Blackhawk
ScanFlyer Gold
Amsterdam: Schipol (AMS) Fly, bil, og spotting, Del 2 :
I denne delen finnes:
1) Resten av flybildene fra Amsterdam: Schipol
2) Smått og godt, litt dyreliv m.m.
3) Leiebilen (Opel Insignia, Bensinturbo)
For å repetere fra Del:1 :
Flybildene ble tatt på følgende steder:
1) Spotte-terrassen i tilknytning til selve terminalen.
2) Ved "Buitenveldertbaan" (27-09) ved McDonalds.
3) Ved "Kaagbaan" (06-24)
4) Ved "Polderbaan" (36L-18R)
Så er det bare å komme i gang:
Over: Cyprus Airways: A320-200, reg: "5B-DCK". Levert ny opprinnelig
til China Southern Airlines: sept. 2004, så kjøpt av nåværende selskap
pr: des. 2010. Maskinen er syv år gammel.
Over: Martinair: B767-300ER, reg: "PH-MCI". Levert ny til Martinair Holland
pr: nov. 1991, maskinen er så godt som 20 år gammel.
Over: Icelandair: B757-300, reg: "TF-FIX". Levert ny til selskapet: mars 2002,
maskinen er dermed 9.5 år gammel. Betydelig forskjell i lengde på -200 og
-300 modellene i B757-serien, ingen tvil om det.
Over: Arkefly: B767-300ER, reg: "PH-AHX". Nok en tidligere SAS-maskin, opprinnelig
levert ny til SAS Scandinavian Airlines: 9. juli 1990 som "LN-RCD" - var i SAS
frem til 9. januar 2003, hvor maskinen ble parkert og "lagret" i SAS-eie.
Så kjøpte Air Holland maskinen: 30. okt. 2003, Holland Exel tok over
pr. 4. feb. 2004 - inntil de opphørte å eksistere pr: 10. mai 2005. Så over
til ArkeFly samme måned, hvor maskinen fortsatt er - maskinen
er litt over 21 år gammel.
Over: Pegasus Airlines (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-AJP". Levert ny
til samme selskap: april 2011. Maskinen er ca. fire mnd. gammel.
Over: TAP Air Portugal: A321-200, reg: "CS-TJE". Levert ny til selskapet,
aug. 2000. Maskinen er 11 år gammel.
Over: Swiss: A320-200, reg: "HB-IJK". Levert ny til daværende Swissair: juni 1996,
så overført til Swiss (International Airlines) pr: 31. mars 2002. Maskinen
er litt over 15 år gammel.
Over: Lufthansa Italia: A319, reg: "D-AKNH". Opprinnelig levert ny
til Eurowings: mars 1998. Så over til Germanwings: okt. 2002, hvor den
ble inntil maskinen ble satt til lagring: nov. 2008. Så solgt til
Lufthansa Italia: mars 2009. Maskinen er 13.5 år gammel.
Over: hvem vet hva som egentlig skjedde, men en av dagene var det
først et småfly som kom svært nære - fløy flere runder rundt
kontrolltårnet. Og ikke lenge etter, kom jommen en enorm Chinook også -
legg merke til bena som "dingler" ut på baksiden. Der sitter to stk., og
har i allefall herlig panoramautsikt. Kanskje en ATC-kontroller som
fulgte bursdag, eller som gikk av med pensjon? Chinooken tok i allefall
fire-fem runder, og var heftig (både visuellt, og lydmessig) for oss
som stod på spotteterassen!
Over: Delta: med B767-300ER, reg: "N179DN". Levert ny til
Delta: april 1991, maskinen er ca. 20.5 år gammel.
Over: Cathay Pacific: B747-400, reg: "B-HOR". Levert ny
til Cathay: feb. 1990, maskinen er ca. 21.5 år gammel.
Etter min mening, en av de fargekombinasjonene som kler
en B747-400 aller best.
Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOD". Levert ny til KLM: april 2006,
maskinen er snart 5.5 år gammel.
Over: KLM: B777-200ER, reg: "PH-BQB". Levert ny til KLM: nov. 2003,
maskinen er snart åtte år gammel.
Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOB". Levert ny til KLM: sept. 2005,
maskinen er litt over seks år.
Over: KLM (Cargo): B747-400, reg: "PH-CKD". Opprinnelig levert til KLM:
jan. 2007, men direkte leaset til AirFrance rett etter levering (18mnd.).
Så til KLM, medio sept. 2008, maskinen er ca. 4.5 år.
Over: Emirates (SkyCargo): B747-400, reg: "N497MC". Levert ny opprinnelig
til China Airlines: juli 1999. Så over til Atlas Air: juli 2004 i kun
en mnd. Så til Emirates: aug. 2004, maskinen er litt over 12 år gammel.
I denne delen finnes:
1) Resten av flybildene fra Amsterdam: Schipol
2) Smått og godt, litt dyreliv m.m.
3) Leiebilen (Opel Insignia, Bensinturbo)
For å repetere fra Del:1 :
Flybildene ble tatt på følgende steder:
1) Spotte-terrassen i tilknytning til selve terminalen.
2) Ved "Buitenveldertbaan" (27-09) ved McDonalds.
3) Ved "Kaagbaan" (06-24)
4) Ved "Polderbaan" (36L-18R)
Så er det bare å komme i gang:

Over: Cyprus Airways: A320-200, reg: "5B-DCK". Levert ny opprinnelig
til China Southern Airlines: sept. 2004, så kjøpt av nåværende selskap
pr: des. 2010. Maskinen er syv år gammel.

Over: Martinair: B767-300ER, reg: "PH-MCI". Levert ny til Martinair Holland
pr: nov. 1991, maskinen er så godt som 20 år gammel.


Over: Icelandair: B757-300, reg: "TF-FIX". Levert ny til selskapet: mars 2002,
maskinen er dermed 9.5 år gammel. Betydelig forskjell i lengde på -200 og
-300 modellene i B757-serien, ingen tvil om det.

Over: Arkefly: B767-300ER, reg: "PH-AHX". Nok en tidligere SAS-maskin, opprinnelig
levert ny til SAS Scandinavian Airlines: 9. juli 1990 som "LN-RCD" - var i SAS
frem til 9. januar 2003, hvor maskinen ble parkert og "lagret" i SAS-eie.
Så kjøpte Air Holland maskinen: 30. okt. 2003, Holland Exel tok over
pr. 4. feb. 2004 - inntil de opphørte å eksistere pr: 10. mai 2005. Så over
til ArkeFly samme måned, hvor maskinen fortsatt er - maskinen
er litt over 21 år gammel.

Over: Pegasus Airlines (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-AJP". Levert ny
til samme selskap: april 2011. Maskinen er ca. fire mnd. gammel.

Over: TAP Air Portugal: A321-200, reg: "CS-TJE". Levert ny til selskapet,
aug. 2000. Maskinen er 11 år gammel.

Over: Swiss: A320-200, reg: "HB-IJK". Levert ny til daværende Swissair: juni 1996,
så overført til Swiss (International Airlines) pr: 31. mars 2002. Maskinen
er litt over 15 år gammel.

Over: Lufthansa Italia: A319, reg: "D-AKNH". Opprinnelig levert ny
til Eurowings: mars 1998. Så over til Germanwings: okt. 2002, hvor den
ble inntil maskinen ble satt til lagring: nov. 2008. Så solgt til
Lufthansa Italia: mars 2009. Maskinen er 13.5 år gammel.


Over: hvem vet hva som egentlig skjedde, men en av dagene var det
først et småfly som kom svært nære - fløy flere runder rundt
kontrolltårnet. Og ikke lenge etter, kom jommen en enorm Chinook også -
legg merke til bena som "dingler" ut på baksiden. Der sitter to stk., og
har i allefall herlig panoramautsikt. Kanskje en ATC-kontroller som
fulgte bursdag, eller som gikk av med pensjon? Chinooken tok i allefall
fire-fem runder, og var heftig (både visuellt, og lydmessig) for oss
som stod på spotteterassen!

Over: Delta: med B767-300ER, reg: "N179DN". Levert ny til
Delta: april 1991, maskinen er ca. 20.5 år gammel.


Over: Cathay Pacific: B747-400, reg: "B-HOR". Levert ny
til Cathay: feb. 1990, maskinen er ca. 21.5 år gammel.
Etter min mening, en av de fargekombinasjonene som kler
en B747-400 aller best.

Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOD". Levert ny til KLM: april 2006,
maskinen er snart 5.5 år gammel.

Over: KLM: B777-200ER, reg: "PH-BQB". Levert ny til KLM: nov. 2003,
maskinen er snart åtte år gammel.

Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOB". Levert ny til KLM: sept. 2005,
maskinen er litt over seks år.

Over: KLM (Cargo): B747-400, reg: "PH-CKD". Opprinnelig levert til KLM:
jan. 2007, men direkte leaset til AirFrance rett etter levering (18mnd.).
Så til KLM, medio sept. 2008, maskinen er ca. 4.5 år.

Over: Emirates (SkyCargo): B747-400, reg: "N497MC". Levert ny opprinnelig
til China Airlines: juli 1999. Så over til Atlas Air: juli 2004 i kun
en mnd. Så til Emirates: aug. 2004, maskinen er litt over 12 år gammel.