Regner med at dette er høyde i forhold til ISA, altså standard atmosfære, 1013,25 hPa = 0 ft.
"Vanlig" transponder mode C viser høyde korrigert for lokal QNH (under transition level). Med andre ord det samme som høydemåler i cockpit...
Regner med at dette er høyde i forhold til ISA, altså standard atmosfære, 1013,25 hPa = 0 ft.
"Vanlig" transponder mode C viser høyde korrigert for lokal QNH (under transition level). Med andre ord det samme som høydemåler i cockpit...
Beklager, dette er feil. Transponder sender ut trykkhøyde basert på 1013 (QNE) uansett høyde. Radarsystemet til ATC regner deretter om trykkhøyden til mer reell høyde under gjennomgangsnivået (transition level) basert på lokalt trykk (QNH). Hva som er valgt som trykk i høydemåleren i cocpit skal med andre ord normalt ikke ha betydning for hva transponderen sender ut.
Beklager, dette er feil. Transponder sender ut trykkhøyde basert på 1013 (QNE) uansett høyde. Radarsystemet til ATC regner deretter om trykkhøyden til mer reell høyde under gjennomgangsnivået (transition level) basert på lokalt trykk (QNH). Hva som er valgt som trykk i høydemåleren i cocpit skal med andre ord normalt ikke ha betydning for hva transponderen sender ut.
Jeg tror sannelig du har rett... mulig at min påstand hadde rot i urtiden med rent pneumatiske høydemålere. Den eneste ledningen ut fra dem, bortsett fra lyset var til transponderen.
Man lærer så lenge man lever.. ^_^