Ta tog eller buss fra OSL

Maxpris er ingen god løsning. Men TaxiDepot som vel eies av samtlige drosjeselskaper kan absolutt gjøre en bedre jobb med opplysning av paxen spesielt når det er kø om ulik prissetting.

I andre land får man til noe, bare se på BUD og hvordan det er der nå. Der var det Ville vesten før dem innførte makspris og egen løyve for å hente pax på flyplassen, og nå er det orden.

Hvem er det den frie konkurransen skal være bra for?

Nå er det jo et generelt løyvesystem i Norge, så ser ikke noe grunnlag for egen flyplassløyve. Hvem skal bestemme hva slags pris man blir flådd av, og hva man ikke blir det av? All den tid forbrukere er godtroende og ikke gjør research vil det alltid være et marked for priattaxier og "ordentlige" taxier som flår deg (les: CityTaxi).

EDIT: Jeg pleier f.eks. å gjøre et lite googlesøk for å finne ut hva en taxi skal koste til flyplasser i byer jeg besøker.

Last edited:
Ett skritt frem og to tilbake... Til og med her i korrupsjonens hoeyborg soerger de lokale myndighetene for at du ikke blir flaadd til skinnet.

OSL er vel igjen naa blitt den verste flyplassen paa denne jordkloden naar det gjelder taxier

Nei, det verste jeg har opplevd (dvs hørte om) var mellom Arlanda og Stockholm. En utenlandsk kollega måtte ut med 1,500 SEK mer enn oss som forsto svensk. Dette var til alt overmål snart 11 år siden. Det er vel ryddet opp i nå tror jeg.

På EWR (og sikkert andre steder) er de flinke. Sist gang jeg tok taxi fra EWR var det en som veiledet og leverte skriftlig pris før man satt seg inn i en drosje hvis jeg ikke husker feil. Lurer på om de drev med det samme i Toronto også (men der tok jeg bussen)

Absolutt en ide for taxidepot og få på plass en skriftlig pris-quoute før du setter deg ned i en taxi.

Nei, det verste jeg har opplevd (dvs hørte om) var mellom Arlanda og Stockholm. En utenlandsk kollega måtte ut med 1,500 SEK mer enn oss som forsto svensk. Dette var til alt overmål snart 11 år siden. Det er vel ryddet opp i nå tror jeg.

Gått i den fella jeg også..

Absolutt en ide for taxidepot og få på plass en skriftlig pris-quoute før du setter deg ned i en taxi.

......det kan vel også bidra til bedre kontrol med næringen. Hovedstadens taxisjåfører er ikke de flinkeste til å huske moms, skatt og slike ting:rolleyes:

Nei, merklig det der... Betaler konsekvent med kort, så da må de jo ihvertfall lage kvittering. Jenten mener det er risikosport og betale med kort, så hennes drosjepenger går nok rett til svarteste Afrika uten moms, arb.giveravgift eller skatt.

EDIT: Og det sier jeg etter å ha tatt en jalla-taxi (Flytoget skulle faktisk betale) hvor sjåføren var på mobilen hele turen, om hvordan mans skulle lure Næringsetaten i Oslo Kommune ved å "sende en løyvesøknad i posten" og levere en personlig, om overgang til ulike taxiselskaper. Jeg kommenterte det såvidt og han svarte meg med et stort glis "Man må varra lor(lur) skal man varra taxasjafør".

Last edited:
Nei, merklig det der... Betaler konsekvent med kort, så da må de jo ihvertfall lage kvittering. Jenten mener det er risikosport og betale med kort, så hennes drosjepenger går nok rett til svarteste Afrika uten moms, arb.giveravgift eller skatt.

Man vet aldri. Selv betaler jeg alltid med kort, og når de trekker dobbelt så ringer jeg bare kortselskapet og får dem til å rydde opp

Nå når pengene ikke sitter så løst hos de fleste så kan en håpe på at det blir mindre trafikk hos taxiene på OSL også, etter den søte kløe kommer den sure svie, jfr, de griske eiendomsmeglerne:exclaimation

Man vet aldri. Selv betaler jeg alltid med kort, og når de trekker dobbelt så ringer jeg bare kortselskapet og får dem til å rydde opp

Et tips jeg hørte på radio angående dette jukset i taxinæringen.

Hvis sjåføren prøver å innbille deg om at den elektroniske kortleseren plutselig ikke virker og at han MÅ ha kontant betaling så krev at han bruker manuell kortløsning. Alle drosjer skal ha det apparatet som gjør at man lager et avtrykk av kortet og dermed får et manuell betalingsbilag. Hvis sjåføren nekter eller hevder at han ikke har dette så si takk for gratisturen og forlat drosjen :) En slik sjåfør ringer mest sannsynlig ikke etter politiet for å si det sånn :rolleyes:

Jeg tar kun Oslo Taxi hvis mulig, og det har stort sett sikret meg fra de mest uærlige sjelene vil jeg tro.

Nja, har ikke udelt positive erfaringer med Oslo Taxi faktisk, selv om mange antar at disse er mest ærlige. Men selv er jeg fornøyd med Taxi 2 de gangene jeg har brukt dem. Har blant annet brukt deres fastpris til OSL og det har funket veldig bra!! Hadde nettopp en svært uheldig erfaring med Citytaxi forresten hvor taksameteret bare løp løpsk og jeg måtte få ham til å stoppe rimelig kjapt så jeg kunne hoppe av og vente på trikken.

Taxi Depot har vel en eller annen avtale med OSL om å få ha monopol på taxidrift på OSL. Da kunne vel OSL stille krav til Taxi Depot om hva slags vilkår som skal gjelde for å få lov til å hente taxikunder utenfor terminalen, uten at dette blir ulovlig prissamarbeid?

Maxpris er ingen god løsning. Men TaxiDepot som vel eies av samtlige drosjeselskaper kan absolutt gjøre en bedre jobb med opplysning av paxen spesielt når det er kø om ulik prissetting.
På JFK er det "flat pris" inn til sentrum av "Det store Eple"

Taxi Depot har vel en eller annen avtale med OSL om å få ha monopol på taxidrift på OSL. Da kunne vel OSL stille krav til Taxi Depot om hva slags vilkår som skal gjelde for å få lov til å hente taxikunder utenfor terminalen, uten at dette blir ulovlig prissamarbeid?

Det er jo dette som er ulovlig. De prøvde jo. I norge er det ingen som har lov til å diktere Taxi prisene. Selskapene styrer dette helt selv. Taxi Depot organiserer bare venteplassen på OSL.

Det er jo dette som er ulovlig. De prøvde jo. I norge er det ingen som har lov til å diktere Taxi prisene. Selskapene styrer dette helt selv. Taxi Depot organiserer bare venteplassen på OSL.

Det var vel Taxi Depot som forsøkte å samordne prisene blandt sine eiere? Det ble altså sett på som et kartell.

Dersom OSL, som selv ikke tjener på at prisene samordnes, setter et tak for å få lov til å bruke taxiholdeplassen, så skulle jeg tro det blir litt annerledes.

Back