TG dobler til kapasiteten til OSL fra neste sommer

Jeg leste tidligere, før BKK-OSL ble startet, at TGs ruter til CPH og ARN hadde litt ulike kundesegmenter, CPH hadde en større andel bedriftskunder enn ARN som var litt mer i turistsegmentet. Hva er tilfellet på OSL?
På OSL er det en god miks. Hovedtyngden er norske turister, men det er også et betydelig innslag av forretningsreisende - både til Bangkok og videre fra Bangkok. I tillegg er det en del asiatiske turister som reiser andre veien. Oslo og Norge er blitt mye mer tilgjengelig for disse turistene.
Ifølge Reisevaneundersøkelsen 2009 var fordelingen slik:
Utgående turister: 62 %
Innkommende turister: 15 %
Utgående business: 18 %
Innkommende business: 5 %

Ifølge den samme reisevaneundersøkelsen var det hele 43 % som fløy videre fra Bangkok.

På OSL er det en god miks. Hovedtyngden er norske turister, men det er også et betydelig innslag av forretningsreisende - både til Bangkok og videre fra Bangkok. I tillegg er det en del asiatiske turister som reiser andre veien. Oslo og Norge er blitt mye mer tilgjengelig for disse turistene.
Ifølge Reisevaneundersøkelsen 2009 var fordelingen slik:
Utgående turister: 62 %
Innkommende turister: 15 %
Utgående business: 18 %
Innkommende business: 5 %

Ifølge den samme reisevaneundersøkelsen var det hele 43 % som fløy videre fra Bangkok.

Bedriftskunder som betaler for Biz billetter er jo de kundene flyselskapene hovedsakelig vil kapre. Norge (og skandinavia forøvrig) er jo uansett ett interessant marked da det er en rimelig høy andel privatpersoner som punger ut for biz billetter på ferieturen sin i her i forhold til andre steder i verden. OSL-BKK er jo ett alternativ for mange som skal til andre byer i Asia, HKG, KUL, SIN for å nevne noen + Aussie og NZ. Det er jo ikke bare reisende med BKK som final destination, BKK er ett godt alternativ for mange framfor en europeisk hub.

Jeg kan ihvertfall bekrefte at flyet fra BKK-OSL sist natt var smekkfullt. Var selv med og så ingen ledige seter i turist i natt.

Ellers synes jeg både Thai servicen og flyet (B772) var bra :)

Vet det er mange som reiser fra Singapore til Oslo via Bangkok, da en slipper den slitsomme mellomlandingen i europa på morgenen. Var stappfullt i forrige uke sist jeg kom med TG954. Det var for øvrig en meget flott flytur, behagelige seter, stor skjerm med mye underholdning og utmerket service (satt på Business). Anbefales!

w

Informasjonen kommer fra samtaler med Thai. Det er ikke offisielt, men jeg tror dem når de sier at de har øremerket en 777-300 for Oslo-ruten.

Må vel 2 stk for å holde denne daglig, men den slynges vel på en annen rute ved ankomst BKK, og tilbake igjen dagen etter, regner med de har kontroll på dette...

Jeg reiste OSL-BKK torsdag, var egentlig overrasket over at det var 10-12 ledige seter i biz (av 30), men selvsagt deilig å ha en toseter for meg selv.

Deilig med 1. klassesete videre fra Bangkok også, synd det bare var 1-timesflight til Chiang Mai.

Hva er definisjonen på de 43% som skulle videre fra BKK i den reisevaneundersøkelsen - gjelder det innenlandsdestinasjoner i Thailand også?

Jeg reiste OSL-BKK torsdag, var egentlig overrasket over at det var 10-12 ledige seter i biz (av 30), men selvsagt deilig å ha en toseter for meg selv.

Deilig med 1. klassesete videre fra Bangkok også, synd det bare var 1-timesflight til Chiang Mai.

Hva er definisjonen på de 43% som skulle videre fra BKK i den reisevaneundersøkelsen - gjelder det innenlandsdestinasjoner i Thailand også?

Ja, det er alle som bytter fly i Bangkok.

Ser dessverre ut til at Thai reduserer frekvensen på OSL fra sommerprogrammet til 5x ukentlig. Tir/tor utgår. Alle flyvninger vil bli fløyet med 772ER. Kilde: amadeus.

Last edited:
Ser dessverre ut til at Thai reduserer frekvensen på OSL fra sommerprogrammet til 5x ukentlig. Tir/tor utgår. Alle flyvninger vil bli fløyet med 772ER. Kilde: amadeus.

Egentlig ikke så rart, da det er mindre volum av pax som skal til Thailand på sommeren enn på vinteren.

Det er også synd at A345 forsvinner fra OSL, men økonomisk sett så var det nok et smart valg av Thai.

Last edited:
Det viser bare at der ofte sker justeringer i forhold til det som indledningsvis bliver loaded i GDS og sat til salg - desværre har OSL jo været "hårdt" ramt af dette for den kommende S11 schedule, men sådan går det nogle gange.

Det er dog ikke unikt for OSL. Aeroflot planlagde inden jul at udvide til 2x daglig på CPH-MOW, men dette er nu droppet og i stedet benyttes kapaciteten i stedet til at udvide ARN-MOW til 2x daglig.

desværre har OSL jo været "hårdt" ramt af dette for den kommende S11 schedule, men sådan går det nogle gange.

.

Tjaa .. en 36% kapasitetsøkning er jo bra det, selv om et par frekvenser blir borte. Og de dagene man ikke flyr, kan man likevel selge via ARN eller CPH.

Tjaa .. en 36% kapasitetsøkning er jo bra det, selv om et par frekvenser blir borte. Og de dagene man ikke flyr, kan man likevel selge via ARN eller CPH.

Nu mente jeg udelukkende en sammenligning af hvad der oprindelig blev loaded for S11 i forhold til hvad der rent faktisk flyves i S11 - og at der ofte sker justeringer i dette. For TG på OSL er der tale om en reduktion på 30% isoleret set for S11 i forhold til oprindelige plan, men naturligvis stadig en 36% stigning i forhold til S10 - hvilket naturligvis er positivt...!

Noen som vet om 777-300ER skal settes inn på OSL i nærmeste fremtid?
Mener å huske at jeg har lest det et sted ..

Noen som vet om 777-300ER skal settes inn på OSL i nærmeste fremtid?
Mener å huske at jeg har lest det et sted ..

Ja. På forrige side .... ;)

Men den første leveres ikke før neste høst så 'nærmeste fremtid' er i tifelel et relativt begrep ..

Back