• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tallene for April?

MartinL

ScanFlyer Dusty
Er noen av tallene for april slupped ved de to store (CPH og OSL) og den ene lille (ARN) ? ;)

Så etter dem senest i går, får dem vel først på mandag tenker jeg.

My guess:
OSL +10,6%
CPH +4,5%
ARN +2,8%

hmmm, jeg vet ikke om jeg tar helt feil, men jeg synes jeg ser så INN I GAMPER***A masse passasjerer på flyene om dagen, så jeg er nesten villig til å tippe litt mere en 10 % og jeg, men som sagt, er mulig jeg tar feil

Gardermoen oversvømmes med passasjerer og køene på innsjekk strekker seg lengre og lengre. Må bli et kanonår for OSL og flyselskapene!!!

LFV redovisade siffrorna för April idag:

Flygtrafiken på ARN växte med mäktiga 0,8 procent under föregående månad. Totalt reste 1 463 806 passagerare genom flygplatsen. Utrikestrafiken växte med 3,3 procent. Inrikesflyget sjönk med 4,9 procent. ARN fortsätter tappa resenärer till framförallt BMA, men också tåget...

Sorry ARN, men det var døds støtet for å kunne klare å spurte inn mot plassen som nr to i norden dette året. For jeg er skråsikker på at tallene for OSL er saftige som argentinsk bif!

Og om jeg har rett har CPH all grunn til å skjelve! Selv om våre danske venner ikke akkurat viser det;)

Originally posted by MartinL

Og om jeg har rett har CPH all grunn til å skjelve! Selv om våre danske venner ikke akkurat viser det;)

CPH tallene kommer i morgen - og hvorfor har CPH grund til at skelve? Det er klart at en SAS strejke på 3 døgn påvirker tallene i negativ retning, men det er trods alt en hændelse som CPH ikke har nogen indflydelse på.

Sorry ARN, men det var døds støtet for å kunne klare å spurte inn mot plassen som nr to i norden dette året.

För rättvisans skull ska jag i fortsättningen räkna ARN+BMA när jämförelser med OSL görs. Dom två tillsammans är fortfarande större än den norska huvudflygplatsen. :twink

Originally posted by PP

Det er klart at en SAS strejke på 3 døgn påvirker tallene i negativ retning, men det er trods alt en hændelse som CPH ikke har nogen indflydelse på.

Hmm, men så är det väl med väldigt mycket? Att fler väljer att flyga inrikes från BMA är ju något som också är utanför ARN kontroll. Hur en flygplats presterar beror i flesta fall på omvärldsfaktorer och lite på flygplatsen själv.

Originally posted by PP

CPH tallene kommer i morgen - og hvorfor har CPH grund til at skelve? Det er klart at en SAS strejke på 3 døgn påvirker tallene i negativ retning, men det er trods alt en hændelse som CPH ikke har nogen indflydelse på.

Nja, jeg refererte ikke til den hendelsen. det synes jeg er å sparke litt under beltet.
Jeg mente med året som helhet om du leser hele innlegget! Dessuten var det humoristisk ment, men å kødde med CPH er vel å gå få langt , eller;)

Originally posted by jikswoboB

Sorry ARN, men det var døds støtet for å kunne klare å spurte inn mot plassen som nr to i norden dette året.

För rättvisans skull ska jag i fortsättningen räkna ARN+BMA när jämförelser med OSL görs. Dom två tillsammans är fortfarande större än den norska huvudflygplatsen. :twink

Nå synes jeg det er en særdeles dårlig sammenligning å dra inn flere flyplasser for å danne seg et bilde av tall. CPH regner jo ikke med Malmø, og skulle vi så fortsette med å dra inn andre alternativer for PAX ville det ikke være reallistisk. Hva med Colorline som tar mye tysklandspax? Lavprisbussene? Siljaline til Helsinki?

Bromma 2006 1 634 310
Arlanda 2006 17 539 390

Totalt: 19 173 700

OSL 2006 17 672 179
Torp 2006 1 300 762

Totalt: 18 972 941

Og med årets vekst på Osl ber jeg dere nyte forspranget så lenge det varer:) dessuten vil Osl om veksten fortsetter allene være større enn både ARN og Bromma tilsammen!
Med 11% vekst i år vil Osl ha 19 468 722 reisende!

God kamp!

Originally posted by PP

Nja, jeg refererte ikke til den hendelsen. det synes jeg er å sparke litt under beltet.
Jeg mente med året som helhet om du leser hele innlegget! Dessuten var det humoristisk ment, men å kødde med CPH er vel å gå få langt , eller;)

Du har vist ikke fulgt med i tallene for de første måneder i 2007 - men den dag en dansk provinslufthavn som Oslo overhaler CPH bøjer jeg mig i støvet... :)

Nå synes jeg det er en særdeles dårlig sammenligning å dra inn flere flyplasser for å danne seg et bilde av tall.

Inte om man vill jämföra storleken på marknader sinsemellan, vilket i alla fall jag anser är den enda vettiga anledningen varför man ska hålla på och väga Stockholm, Oslo och Köpenhamn mot varandra som vi gör här.

CPH regner jo ikke med Malmø, og skulle vi så fortsette med å dra inn andre alternativer for PAX ville det ikke være reallistisk. Hva med Colorline som tar mye tysklandspax? Lavprisbussene? Siljaline til Helsinki?

Verkligen inte. Låt oss stanna vid flyget. Även om det vore intressant att jämföra totala antalet passagerare som respektive storstadsregions olika transportmedel genererar, är det inte så relevant i detta sammanhang.

MMX och CPH servar en gemensam marknad och därtill kan dom räknas ihop, ja.

Bromma 2006 1 634 310
Arlanda 2006 17 539 390

Totalt: 19 173 700

OSL 2006 17 672 179
Torp 2006 1 300 762

Totalt: 18 972 941

Du glömde NYO. ARN + BMA + NYO = 21 miljoner passagerare 2006.

Og med årets vekst på Osl ber jeg dere nyte forspranget så lenge det varer:) dessuten vil Osl om veksten fortsetter allene være større enn både ARN og Bromma tilsammen!
Med 11% vekst i år vil Osl ha 19 468 722 reisende!

Det återstår att se. Men det är ingen snack om saken att flyget i Norge i allmänhet och OSL i synnerhet går som tåget.

:smile2

Verkligen inte. Låt oss stanna vid flyget. Även om det vore intressant att jämföra totala antalet passagerare som respektive storstadsregions olika transportmedel genererar, är det inte så relevant i detta sammanhang.

MMX och CPH servar en gemensam marknad och därtill kan dom räknas ihop, ja.

Du glömde NYO. ARN + BMA + NYO = 21 miljoner passagerare 2006.

:smile2

Nå må du nesten bestemme deg hva som du mener inngår i Stockholms tallene, men det er ikke all grunn til å føle seg trygg med 1 770 000 på Skavstad heller. Fortsetter veksten på Osl i litt over ett år til vil Osl være større enn både ARN, Bromma og Skavstad tilsammen!

Det er ingen drøm eller et hån. Det er 100% realisme om tallene fortsetter å vise til samme vekst!

Det har du faktisk helt rett i. Men vi kan ikke la være å glede oss over at ARN blir passert allikevel. Skal vi dra med oss Torp må vi også dra med Skavsta i den svenske summen, så det driter vi vel i.....

Jeg tror prosentvis økning på OSL i april ift. 2006 blir opp mot 10%.

Herregud, for en tulle landskamp....

La oss heller glede oss over gode tall for våre Skandinaviske lufthavner :clap

Her er tallene for CPH og ARN for april.

April 2007
1. København - Kastrup 1.649.778 -2.9%
2. Stockholm - Arlanda 1.463.806 +0.2%

Januar - April 2007
1. København - Kastrup 6.325.056 +2.7%
2. Stockholm - Arlanda 5.532.941 +1.3%

Kilde: cph.dk, lfv.se

Back