• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tallene for April?

Nogen der har nogle ca. tal på pax, kun på oversøiske destinationer fra CPH og ARN.
Må sige jeg er rimelige imponeret af de norske tal. Håber året 2007 bliver året hvor der kommer gang i den oversøiske trafik fra OSL.

Originally posted by Bll spotter

Nogen der har nogle ca. tal på pax, kun på oversøiske destinationer fra CPH og ARL.
Må sige jeg er rimelige imponeret af de norske tal. Håber året 2007 bliver året hvor der kommer gang i den oversøiske trafik fra OSL.
Kan vel maks håpe på BKK i tilegg til EWR og Pakistan..

Hvorfor endte OSL under ARN i April? Har ikke OSL vært større de tre første mnd i år?
Er det noe spesiellt med ARN i April?

Originally posted by ENGM RAMP

Tallene for April er liiike rundt hjørnet :) og er overraskende ;)

Vad var det för överraskande med OSL siffror?? Köpenhamn hade ju problem med strejk och färre transit och på Arlanda går ju inrikes fortsatt bakåt

Neida, ikke så overraskende i grunn, men kanskje mere overraskende at økningen fortsatt ligger, for N'te måned på rad på rundt 10 % - men ellers ikke sååå overraskende

Originally posted by seatsniffer

Hvorfor endte OSL under ARN i April? Har ikke OSL vært større de tre første mnd i år?
Er det noe spesiellt med ARN i April?

I fjor lå ARN godt forran Osl i vinter månedene mens Osl beit begynte å bite skikkelig ifra seg fra sommermånedene og spesielt høst månedene. At Osl nå faktisk ligger forran ARN (dog såvidt) etter vinter månedene er bare en indikasjon på at avstanden kommer til å bli betydelig når månedsperiodene der Osl er større, setter inn.

Året som helhet vil se slik ut med utganspunkt i om vekstraten så langt i år holder seg ut året. personlig tror jeg Osl kommer til å øke litt mer enn 9,3%. De beste månedene er fortsatt i vente.

2007 Osl 19,34 mill med en vekst på 9,3 %
2007 Arn 17.90 mil med en vekst på 2,3%

Originally posted by amatør

Originally posted by Bll spotter

Nogen der har nogle ca. tal på pax, kun på oversøiske destinationer fra CPH og ARL.
Kan vel maks håpe på BKK i tilegg til EWR og Pakistan..

Å nei, huff og huff. Hvordan kan du si noe slik. Nei glem nå ikke at det er nesten ingen som flyr busniess fra Osl, pluss at nordmannen nesten utelukket får billettene hivd etter seg, så hit kommer det ingen. Vi er i en så total særstilling når det gjelder reisemønsder her i Norge at vi tydelig vis er like attraktive som Vilnius når det gjelder langruter.... Nei vi får heller være glade i det hele tatt for at noen gidder å fly hit!:cry:

Originally posted by MartinL
personlig tror jeg Osl kommer til å øke litt mer enn 9,3%. De beste månedene er fortsatt i vente.

Jag trodde ju att tillväxten på OSL skulle mattas av märkbart under 2007 - hittills har jag haft fel. Men tippar ändå att från sommaren och framåt dämpas ökningen och blir mer måttlig. Var inte Avinors prognos för OSL en tillväxt på typ 2-4 procent (eller liknande)? Även om siffrorna verkar grovt underskattade, så brukar ändå såna här prognoser på längre sikt pricka rätt väl.

På tide kanskje med en oppsummmering:

Passasjervekst fra samme periode i fjor
CPH +163 392 passasjerer
ARN + 67 386 passasjerer
OSL + 472 602 passasjerer

Prognose for 2007 årstallene:
CPH 21,4 millioner passasjerer (+550 000 passasjerer)
ARN 17,6 millioner passasjerer (+220 000 passasjerer)
OSL 19,3 millioner passasjerer (+1,6 millioner passasjerer)

Både CPH og ARN har omtrent halvert veksten sin til nå i år i forhold til hele fjorårets vekst.
For OSL har veksten blitt redusert med 17% til nå i år i forhold til hele fjoråret.

Hvis dagens vekst vil forsette, så krysser passasjertallet for OSL og CPH hverandre på høsten 2009 - og tallet vil da være på 22,3 millioner passasjerer.

Regner med at dette er dårlige nyheter for ENGM RAMP ;)

Originally posted by LN-KGL

På tide kanskje med en oppsummmering:

Passasjervekst fra samme periode i fjor
CPH +163 392 passasjerer
ARN + 67 386 passasjerer
OSL + 472 602 passasjerer

Prognose for 2007 årstallene:
CPH 21,4 millioner passasjerer (+550 000 passasjerer)
ARN 17,6 millioner passasjerer (+220 000 passasjerer)
OSL 19,3 millioner passasjerer (+1,6 millioner passasjerer)

Både CPH og ARN har omtrent halvert veksten sin til nå i år i forhold til hele fjorårets vekst.
For OSL har veksten blitt redusert med 17% til nå i år i forhold til hele fjoråret.

Hvis dagens vekst vil forsette, så krysser passasjertallet for OSL og CPH hverandre på høsten 2009 - og tallet vil da være på 22,3 millioner passasjerer.

Regner med at dette er dårlige nyheter for ENGM RAMP ;)
Det er vel "dårlige" nyheter for alle oss som skal ut å fly før 2012.:D :cool2 :laola

Her om dagen så jeg i en gammel bok som jeg har 'Major Airports of the World' fra 80-tallet.

Her er noen passasjertall fra 1981:
1. København - Kastrup 8.1 millioner
2. Stockholm - Arlanda 6.2 millioner
3. Oslo - Fornebu 4.1 millioner

Dette viser ganske klart hvor mye større Kastrup en gang var enn både Arlanda og Fornebu. Gardermoen hadde vel på denne tiden ca 500.000 passasjerer (charter + Amerika).

Til sammenligning hadde Frankfurt 17 millioner og Heathrow i underkant av 30 millioner så vidt jeg husker.

Back