Tåkeproblem for juletrafikken.

Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Tror det er VG som har misforstått noe her. Er ganske sikker på SAS sine 737NG er sertifisert for CATIII-operasjoner og muligens CATIIIC også? Men det er mulig 737 Classic ikke er det.
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Det er tre ting som maa vaere paa plass for aa operere under cat lllc ..

1. Flyplassinstumentering
2. Flyinstrumentering
3. Pilotsertifisering

Det er som regel pilotsertifiseringen som er begrensningen paa en flyplass som OSL. Denne er relativt kostbar og den maa ogsaa holdes ved like. Ut ifra artikkelen aa doemme, har ikke SAS NO-pilotene denne sertifiseringen mens DK-pilotene (Airbus ....) har ...

En av pilotgutta kan sikkert gaa litt mer i detaljer ..
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Litt petimeter ;) , men det heter vel "bra nok sikt" og ikke "bra nok syn", for pilotene ser vel like bra, selv om de ikke ser så mye av utsiden av vinduene?

Tror bare Airbussene kan sertifiseres for IIIC mens 737'ene nok helt sikkert er IIIA. Det har vel noe med hvor god kontroll autopiloten har?
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Det står en Airbus på Torp nå så VG får sjekke kildene sine.
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Bare en gjetning: classicene som både DY og SK NO har er kanskje "bare" IIIa? I så fall har jo VG over halvveis rett..
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Saa akkurat Brussels Airlines i holding rundt Torp (Avro), men naa er den borte .. landet den paa Torp?
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

"S-Tail 8H" er nå i 4000fot over Nesoddtangen på vei Sørover, den var helt oppe ved Kjeller før den snudde nesa nedover..
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Aha . .den er for lavt for Goeteborgradaren ... paa vei til Torp naa, med andre ord ...
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Lykke til, du brave belgier!! :EU

russel SN 2283 16:30 Ny tid 18:05 Brussels airlines 186
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Kristiansand SK 215 14:40 Forsinket 18:10 SAS 23 Boarding

Gud allmektige, noen som kan se hvilke kjerre dette er og dagens slynge for'n?
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Var stort sett stjerneklart over hele Oslo området idag...unntatt på Gardermoen. Kom med DY907 som var 1,5t forsinket fra CPH nå nylig. Ble ikke bedre at det var minst 5 infants ombord og vi ble parkert på innland og det var ingen busser til å hente oss :(
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Norwegian som selskap, norwegian sine fly, og norwegian sine flygere er godkjent for CAT II og IIIa operasjoner (cat IIIa minima på 200m/50ft).

At NG er godkjent for cat IIIc har jeg litt vondt for å tro siden den (såvidt meg bekjent, med forbehold siden jeg ikke har NG kurs enda) ikke har autopilot som kan styre flyet etter landing. Må vel isåfall være krav til HUD og noe greier.

Uansett har ikke Gardermoen (eller noe annen flyplass i hele verden såvidt jeg vet) cat IIIc godkjenning. Men Gardermoen har CAT IIIb. Det betyr at om sikten faller under 200 meter (men er over 50) så kan fortsatt flyselskaper / fly / flygere som er godkjent for cat IIIb fortsette å lande.
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Heter det HUD i sivile fly også? -Er bombardier de eneste som kaller det HGS?
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Både Boeing og Chevrolet omtaler sine leketøy som HUD. Kanskje det er en amerikansk greie.

Ifølge SAS Flight Ops er deres NG IIIb forresten.

Edit: Boeing bruker visst både HUD og HGS..
 
Last edited:
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Både Boeing og Chevrolet omtaler sine leketøy som HUD. Kanskje det er en amerikansk greie.

Ifølge SAS Flight Ops er deres NG IIIb forresten.

Edit: Boeing bruker visst både HUD og HGS..

Da ville jeg da tro at CL hos SAS også har IIIb godkjenning ?
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Har hørt et rykte at de nye flyene til DY skal ha det siste innen CATIII greiene! Flygerne krevde det! Akkurat nu taues alle flyene til Norwegian til avisning! Det er skikelig tett på OSL nu. Hilste nettopp på Flyplassjefen som også sitter fast på flyplassen.
 
Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

En "Scanor" som akuratt nå taxet av 01L igjen etter å ha blitt nediset mens den ventet på takeoff.. Yikes!

Now, where is the 380'?!?!
 
Back
Top