Herregud, dette minner om en diskusjon mellom katholiker og evangeler om hvem er den bedre krist... Bare noen ting som jeg vil gjerne sette inn i denne diskusjon.
Uten at man kjenner 'typical route profile' blir denne diskusjon litt håpløs.
Man må også erkjenne at man ikke kan snakke per se om A320 eller 737NG/800er. Bare en liten eksempel. LH har mange A320. D-AIPA er den første og D-AIZB en av de siste. Det ligger en ekstremt stor forskjell i performance mellom disse to. Samme ting gjelder for LN-DYD og LN-NON dersom man vil ta noen 737-800. Hjemmeligheten er er Performance Factor...
Til slutt. En fly skulle alltid vurderes som totalpakke for en selskap. Ergo, dersom en selskap A tjener med en visst flytype mere penger enn med flytype B, så er vel A den bedre egnet fly til dette selskap.
Du kan fly med en 737-800WL fulllasted VIE-DXB. Dette klarer du ikke med en A320. Så dersom du skal fly disse ruter med en Narrowbody, så blir valget enkelt. På samme vis kan man vise at en A320 er overlegen på korte hopp, dersom man ikke bruke fulle rekkeviden i det heile tatt.
Hvor eksakt dette ser ut, vet hver selskap selv og ingen kjøper en fly som limitterer den rutenett man har per idag. Og her kommer traffikerte flyplasser og Take-off performance etc i spillet.
Å argumentere med SFC eller noe er litt håpløs fordi dersom du ikke kjenner de eksakte trust-ratings, så har du ingen eksakt grunnlag å argumentere. Og, dette er en forsvinnende liten del av bildet. Det V2500 sparer mister man direkte ved pylon pga av darlig aerodynamikken... Derfor, alltid kikk pa fullstendig bilde!!!
Hver system, Airbus og Boeing, har sine fordeler og svakheter. De som jobber med dem daglig vet eksakt hva jeg snakker om. Da kan man går så dypt i detaljer som man vil, man vil finne det mange steder.