Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Blackhawk

ScanFlyer Gold
Amsterdam: Schipol (AMS) Fly, bil, og spotting, Del 2 :


I denne delen finnes:

1) Resten av flybildene fra Amsterdam: Schipol
2) Smått og godt, litt dyreliv m.m.
3) Leiebilen (Opel Insignia, Bensinturbo)



For å repetere fra Del:1 :

Flybildene ble tatt på følgende steder:

1) Spotte-terrassen i tilknytning til selve terminalen.
2) Ved "Buitenveldertbaan" (27-09) ved McDonalds.
3) Ved "Kaagbaan" (06-24)
4) Ved "Polderbaan" (36L-18R)




Så er det bare å komme i gang:



IMG_0371.jpg

Over: Cyprus Airways: A320-200, reg: "5B-DCK". Levert ny opprinnelig
til China Southern Airlines: sept. 2004, så kjøpt av nåværende selskap
pr: des. 2010. Maskinen er syv år gammel.



IMG_0373.jpg

Over: Martinair: B767-300ER, reg: "PH-MCI". Levert ny til Martinair Holland
pr: nov. 1991, maskinen er så godt som 20 år gammel.



IMG_0386.jpg

IMG_0387.jpg

Over: Icelandair: B757-300, reg: "TF-FIX". Levert ny til selskapet: mars 2002,
maskinen er dermed 9.5 år gammel. Betydelig forskjell i lengde på -200 og
-300 modellene i B757-serien, ingen tvil om det.



IMG_0390.jpg

Over: Arkefly: B767-300ER, reg: "PH-AHX". Nok en tidligere SAS-maskin, opprinnelig
levert ny til SAS Scandinavian Airlines: 9. juli 1990 som "LN-RCD" - var i SAS
frem til 9. januar 2003, hvor maskinen ble parkert og "lagret" i SAS-eie.
Så kjøpte Air Holland maskinen: 30. okt. 2003, Holland Exel tok over
pr. 4. feb. 2004 - inntil de opphørte å eksistere pr: 10. mai 2005. Så over
til ArkeFly samme måned, hvor maskinen fortsatt er - maskinen
er litt over 21 år gammel.



IMG_0396.jpg

Over: Pegasus Airlines (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-AJP". Levert ny
til samme selskap: april 2011. Maskinen er ca. fire mnd. gammel.



IMG_0399.jpg

Over: TAP Air Portugal: A321-200, reg: "CS-TJE". Levert ny til selskapet,
aug. 2000. Maskinen er 11 år gammel.



IMG_0406.jpg

Over: Swiss: A320-200, reg: "HB-IJK". Levert ny til daværende Swissair: juni 1996,
så overført til Swiss (International Airlines) pr: 31. mars 2002. Maskinen
er litt over 15 år gammel.



IMG_0409.jpg

Over: Lufthansa Italia: A319, reg: "D-AKNH". Opprinnelig levert ny
til Eurowings: mars 1998. Så over til Germanwings: okt. 2002, hvor den
ble inntil maskinen ble satt til lagring: nov. 2008. Så solgt til
Lufthansa Italia: mars 2009. Maskinen er 13.5 år gammel.


IMG_0420.jpg

IMG_0421.jpg

Over: hvem vet hva som egentlig skjedde, men en av dagene var det
først et småfly som kom svært nære - fløy flere runder rundt
kontrolltårnet. Og ikke lenge etter, kom jommen en enorm Chinook også -
legg merke til bena som "dingler" ut på baksiden. Der sitter to stk., og
har i allefall herlig panoramautsikt. Kanskje en ATC-kontroller som
fulgte bursdag, eller som gikk av med pensjon? Chinooken tok i allefall
fire-fem runder, og var heftig (både visuellt, og lydmessig) for oss
som stod på spotteterassen!



IMG_0425.jpg

Over: Delta: med B767-300ER, reg: "N179DN". Levert ny til
Delta: april 1991, maskinen er ca. 20.5 år gammel.



IMG_0426.jpg

IMG_0427.jpg

Over: Cathay Pacific: B747-400, reg: "B-HOR". Levert ny
til Cathay: feb. 1990, maskinen er ca. 21.5 år gammel.
Etter min mening, en av de fargekombinasjonene som kler
en B747-400 aller best.



IMG_0434.jpg

Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOD". Levert ny til KLM: april 2006,
maskinen er snart 5.5 år gammel.



IMG_0437.jpg

Over: KLM: B777-200ER, reg: "PH-BQB". Levert ny til KLM: nov. 2003,
maskinen er snart åtte år gammel.



IMG_0441.jpg

Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOB". Levert ny til KLM: sept. 2005,
maskinen er litt over seks år.



IMG_0447.jpg

Over: KLM (Cargo): B747-400, reg: "PH-CKD". Opprinnelig levert til KLM:
jan. 2007, men direkte leaset til AirFrance rett etter levering (18mnd.).
Så til KLM, medio sept. 2008, maskinen er ca. 4.5 år.



IMG_0449.jpg

Over: Emirates (SkyCargo): B747-400, reg: "N497MC". Levert ny opprinnelig
til China Airlines: juli 1999. Så over til Atlas Air: juli 2004 i kun
en mnd. Så til Emirates: aug. 2004, maskinen er litt over 12 år gammel.
 
IMG_0452.jpg

Over: Korean Air (Cargo): B747-400, reg: "HL7434". Levert ny til
selskapet: okt. 2002, maskinen er snart ni år gammel.



IMG_0458.jpg

Over: ArkeFly: B737-800, reg: "PH-TFD". Levert ny til selskapet
pr: 30. mars 2011, maskinen er dermed kun ca. seks mnd.



IMG_0459.jpg

Over: KLM: B737-800, reg: "PH-BXI". Levert ny til KLM: aug. 2000,
maskinen er dermed litt over 11 år.



IMG_0463.jpg

Over: British Airways: A319, reg: "G-EUOD". Levert ny til BA: aug. 2001,
maskinen er såvidt over 10 år gammel.



IMG_0467.jpg

IMG_0470.jpg

Over: Titan Airways: BAe: 146-200QC, reg: "G-ZAPK". En maskin med laaang
historie, opprinnelig levert ny til: Princess Air i England: juni 1990. Så over
til Air UK: mars 1991, så til British Air Ferries: juni 1991. Så videre til
Safair: okt. 1992, videre igjen til BAe pr.: feb. 1995. Så til nåværende
Titan Airways fra: april 1996, maskinen nærmer seg 22 år.



IMG_0475.jpg

KLM: B747-400, reg: "PH-BFK". Levert ny til KLM: mai 1991,
maskinen er litt over 20 år gammel.



IMG_0483.jpg

IMG_0509.jpg

Over: KLM: B737-700, reg: "PH-BGL". Levert ny til KLM: sept. 2010,
maskinen er ett år gammel.



IMG_0486.jpg

IMG_0488.jpg

IMG_0491.jpg

IMG_0492.jpg

Over: KLM og MD-11, say no more...



IMG_0495.jpg

Over: Kenya Airways: B777-200ER, reg: "5Y-KYZ". Levert ny til
selskapet: feb. 2007, maskinen er ca. 4.5 år gammel.



IMG_0499.jpg

Over: Aer Lingus: A320-200, reg: "EI-DEE". Levert ny til
selskapet: aug. 2004, maskinen er litt over syv år gammel.



IMG_0520.jpg

Over: SISTE bildet av MD-11 i denne serien (ja, det er sant),
KLM: MD-11, reg: "PH-KCA". Levert ny til KLM: des. 1993,
maskinen er snart 18 år gammel.



IMG_0523.jpg

Over: KLM: B777-200ER, reg: "PH-BQF". Levert ny til KLM: mars 2004,
maskinen er 7.5 år gammel.
 
IMG_0526.jpg

IMG_0535.jpg

Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFN". Levert ny til KLM: april 1993,
maskinen er snart 18.5 år gammel.



IMG_0533.jpg

Over: SAS: MD-82, reg: "LN-RML". Levert ny til SAS: mars 1991,
maskinen er 20.5 år gammel.



IMG_0543.jpg

Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFT". Levert ny til KLM: mai 1997,
maskinen er dermed snart 14.5 år gammel.



IMG_0544.jpg

Over: Alitalia: A320-200, reg: "EI-DTA". Levert ny opprinnelig
til Air One: januar 2009. Så over til Alitalia: feb. 2010.
Maskinen er litt over 2.5 år gammel.



IMG_0547.jpg

Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFI". Levert ny til KLM: mai 1991,
maskinen er snart 20.5 år gammel.



IMG_0551.jpg

Over: British Airways: A320-200, reg: "G-EUUD". Levert ny
til BA: april 2002. Maskinen er 9.5 år gammel.


Så til det aller siste flybildet i denne serien, ja.. det er trist - jeg vet!


IMG_0553.jpg

Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFD". Levert ny til KLM: sept. 1989,
maskinen er dermed hele 22 år gammel.




IMG_0204.jpg

Over: leiebilen vi opprinnelig hadde bestilt, viste seg å være i
største laget for oss. Vi rakk faktisk ikke en gang opp til
dørhåndtaket!



IMG_0237.jpg

IMG_0283.jpg

IMG_0284.jpg

Over: litt fra det lokale dyrelivet ved flyplassen, ingen vet
hvor haren hopper? Vel.. denne hoppet i allefall innenfor rød
sone på AMS i det minste.




IMG_0234.jpg

IMG_0230.jpg

IMG_0232.jpg

Over: leiebilen vi tok ut på AMS, var en Opel Insignia med
bensinmotor: 1.6T med 180 hestekrefter (svært villige sådan!),
med 6-trinns manuellt gir. Har kjørt bilen med automat tidligere,
og det var helt klart en bedre opplevelse - synes personlig at
clutchen på nyere Opel-modeller er litt vel "hard".
 
IMG_0253.jpg

IMG_0240.jpg

IMG_0227.jpg

IMG_0229.jpg

IMG_0242.jpg

IMG_0245.jpg





IMG_0116.jpg

Over: siste bilde i denne serien på to deler, som viser et enkelt bilde
av hotellrommet; Novotel: Amsterdam Airport (4-stj.) som hadde bra og
komfortabelt rom, gratis busstransfer til/fra Amsterdam: Schipol, og
fin-fin frokost.





Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.
Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048),
og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for
posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen).


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
 
Meget bra ,likte best MD11 bildende :lol:Reiste med AMS-LIS for 10 år siden,med MD 11. 99,5 load facktor og flott service..
 
Dette ser da ut som var en skikkelig spottertur. Mye fint du har fått med deg. MD11 er vel min favoritt.
 
Totalt meget flotte serier Blackhawk med masse flotte bilder. Sikkert en opplevelse og være på terassen på flyplassen. Det som forundret meg litt,var at Norwegian har disse stygge setene med såkalt skinn/skai trekk. Trodde at de virkelig hadde slått til med stoffseter på disse nye flyene.
 
Mye blått som du sier, synes selv det er utfordrende med lyset der enkelte ganger ifht. å få blåfargen riktig. Ellers dukker det jo ofte opp en og annen godbit på AMS (som du har fanget) hvis man er tålmodig. Flott serie fra Amstedam.
 
Nydelige bilder. Liker spesielt at du legger ut litt info om historien til flyene. Hvor finner du dette?
 
Den eneste bilen man bruke til spotting rundt Schiphol er Insignia! Jeg tar med meg min hjemmefra - hver gang.
 
Fine bilder fra AMS dette! Hadde en spottertrip dit tidligere i år med leiebil, da med en Golf 2008 FSI, som sparka som FY. Alltid gøy å rekke flyene, hehe.
 
Her var det masse snacks i form at maskiner man sjeldent eller aldri ser her hjemme! :) Og kjempebra med litt historikk, det er alltid litt interessant.

Skulle jeg ønske meg noe, så var det at du neste gang hadde med deg et (enda) bedre kamera. Det kan hende Photobucket spiller oss et puss igjen, men jeg synes det mangler en del på skarpheten i bildene og mistenker at det kanskje skyldes kameraet som er benyttet. Men det kommer jo litt an på om man er ute etter å skape dokumentasjon eller kunst. ;)
 
Back
Top