Taxer eller kjører fly?

Re: Taxer eller kjører fly?

Da gjentar jeg innlegget fra tidligere uten hvit skrift, thihi

Jeg har veldig lyst til å svare...
Lufttaksing (air-taxiing): Manøvrering med et helikopter/VTOL over bakken på en flyplass, normalt under påvirkning av bakkeeffekten, og med en bakkehastighet som vanligvis er mindre enn 20 KT.
Anm. 1: Med VTOL forstås et luftfartøy med egenskaper som setter det i stand til å ta av og landevertikalt.

God jul!
Anm. 2: Høyden som lufttaksing utføres i kan variere, og enkelte helikoptre kan ha behov for at dette skjer høyere enn 25 FT over bakken for å redusere virkninger av bakkeeffekten, eller for å oppnå nødvendig klaring for underhengende last.

Mange sier likevel hovertaxing

Selv "taxer" jeg flymaskiner men om det er et godkjent ord av språkrådet vet jeg ikke! I grunden enig i det du sier men det klinger alikevel litt merkelig "å seile" motorbåt.

Lykke til

Litt voksenopplæring ; de fleste sjøfolk bruker begreper som " jeg seilte ute med.." eller jeg seilte i utenriks..." eller "jeg seilte med Norse Mountain i utenriks på østen.." etc. etc.
Svært vanlig for yrkesaktive sjøfolk å bruke begrepet "seile" om motordrevne fartøy.
Min far var chief eng. i utenriksflåten hele sin yrkeskarriere der en hel generasjon bruker dette uttrykket.
Titusner av sjøfolk har ikke funnet det bemerkelsesverdig å bruke begrepet "seile" om motordrevne fartøy.
Hva som brukes av uttrykk for å bevege fly på bakken er mer rettet mot og av de som utgjør yrkesgruppen , altså flygerne. Det er den sjargongen som faller det mest naturlig for hver især.
Tror ikke de er så opptatt av hva som er normalt eller hva språkrådet og andre supperåd måtte mene.

I "mitt" fly står det at flyet takser ved flere anledninger. I innledningen til manualen står det at manualen tar en positiv approach - det vil si at den forklarer alt hva du KAN gjøre med flyet. Med andre ord - siden ordet kjøre ikke står nevnt så kan ikke fly kjøre. I følge Cessna...

Reagerer ofte på at folk spør hvordan det er å "kjøre" fly når de får vite at jeg er pilot. Aner ikke, svarer jeg, må være som å seile med toget!
På bakken takser jeg, i luften flyr jeg. Og, som OJB skriver, alle båter seiler.

Smak på disse to setningene:
- Kjøre over fjellet til Vestlandet
- Fly over fjellet til Vestlandet
Er det noen forskjell?
Ja, rundt 7 timer hvis en starter i hovedstaden

På lik linje er det forskjell mellom å
- kjøre ned November til Alpha 1
- takse ned November til Alpha 1
Førstnevnte kan være et kjøretøy som skal inspisere rullebanen for FOD, men det er ingen tvil at sistnevte fartøy har vinger og skal komme i posisjon til å ta av fra rullebane 01L (hvis disse bevegelsene foretas på OSL/EMGM).

Smak på disse to setningene:
- Kjøre over fjellet til Vestlandet
- Fly over fjellet til Vestlandet
Er det noen forskjell?
Ja, rundt 7 timer hvis en starter i hovedstaden

På lik linje er det forskjell mellom å
- kjøre ned November til Alpha 1
- takse ned November til Alpha 1
Førstnevnte kan være et kjøretøy som skal inspisere rullebanen for FOD, men det er ingen tvil at sistnevte fartøy har vinger og skal komme i posisjon til å ta av fra rullebane 01L (hvis disse bevegelsene foretas på OSL/EMGM).

Det kommer vel litt an på HVOR på Vestlandet du vil? ;) Og hva hvis du kjører veldig fort, er det da som noen ville ha sagt, f.eks. han kom lavtflygende :p

Jeg har veldig lyst til å svare...
Lufttaksing (air-taxiing): Manøvrering med et helikopter/VTOL over bakken på en flyplass, normalt under påvirkning av bakkeeffekten, og med en bakkehastighet som vanligvis er mindre enn 20 KT.
Anm. 1: Med VTOL forstås et luftfartøy med egenskaper som setter det i stand til å ta av og landevertikalt.

God jul!
Anm. 2: Høyden som lufttaksing utføres i kan variere, og enkelte helikoptre kan ha behov for at dette skjer høyere enn 25 FT over bakken for å redusere virkninger av bakkeeffekten, eller for å oppnå nødvendig klaring for underhengende last.

......og god bedring! :)

Måtte bare kverulere litt.... :p

Sidespor, men jeg kom til å tenke på at enkelte få sier at de skal "kjøre ut på maskina" når de egentlig mener å printe ett eller annet fra PCen...

La oss håpe du ikke er journalist eller på annen måte er i stand til å spre dine vrangforestillinger over det ganske land;)

Du skulle bare visst ;)

Men etter å sett bilder av CO1404 så verken fløy den eller takset av banen. Men kan vel kasnkje omtales som ukontrollert taksing.

Som sagt/skrevet er det ikke taksing når man farer nedover rullebanen før avgang og etter landing, hva det er vet jeg ikke.. så det blir feil å si at de takset av rullebanen og ut i periferien i stor hastighet etter landing.....

Riktig?
"Flyet forsvant ut av rullebanen i landingen"

Last edited:

Jeg mener fortsatt at et fly kan kjøre av rullebanen eller taksebanen :)

Kjøre av banen: dagligtale som brukes av en del, utledet av begrepet "utforkjøring" og brukes av piloter i dagligtale for å beskrive at flyet har vært ute av kontroll og forlot "prepared surface". "Gikk av banen": også dagligtale for det samme begrepet, uten at man indikerer at flyet har fått sko istedetfor hjul. US/UK: Went off the runway/departed prepared surface.

Skli av banen: det samme, men mer spesifisert i retning uventet glatt underlag/uventet mindre friksjon mellom dekk og underlag som årsak.

Blåste av banen: også det samme, men spesifisert mer i retning av at sidevind var årsaken.

Taxet av banen: indikerer at flyet takser under kontroll, men forlot banen, f eks ved at det feilberegnet en svingradius, det var feil eller villedende banemarkering e.l.

Flyr: i luften.
Takser: på bakken, men ikke under avgang eller landing.
Under landing = under landing/under oppbremsing/under utrulling/under sving inn på taksebanen.
Under avgang = under avgang/under take-off.

Et fly TAXER til eller fra sin avgangsposisjon, og det RULLER fra thrust levers er satt til take-off og til det er i luften, og fra det har hjulene på bakken og kommer ned i TAXI speed (=ihvertfall ikke over 60 kt=)... Deretter TAXER det igjen... Inn til gaten....

Trur eg...!

God jul!

K

Et fly TAXER til eller fra sin avgangsposisjon, og det RULLER fra thrust levers er satt til take-off og til det er i luften, og fra det har hjulene på bakken og kommer ned i TAXI speed (=ihvertfall ikke over 60 kt=)... Deretter TAXER det igjen...

Inn til gaten....

Trur eg...!

God jul!

K

kremt.... Inn til stand, evt utgang

Hva med parkering eller stopp! Jumper G5 og KapteinKrok har forklart dette veldig fint!

Back