Tåkeproblem for juletrafikken.

Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Tåkeproblem meg her og tåkeproblem meg der... Etter å ha kommet inn til OSL i dag på formiddagen åpenbarte det virkelige problemet seg, nemlig 30 minutter venting på bagasjen. Sliter stuerne med å finne frem i tåka?
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Og så kom det akkurat nå et opprop om at flyplassen er stengt intill videre
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Voldsomme forsinkelser, lenge siden jeg har sett det så ille. Mange kolleger som er sene i kveld ser jeg. Jeg skal ut i morgen tidlig......Hvis det i det hele tatt kommer opp noen fly til TRD i kveld da...:question:
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Tåkeproblem meg her og tåkeproblem meg der... Etter å ha kommet inn til OSL i dag på formiddagen åpenbarte det virkelige problemet seg, nemlig 30 minutter venting på bagasjen. Sliter stuerne med å finne frem i tåka?

Problemet er jo at man blir stående på et annet fly, og så kommer det fly på helt andre tidspunkt enn man planlegger for. Blir det mye av det så vil det bli tomt for folk som kan ta seg av flyene.
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Jeg føler med mine kollegaer i dag. Faktisk alle som blir påvirket av dette...
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Jeg er glad jeg jobbet morning i dag for å si det slik.
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Stemningen i avgangshallen begynner å bli ..... uh den er amper.
*gjemmer med under skranken*
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Jeg fløy med SK 4018 fra SVG til OSL, vi lå i holding en stund, gjorde et forsøk på å lande, men så returnerte til SVG. Damen som satt på siden av meg skulle til Trondheim, og ville at kapteinen skulle fly dit....:D
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Og på VG.no står det i dette øyeblikk; "Full SAS-stopp på Gardermoen". Snakk om å skape overskrifter.....:angry:
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Been there, done that, heard the noise.

Glad jeg sluttet i '99 ..........

..
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Og på VG.no står det i dette øyeblikk; "Full SAS-stopp på Gardermoen". Snakk om å skape overskrifter.....:angry:

Ja leste også artikkelen som er linket...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=191467

Utdrag:

Årsaken til de mange forsinkelsene torsdag er at Gardermoen er godkjent for såkalt kategori III-landinger. Det betyr at flyene lander selv ved bruk av instrumenter i de tilfellene hvor pilotene ikke har bra nok syn til å foreta en vanlig manuell landing.

Dumt å være cat III da ;) ?
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Litt useriøst syting av SAS og flyselskapene på TV og Internett nå.
Alle må vel fatte å begripe at det ikke er SAS eller noen annet flyselskap sin feil at været ikke tillater flytrafikk.

Informasjon fra flyselskapene er en annen sak, men kom ikke her å klag på Norwegian eller SAS fordi de i øyeblikket IKKE flyr!
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Ser det gaar jevnt med fly mot OSL, men ingenting ut ... det maa vel snart vaere fullt?
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Ugh, skal opp til TRD med siste DY-maskin i morgen kveld, håper ting bedrer seg...
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Heftig ....

Helsinki AY 660 16:50 Forsinket 23:15 Finnair
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Jeg føler med alle som jobber der i kveld!
Helt enig med Andreas` utsagn "Been there, done that, heard the noise"

Og så er det litt medfølelse med alle de som skulle ha reist også ;-)
Nå er jeg istedet benket foran peisen med en god konjakk og hører regnet tromme på vinduene i kulingkastene her nord. Ikke en snøflekk å se lenger..
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Selv om sikten mellom de to "sikt-målerne" tilsier at det er sikt lik eller over kravene til aktuell bane, er det ikke sikkert at sikten fra cockpit på Decision Height (minst 200 fot over bakken på barometrisk høydemåler for CAT I, 100 fot for CAT II og 50 fot for CAT IIIA) er nok til at flygerne ser det nødvendige antall rullebanelys for landing. Slik var det f eks på bane 01L i ettermiddag, helt oppe i 1300 meter banesikt i touchdownsonen, men det lå et helt tett "skylag" mellom barometrisk minstehøyde (minima) og den høyden bakkesikten måles i. Så der ble det go-around. Bakkesikt ("RVR") på 01R var da ca 150 meter, altså under de påkrevde 200 meterene for å fortsette siste del av innflygingen. Det har gått litt opp og ned med sikten i dag, men nå er det altså "freezing fog", som gjør at det legger seg is på fanbladene i motoren, noe som kan ødelegge motorene fullstendig og i verste fall føre til havari. Så hvis noen skal rette vrede, så kan det hintes at det har vært relativt fint vær på Hurum i det siste (-:
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Ser ut som at det er fint paa FBU ogsaa ..... ;)

recent.jpg


..
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Hadde egentlig fly fra OSL til TRD med avgang 16.20. Fikk litt god tid og endret til rute SK350 med avgang 14.10. Vi ble forsinket med ca. en halv time på grunn av tåken. Da vi tok av lå tåken tjukk rundt OSL, rundt halv tre kan sikten ha vært rundt 100 meter. Her må andre rette meg hvis jeg tar grundig feil :)
Men for en take-off! PF sto på bremsen, og kjørte på full spiker. Slik sto vi en liten stund og følte på motorene. Kabinen vibrerte. Da PF slapp bremsen, merket vi en skikkelig dytt i ryggen og en akselerasjon jeg aldri har opplevd før med 737!
Jeg ga mine thumbs-up til cabincrewet etter landing på TRD! Kan en slik take-off ha noe med tåken å gjøre, for å komme raskt opp over tåken? Eventuelt ha god fart i tilfelle rwy incursion? Det skal også sies at flyet var smekkfullt.
Rett etter at hjulene kom inn var vi over tåken og i vindstille, skyfri himmel. Fantastisk!

Uansett, glad for at vi kom av gårde før det ble kanselleringer! :)
 
Back
Top