Jeg har veldig lyst til å svare...
Lufttaksing (air-taxiing): Manøvrering med et helikopter/VTOL over bakken på en flyplass, normalt under påvirkning av bakkeeffekten, og med en bakkehastighet som vanligvis er mindre enn 20 KT.
Anm. 1: Med VTOL forstås et luftfartøy med egenskaper som setter det i stand til å ta av og landevertikalt.
God jul!
Anm. 2: Høyden som lufttaksing utføres i kan variere, og enkelte helikoptre kan ha behov for at dette skjer høyere enn 25 FT over bakken for å redusere virkninger av bakkeeffekten, eller for å oppnå nødvendig klaring for underhengende last.
Selv "taxer" jeg flymaskiner men om det er et godkjent ord av språkrådet vet jeg ikke! I grunden enig i det du sier men det klinger alikevel litt merkelig "å seile" motorbåt.
Lykke til
Da gjentar jeg innlegget fra tidligere uten hvit skrift, thihi
Mange sier likevel hovertaxing
...og da hadde vi enda en gang bevist for omverden at vi er en gjeng nerder!
Smak på disse to setningene:
- Kjøre over fjellet til Vestlandet
- Fly over fjellet til Vestlandet
Er det noen forskjell?
Ja, rundt 7 timer hvis en starter i hovedstaden
På lik linje er det forskjell mellom å
- kjøre ned November til Alpha 1
- takse ned November til Alpha 1
Førstnevnte kan være et kjøretøy som skal inspisere rullebanen for FOD, men det er ingen tvil at sistnevte fartøy har vinger og skal komme i posisjon til å ta av fra rullebane 01L (hvis disse bevegelsene foretas på OSL/EMGM).
Jeg har veldig lyst til å svare...
Lufttaksing (air-taxiing): Manøvrering med et helikopter/VTOL over bakken på en flyplass, normalt under påvirkning av bakkeeffekten, og med en bakkehastighet som vanligvis er mindre enn 20 KT.
Anm. 1: Med VTOL forstås et luftfartøy med egenskaper som setter det i stand til å ta av og landevertikalt.
God jul!
Anm. 2: Høyden som lufttaksing utføres i kan variere, og enkelte helikoptre kan ha behov for at dette skjer høyere enn 25 FT over bakken for å redusere virkninger av bakkeeffekten, eller for å oppnå nødvendig klaring for underhengende last.
La oss håpe du ikke er journalist eller på annen måte er i stand til å spre dine vrangforestillinger over det ganske land![]()
Jeg mener fortsatt at et fly kan kjøre av rullebanen eller taksebanen![]()
Et fly TAXER til eller fra sin avgangsposisjon, og det RULLER fra thrust levers er satt til take-off og til det er i luften, og fra det har hjulene på bakken og kommer ned i TAXI speed (=ihvertfall ikke over 60 kt=)... Deretter TAXER det igjen...
Inn til gaten....
Trur eg...!
God jul!
K
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.