TG dobler til kapasiteten til OSL fra neste sommer

Egentlig ikke. Det var 345 og 346 jeg tenkte på. Beklager at jeg ikke utdypet dette.

346 tar i alle fall mest. Når det gjelder 345 er jeg litt usikker. Antar at man kan ta med seg mer tonnasje med en 345 enn 772ER på akkurat denne ruta, men at 772ER kan ta mer volum enn 345.
Vil tro at 345 maxer ut på MLW før MTOW, men på 772ER er det omvendt.
 
346 tar i alle fall mest. Når det gjelder 345 er jeg litt usikker. Antar at man kan ta med seg mer tonnasje med en 345 enn 772ER på akkurat denne ruta, men at 772ER kan ta mer volum enn 345.
Vil tro at 345 maxer ut på MLW før MTOW, men på 772ER er det omvendt.

Takk for info. Så 772 på Oslo-ruta betyr altså både en økning på pax- og cargo-kapasiteten.
 
Her er litt mere konkret hvor mye ZFW kan være på 777-200 og 200ER for at dem skal kunne fly BKK-OSL.

PAYLOAD/RANGE FOR 0.84 MACH CRUISE
MODEL 777-200 (BASELINE AIRPLANE)


Fuelkapasitet:117300liter.
Med en max ZFW på 190500kg kan en B772 nå ca 3300nm

Max zfw for å kunne fly BKK-OSL er ca 160000kg. Med denne vekta skal den kunne fly 5500nm.

Ved en zfw på 145000 vil denne kunne fly ca 7000nm.

PAYLOAD/RANGE FOR 0.84 MACH CRUISE
MODEL 777-200 (HIGH GROSS WEIGHT AIRPLANE)


Fuelkapasitet:171100liter
For denne utgaven kan en B777-200ER fly ca 5800nm om man har lastet til max zfw som er 190000kg.

Får å kunne fly max range på denne utgaven må ikke zfw overstige ca 130000kg, og da når man omlag 9500nm.

For begge eksemplene gjelder følgende forutsetninger.
Standar day, zero wind
0.84mac, step cruise
Typical misson rules
Normal power extraction and air conditioning bleed
Consult using airline for spesefic operating procedure and oew to facility design

Kilde: http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/7772sec3.pdf
 
Last edited:
Her er litt mere konkret hvor mye ZFW kan være på 777-200 og 200ER for at dem skal kunne fly BKK-OSL.

PAYLOAD/RANGE FOR 0.84 MACH CRUISE
MODEL 777-200 (BASELINE AIRPLANE)


Fuelkapasitet:117300liter.
Med en max ZFW på 190500kg kan en B772 nå ca 3300nm

Max zfw for å kunne fly BKK-OSL er ca 160000kg. Med denne vekta skal den kunne fly 5500nm.

Ved en zfw på 145000 vil denne kunne fly ca 7000nm.

Tror vi må se på litt mer realistiske tall enn dette. Tar man vindforhold i betraktning, så bør rekkevidden over 5000NM. Ved 5000NM er ZFW nede på 170t i beste fall, dvs ca 25t payload (250 passasjerer og null cargo).
ZFW på 145t som du nevner, betyr 0 i payload.
AMS-IAD er nok blandt de lengste rutene der 777-200 blir brukt, og den er 3360NM.

Får å kunne fly max range på denne utgaven må ikke zfw overstige ca 130000kg, og da når man omlag 9500nm.

Det er helt urealistisk, og heller ikke så veldig viktig, siden typisk OEW ligger på rundt 145t.


Vi er langt ute på viddene nå, og dette hører ikke hjemme under denne tråden.
 
For min del kan vi sette punktum i denne delen av debatten nå. Vi har vel fått konstatert at 772LR er gunstigere for OSL-ruta når det gjelder Cargo-delen.

Flott at TG øker kapasiteten på OSL-BKK. 772ER er uten tvil en enormt vakker fugl!
 
Last edited:
747-400 har flere seter, og veldig mange i M-klasse. Den har også første klasse, som de får solgt minimalt av på en rute til OSL.

Men 744-konfigen som går på CPH/ARN vil passe bra med PE og C.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tror imidlertid ikke man skal gjøre seg noen forhåpning om 773ER på regulær basis før Thai får sine neste 8 levert. Så ikke leveringsdato i pressemeldingen ...

Leveringsdato er August 2012 til Oktober 2013

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=74018

Nå vet man aldri hva fremtiden bringer og planer er blitt forandret før, men disse 8 skal i første omgang bli brukt til å erstatte de 777-300ER maskinene på lease fra Jet og de aller eldste 747-400.
 
772ER kan ta mer cargo enn 343, hvis det var de flytypene du siktet til.





Thai har ikke 332, så det er uansett ikke aktuelt.



777-200ER i Thai sin config er ideell for ruta. Mange seter totalt, og mange seter i M-klasse. Den vil gi mye mer netto fortjeneste enn både 345 og 346.
747-400 har flere seter, og veldig mange i M-klasse. Den har også første klasse, som de får solgt minimalt av på en rute til OSL.

772 tar ca 20 tonn cargo, 345 ca 23 tonn OSL-BKK.
 
Thai er så fornøyde med Oslo-ruta at de planlegger å sette inn en 777-300 som de har bestilt.
 
Thai er så fornøyde med Oslo-ruta at de planlegger å sette inn en 777-300 som de har bestilt.

Interessant. Noen som vet noe om hvilken konfig de har tenkt å ha i sine 77W?
Kanskje noe ala QR sine? http://www.seatguru.com/airlines/Qatar_Airways/Qatar_Airways_Boeing_777-300ER.php

Eller 3-klasse som Jet Airways sine?
http://www.seatguru.com/airlines/Jet_Airways/Jet_Airways_Boeing_777-300ER.php

Til Skandinavia burde jo KLM-varianten være den perfekte:p 425 seter:up:
http://www.seatguru.com/airlines/KLM/KLM_Boeing_777-300ER.php
 
Jeg leste tidligere, før BKK-OSL ble startet, at TGs ruter til CPH og ARN hadde litt ulike kundesegmenter, CPH hadde en større andel bedriftskunder enn ARN som var litt mer i turistsegmentet. Hva er tilfellet på OSL?
 
synd 345 ikke skal fly osl noe mer :-( mer komfort på økonomi har jeg vel tilgode å oppleve.. :rolleyes:
 
Back
Top