Tåke i HAU? Ryanair diverter til SVG.

Re: Tåke i HAU? Ryanair diverter til SVG.

Mulig at flightradar24 lyver litt på høydemåleren?
 
Re: Tåke i HAU? Ryanair diverter til SVG.

Neida, ser ut til at de prøver seg atter en gang.
 
Re: Tåke i HAU? Ryanair diverter til SVG.

Var jo nesten nede og nesten halveis til Stavanger på forrige forsøk
 
Re: Tåke i HAU? Ryanair diverter til SVG.

Mulig at flightradar24 lyver litt på høydemåleren?
Regner med at dette er høyde i forhold til ISA, altså standard atmosfære, 1013,25 hPa = 0 ft.
"Vanlig" transponder mode C viser høyde korrigert for lokal QNH (under transition level). Med andre ord det samme som høydemåler i cockpit...
 
Re: Tåke i HAU? Ryanair diverter til SVG.

Et lite spørsmål på siden. Hvor høyt opp går tåka? Er de snakk om 50-100 meter eller mer?
 
Re: Tåke i HAU? Ryanair diverter til SVG.

Et lite spørsmål på siden. Hvor høyt opp går tåka? Er de snakk om 50-100 meter eller mer?

Det er den vanlige havtåka; den siger helt ned til sjøen. Bor selv i andre etasje og her er er tåka tilstedeværende
 
Re: Tåke i HAU? Ryanair diverter til SVG.

Den ligger nok helt nedpå, ja. METAR sier "Overcast i 100ft" hvis jeg tolker den riktig: 272120Z 01005KT 340V040 0150 R14/0550 FG OVC001 06/06 Q1030

- Og da ser det ut til at det ble en ny bomtur, SVG neste...

Cat II på Sola har virkelig betalt seg i det siste.
 
Re: Tåke i HAU? Ryanair diverter til SVG.

Regner med at dette er høyde i forhold til ISA, altså standard atmosfære, 1013,25 hPa = 0 ft.
"Vanlig" transponder mode C viser høyde korrigert for lokal QNH (under transition level). Med andre ord det samme som høydemåler i cockpit...



Beklager, dette er feil. Transponder sender ut trykkhøyde basert på 1013 (QNE) uansett høyde. Radarsystemet til ATC regner deretter om trykkhøyden til mer reell høyde under gjennomgangsnivået (transition level) basert på lokalt trykk (QNH). Hva som er valgt som trykk i høydemåleren i cocpit skal med andre ord normalt ikke ha betydning for hva transponderen sender ut.
 
Re: Tåke i HAU? Ryanair diverter til SVG.

Beklager, dette er feil. Transponder sender ut trykkhøyde basert på 1013 (QNE) uansett høyde. Radarsystemet til ATC regner deretter om trykkhøyden til mer reell høyde under gjennomgangsnivået (transition level) basert på lokalt trykk (QNH). Hva som er valgt som trykk i høydemåleren i cocpit skal med andre ord normalt ikke ha betydning for hva transponderen sender ut.
Jeg tror sannelig du har rett... mulig at min påstand hadde rot i urtiden med rent pneumatiske høydemålere. Den eneste ledningen ut fra dem, bortsett fra lyset var til transponderen.
Man lærer så lenge man lever.. ^_^
 
Back
Top