• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Maks 400km flighter fra Rio Santos Dumont

Someone

Moderator
Medlem
Myndighetene i Brasil vil fra januar 2024 innføre kraftige begrensninger fra Rio Santos Dumont (SDU), som et mål om å overføre mest mulig trafikk til Rio Galeão (GIG) som på langt når opererer nær kapasitet.

En 400km maks grense og kun flyvninger til Sao Paulo Congonhad (CGH), Vitoria og Pampulha. Sistnevnte en flyplass i Belo Horizonte som vel knapt nok har trafikk i dag. Det blir heller ikke mulig fly til Sao Paulo Guarulhos (GRU), som således ikke da kan "stjele" internasjonal transfertrafikk fra Santos Dumont og Rio

https://www.aeroflap.com.br/en/bras...flights-to-santos-dumont-after-new-ordinance/


As of January 2024, Santos Dumont Airport in Rio de Janeiro will have limitations on its operations and will lose direct flights to important cities such as Brasília and Belo Horizonte (CNF). The new ordinance was signed this Thursday (10th) by the Minister of Ports and Airports, Márcio França.

Det er da ganske mye trafikk som må flyttes til GIG. Rio får et ganske mye dårligere innenriks tilbud da det er endel lenger å komme seg til GIG i stedet for SDU.

Ellers er jo dette litt mer uvanlig hva man er vant til her i Europa, hvor det heller ønskes settes begrensninger på korte flyvninger.
 
Jeg hadde forresten trodd at GIG faktisk var en stor flyplass, men i 2022 var den kun den 10. største i Brasil i antall passasjerer. Og med sine 5.8 milioner lå den 0.1 million under BGO
 
GIG har ikke vært godt forvaltet i mange år, og man står lenge i kø for å komme seg ut til flyplassen. Galeão har tapt både innenrikstrafikk til naboen SDU og internasjonal trafikk i forhold til GRU i Sao Paulo. Dette kan være et grep for å prøve å styrke flyplassen. Så får vi se om det virker... Det er i alle fall lagt store begrensninger på flygninger til/fra SDU med dette vedtaket.
 
Last edited:
Kan fort hende at folk som skal til Rio heller velger å fly til Sao Paulo og deretter til SDU, i stedet for å fly direkte til GIG.

Men det løser vel bare innenriks, da det slik jeg forstår ikke vil være mulig fly SDU-GRU?
 
Ja, det virker som et strengt vedtak så det kan hende de oppnår den tiltenkte effekten. Har reist en del via GIG opp gjennom årene og flyplassen er OK, men jeg synes GRU og SDU er bedre. Og turen ut til flyplassen er treg, havner man i rushtrafikken så går det i sneglefart.
 
Back
Top