• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tåke igjen....

enml

ScanFlyer Gold
Tåke igjen....

...og jeg fortsetter maset mitt!:D

For nå har ikke ENAL sendt ut noe METAR i hele dag mens tåka har lagt tykk, mens både ENML og ENKB har sendt ut som normalt. Why? Dette er første dag med tåke siden sist dette var oppe og de fortsetter altså å være konsekvente med å la være å sende ut METAR så snart tåka legger seg.

Replying to Topic 'Tåke igjen....'

Man sender ut METAR selv om det er tåka da vet du! Om flyplassen er stengt, sendes det ikke ut! Hvor er du du sjekker? IPPC.no?

>>> ENML (MOLDE/AAROE) <<<

METAR 110850Z 22003KT 9999 FEW002 13/10 Q1024

>>> ENAL (AALESUND/VIGRA) <<<

METAR 110850Z 04003KT 3000 BR SCT001 BKN004 10/08 Q1024

>>> ENKB (KRISTIANSUND/KVERNBERGET) <<<

METAR 110850Z 05004KT 9999 E2500 VCFG FEW005 12/10 Q1024

Originally posted by catocontrol

Man sender ut METAR selv om det er tåka da vet du! Om flyplassen er stengt, sendes det ikke ut! Hvor er du du sjekker? IPPC.no?

Jo da, jeg skjønner det. Men det er nettop derfor jeg spør "why". For det er nå en gang slik at på ENKB og ENML så vises det på linkene under når det er OBSCURED, LESS THAN ONE MILE, FOG, MIST osv osv men aldri på ENAL. Der får en bare opp No Data.

http://weather.noaa.gov/weather/current/ENAL.html
http://weather.noaa.gov/weather/current/ENML.html
http://weather.noaa.gov/weather/current/ENKB.html

For det første så er ingen av METAR-ene på den NOAA siden "current". For både ENML og ENKB viser den 0820UTC METAR, mens 0850 er current.

For det andre viser den 1750 METAR for ENAL - altså hundgammel.

Det har ingen ting med hvor ofte det ustedes METAR, men hvor ofte den siden oppdateres. Hvorfor bruker du den siden i det hele tatt, når du har IPPC?

Originally posted by Gandalf

For det første så er ingen av METAR-ene på den NOAA siden "current". For både ENML og ENKB viser den 0820UTC METAR, mens 0850 er current.

For det andre viser den 1750 METAR for ENAL - altså hundgammel.

Det har ingen ting med hvor ofte det ustedes METAR, men hvor ofte den siden oppdateres. Hvorfor bruker du den siden i det hele tatt, når du har IPPC?

Fordi at jeg er dønn treig og aldri har fått med meg noe som heter IPPC:D
Har du link?

...og ja, den fra ENAL er HUNDGAMMEL fordi de slutter å sende så snrt tåka kommer, og den kom rundt den tiden i går.

Thanks Thomas! Fant den ved et enkelt Google søk også da...

Gjett hvor denne akkurat landet

Turku Molde SK7102 09:30 11:35 ingen info SAS Braathens

Originally posted by enml

...og ja, den fra ENAL er HUNDGAMMEL fordi de slutter å sende så snrt tåka kommer, og den kom rundt den tiden i går.

Da bør du bla noen poster opp - jeg la da vitterlig ut 0850-METAR for ENAL! Og det var før jeg sjekket NOAA siden.

Å si at de ikke sender bare fordi en amerikansk side ikke viser dem er nissetøys.

Så det vi kan konkludere med er at NOAA-siden ikke sender ut Ålesundvær når det er tåke. Her er det noe "Fishy Biszniz" som Kruse på beste vestkantvis sier til Tråle som har fått roret i garnet.

:biggrin

Det har vel helst med hvordan NOAA får tak i METAR-ene. IPPC henter dem rett ut av databasen, og viser dem i det øyeblikket de er utstedt.

F.eks:

Klokken er nå 0948UTC - følgende METAR for de tre er tilgjengelig på IPPC:

>>> ENML (MOLDE/AAROE) <<<

METAR 110950Z 24005KT 9999 FEW002 14/10 Q1024

>>> ENKB (KRISTIANSUND/KVERNBERGET) <<<

METAR 110920Z 06004KT 9999 E2500 VCFG FEW005 13/10 Q1024

>>> ENAL (AALESUND/VIGRA) <<<

METAR 110950Z 33003KT 1000 FG VV003 10/08 Q1024

- altså har ikke ENKB utstedt sin 0950 ennå.

Originally posted by atck

Så det vi kan konkludere med er at NOAA-siden ikke sender ut Ålesundvær når det er tåke.

Vel, jeg er hyppig bruker av denne: http://adds.aviationweather.noaa.gov/metars/

Den er alltid oppdatert med siste METAR, så det er ikke NOAA generellt som er problemet, men tydligvis kun den delen som enml bruker...

Det fine med ADDS er at man kan hente ut METAR og TAF for de siste 36 timene, hvilket er litt nyttig for å se trenden i været (og for å se om ENAL sender ut METAR'ene sine...)... :spin:

Tror jeg skrev dette forrige gang også, at aviationweather.gov (eller andre varianter av NOAA/DOD/FAA vær) ikke alltid er helt stødige på vær i alle land! F.eks. får man som regel enten bare kort-TAF eller bare lang-TAF, sjelden begge, og uten noe som helst sammenheng. (Til opplysning bruker de i statene bare lang-TAF på 24-timer)

Så kanskje databasen har litt trøbbel med å henge med på andre steder innimellom også. :up:

Når ble forresten TAF FT byttet fra 18 timer til 24 timer i Norge?

Back