklasseseter, noe 772ER i langt større grad gjør, men at totalpakka (også med hensyn til frakt begge veier) gjør at det også kan være aktuellt å sette inn en avgang nr. 2 dersom etterspørselen opprettholdes over tid. Det er aldri gunstig å si nei til en kunde som står klar til å betale for en tjeneste, enten det er en kunde som skal være med selv eller en kunde som har cargo han ønsker å sende!

Last edited:
Thai er jo med Star, og en tanke som slår meg er at kanskje det er noen pax som velger å mellomlande på OSL, og fly videre med SAS evnt. andre i alliansen. Gardermoen er vel en av de flyplassene som er mest presis (mener jeg har hørt det et sted). For dem som skal vestover, blir vel reisen en smule kortere også.

Hvis dette stemmer er det jo utrolig moro at noen får det til med long haul fra osl.

Dette blir jo tross alt en mulighet nå som CO kommer over i *A. Det blir da mulig å reise EWR-OSL-BKK, noe som ikke var mulig tidligere. Det samme blir jo da tilfellet med PHL-OSL-BKK på sommerhalvåret.

Takk for info, men lurte på dette:

Det sier seg vel selv at fuelforbruket er relativt sammenlignbart og behovet for fuel dermed ganske likt...

Ihuga 777 fans her inne har jo påstått at 345/6 brenner MYE mer drivstoff enn 777. Mulig regnestykket blir litt anderledes da, til 777's fordel ?

jeg spør som uvitende, men er det virkelig så umulig å kunne ha to avganger nedover til bkk pr dag fra osl? AY fra helsinki har da to avganger nedover mer eller mindre daglig nå utover, tar de virkelig så mye av bangkokpax`n? veletablert rute riktignok.. cargo-messig og, men på det området er jeg belagt taus som det heter når det gjelder ay..

Takk for info, men lurte på dette:

Ihuga 777 fans her inne har jo påstått at 345/6 brenner MYE mer drivstoff enn 777. Mulig regnestykket blir litt anderledes da, til 777's fordel ?

Det påstås helt generelt at 777 er +- 15% mer drivstoffeffektiv, og det i forhold til nyttelast tilsvarer -24% mot 345 og -19% mot 346. Med klartekst vil det si at 340'en overgår 777 i payload selv om vi korrigerer for lavere ZFW på 777. Dog skal det sies at dette er tall som gjelder for cruise, og ikke en spesifikk tur med climb og descent. Uansett gjelder det fortsatt at man innen luftfart ikke kan få i både pose og sekk, så alle fordelene til 345 / 346 kan man ikke få i 777, og omvendt.... Rett og slett vanskelig, men verken folka hos Thai eller de fleste andre ruteplanleggingsavdelingene rundt om er dumme, så de finner nok på noe smart :)

jeg spør som uvitende, men er det virkelig så umulig å kunne ha to avganger nedover til bkk pr dag fra osl? AY fra helsinki har da to avganger nedover mer eller mindre daglig nå utover, tar de virkelig så mye av bangkokpax`n? veletablert rute riktignok.. cargo-messig og, men på det området er jeg belagt taus som det heter når det gjelder ay..

Nei det er ikke umulig, og jeg tror at Thai er rette selskapet til å bevise at det faktisk kan la seg gjøre på det norske markedet! Flere følger på etterhvert... garantert! Som en feeder-rute til Asia er verken Bangkok eller Oslo dumme flyplasser å operere fra... Fra Bangkok har du vel bortimot tilgang til hver en avkrok i Asia, så for de aller fleste norske forretningsfolk med forbindelser i Asia vil jo dette være en selvsagt rute å velge som 1. eller 2. legg!

Last edited:
Back